اخبار داغ

جولان کلاهبرداران مجازی در ناآگاهی خریدهای اینترنتی؛

چگونه یک خرید امن آنلاین داشته باشیم؟/ نماد اعتماد الکترونیکی، راه مقابله با کلاهبرداری اینترنتی

چگونه یک خرید امن آنلاین داشته باشیم؟/ نماد اعتماد الکترونیکی، راه مقابله با کلاهبرداری اینترنتی
با افزایش میزان استفاده مردم از فضای کسب و کارهای آنلاین و خرید و فروش‌های اینترنتی، عده ای از این فرصت برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، با توسعه فضای مجازی و بستر سایبری به خصوص از زمانی که سایه شوم کرونا گسترده شد و تمام معادلات را در برگرفت، تمایل مردم برای خریدهای آنلاین بیشتر شد.

کلاهبرداری در بستر فضای مجازی و در قالب خرید و فروش آنلاین امروزه یکی از جرائم گسترده در دنیا و از جمله در کشور است. اعتماد بی دلیل مردم در انجام خرید و فروش‌ها به فروشندگان بی نام و نشانی که از آن‌ها تنها یک شماره تلفن در سایتهای ایتنرنتی به ثبت رسیده است، فضای گسترش جرائم سایبری را بیش از پیش، برای متخلفان فرصت طلب فراهم کرده است.

به گفته غلامرضا باغ شیرین، سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان؛ گسترش روز افزون خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های گذشته موجب شده هزار و ۶۵۰ جرم سایبری در سه حوزه اقتصادی، اخلاقی و امنیتی استان ثبت شود.
 
چگونه یک خرید امن آنلاین داشته باشیم
 
حسن کیخا،  رئیس پلیس فتا سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش نفوذ اینترنت در خانواده‌ها شاهد افزایش استفاده از فروشگاه‌های الکترونیکی به‌منظور تأمین نیازهای کاربران در فضای مجازی هستیم.

وی افزود : خریدهای آنلاین علاوه بر داشتن مزایای زیاد از قبیل صرفه‌جویی در وقت، مقایسه قیمت‌ها، تنوع و کیفیت کالا و نیز پیشگیری از ابتلا به کرونا در این ایام، خطراتی را نیز موجب شده و عدم احتیاط و خریده‌ای عجولانه می‌تواند کاربران را متحمل ضررهای مالی بکند.

این مقام مسئول اضافه کرد: مجرمان سایبری با ایجاد صفحات جعلی و انجام تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های واسط با روش‌های مختلف از قبیل هدایت کاربر به صفحات درگاه جعلی بانک و سرقت اطلاعات بانکی، دریافت وجه و عدم ارسال کالا و یا ارسال کالای معیوب و نظایر آن اقدام به کلاه‌برداری از شهروندان می‌کنند.

وی تاکید کرد: خرید از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی بهترین راه برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های اینترنتی است.

رئیس پلیس فتا استان ادامه داد: قانونمند کردن، ساماندهی، احراز هویت و تائید صلاحیت از مهم‌ترین مزایای نماد اعتماد الکترونیک است، و وب‌سایت‌های دارای اینماد متعهد هستند که رضایت کاربر را در تمام مراحل خرید اینترنتی جلب کرده و به‌درستی به وظایف خود عمل کنند.

وی اظهار کرد: برخی از فروشگاه‌های غیرمجاز ممکن است اقدام به جعل نماد اعتماد الکترونیک کنند، که کاربران می‌توانند با کلیک کردن بر روی تصویر لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، صفحه مجوز مربوطه را مشاهده کنند و به این نکته نیز توجه داشته باشند که صفحه‌ای که مجوز دارد حتماً باید با آدرس enamad.ir آغاز شده باشد و آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود، باید یکسان باشد.

کیخا خاطرنشان کرد: سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, چگونه یک خرید امن آنلاین داشته باشیم, چگونه یک خرید امن آنلاین داشته باشیم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه