اخبار داغ

دود کودهای تقلبی در چشم کشاورزان؛

کشاورزان مارگزیده از بازار کود‌های تقلبی/ سودجویان گچ را به جای اوره جا می‌زنند

کشاورزان مارگزیده از بازار کود‌های تقلبی/ سودجویان گچ را به جای اوره جا می‌زنند
تولید کود‌های تقلبی هم عموماً به شکل زیرزمینی در یک خانه باغ یا سوله متروکه اتفاق می‌افتد و کشف آن سخت است و سودجویان در کود گچ و مواد رنگی و خاک را به صورت میکسر با کود مخلوط می‌کنند و کشاورزان از عدم تأثیرگذاری کود گلایه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ افزایش قیمت نهاده کشاورزی عاملی برای ورود کود‌های تقلبی به بازار به‌شمار می‌رود، بار‌ها مسئولان در خصوص وجود کود‌های تقلبی در بازار و خرید از مبادی رسمی تذکر دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

در برخی از مناطق کشور نیز مسئولان جهاد کشاورزی عنوان کردند که کود‌هایی که به اسم کود ازبکستانی در بازار عرضه می‌شود تقلبی است و در آن از نمک طعام که به محصولات کشاورزی آسیب وارد می‌کند استفاده شده ولی عوامل مختلفی از جمله عدم تمکن مالی کشاورزان و خریداری کود به شکل پرداخت در سر برداشت محصول و ارزانی کود‌های تقلبی باعث شده که هنوز بازار فروش کود از مبادی غیررسمی رونق داشته باشد.

,

امروزه نیز قیمت کود‌ها از جمله فسفاته و پتاسه بسیار بالا است گرچه دولت تعدیل قیمت‌هایی را در نظر گرفته ولی کشاورزان اعتقاد دارند این تعدیل قیمت باید همچنان ادامه یابد و همین امر منجر شده تا برخی افراد سودجو کود‌های تقلبی وارد بازار کنند و از کنار آن سود‌های هنگفتی به جیب بزنند.

,

تولید زیرزمینی کود‌های تقلبی
تولید کود‌های تقلبی هم عموماً به شکل زیرزمینی در یک خانه باغ یا سوله متروکه اتفاق می‌افتد و کشف آن سخت است و سودجویان در کود گچ و مواد رنگی و خاک را به صورت میکسر با کود مخلوط می‌کنند و شناسایی این افراد نیز کار سختی است و از سویی کشاورزان که این کود‌ها را در مزارع استفاده می‌کنند نیز در صورت عدم آزمایش هیچگاه متوجه تقلبی بودن آن نمی‌شوند و تنها می‌توانند از روی کاهش محصول موضوع عدم تأثیرگذاری آن باشند.

,
,

علی قلی‌ایمانی در این باره می‌گوید: در بحث کود موضوع بسیار مهم فرموله کردن آن است و آن چیزی که مدعی هستند باید در داخل این پاکت‌ها باشد، پتاس، اوره و فسفر آن چقدر است باید در پاکت مطابق با استاندار‌های آب و خاک باشد.

,

, ,

دبیرخانه کشاورز گلستان ادامه داد: بعضا سوء استفاده‌هایی شده و شرکت‌هایی با برند‌های مختلف کود توزیع کردند و کشاورزان نیز وقتی از جایی کود را خریداری می‌کند نمی‌تواند آن را آنالیز کند تنها باید آزمایش کنند تا ببینند کود چه فرمولی دارد و پتاس و ازت آن چقدر است.

,

ایمانی بیان کرد: شرکت‌هایی اینچنینی که به عنوان کارگزاران کود کشور مطالب خود را ارائه می‌کنند با برندی که دارند و ثبت کودی که دارند باید هم خوانی داشته باشد.

,

کود بدون کیفیت به کشاورزی آسیب می‌زند
وی افزود: آن چیزی که در کشور ما امروز حائز اهمیت است قیمت است، ۳۰ تا ۴۰ درصد در تولید تأثیر دارد و اگر کیفیت لازم را نداشته باشد کشاورز آب و خاک و نقدینگی و زمان را انجام می‌دهد و نمی‌تواند آن محصول لازم را بهره‌برداری کنند.

,
,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کشاورز پایین‌تر چون منابع لازم را برای کود ندارد از کود‌های سطح بازار استفاده می‌کنند و معمولاً کسانی که کود غیراستاندارد و تقلبی را به فروش می‌رساند به صورت سر محصولی عرضه می‌کنند و چنین کشاورزانی کود را از این طریق خریداری می‌کنند.

,

وی افزود: کشاورزی که توان مالی دارد کود مناسب را خریداری می‌کنند و عملکرد بهتری خواهند داشت و سیاست‌گذاران بخش کشاورزی باید هنوز هم قیمت کود را متعادل‌تر کنند و دسترسی کشاورزان به کود آسان‌تر باشد و وقتی واحد به واحد عملکرد را بالا ببریم تولید ملی افزایش می‌یابد و نیازی نیست برای گندم، کلزا و سایر محصولات ارز زیادی صرف کنیم.

,

دبیرخانه کشاورز گلستان تأکید کرد:‌امیدواریم با برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها در خصوص کود بتوانیم به عملکرد مطلوب برسیم، در سال گذشته کود گران بود و به دلیل افزایش ناگهانی قیمت نهاده و خشکسالی باعث کاهش عملکرد گندم کشور بودیم.

,

ایمانی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است که کود را با کشت قراردادی در اختیار کشاورزان قرار دهد و سایر محصولات مثل پنبه نیز از این طریق انجام می‌شود و این مسأله به کشاورز انگیزه می‌دهد که کود استفاده کنند.

,

وی گفت: یکی از مشکلات ما این بود که نزدیک به ۵۰ هزار هکتار از اراضی گندم خیز گلستان به دلیل خشکسالی در مناطق شمالی از دست رفت، ۲۰۰ هکتار اراضی آبی برای کشت گندم داریم و اگر بتوانیم درست برنامه‌ریزی کنیم و آموزش لازم را به کشاورزان بدهیم باید نزدیک به یک میلیون تن گندم از طریق این اراضی تولید در استان داشته باشیم و در شرایط جوی مناسب دیگر اراضی دیم نیز به این عملکرد کمک می‌کنند.

,

این مقام مسئول ابراز داشت: قیمت گندم با حمایت‌هایی که دولت و وزارت جهاد و شورای قیمت‌گذاری متعادل شده است و بازار جهانی قیمت بالاتری دارد ولی باید در نظر بگیریم که در قیمت جهانی یارانه دولت به ما نمی‌دهد و اگر یارانه‌های دولت را به کشاورزان در نظر بگیریم قیمت گندم هم تراز قیمت جهانی است.

,


هیچ مشکلی در بحث نهاده و کود نداریم
حمید هزار جریبی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان معتقد است در بحث تأمین کود شرکت خدمات حمایتی در چند سال گذشته ۱۰۰ درصد کودی که بر مبنای توصیه آب و خاک کشور را تأمین کرده است.

,
,
,

, ,

وی بیان کرد: امسال نیز در بحث کود تمام کارگزاری‌های ما به اندازه کافی کود در اختیار دارند و با توجه به حمایت‌هایی بخش کشاورزی از کشت قراردادی است در سال گذشته حدود ۲۷ هزار هکتار کشت قراردادی گندم انجام دادیم و امسال همه کشاورزان ما می‌توانند با شرکت خدماتی و شرکت جی. تی. سی قرارداد منعقد کنند.

,

این مقام مسئول بیان کرد: در بحث نهاده و کود هیچ مشکلی نداریم و ۱۰۰ درصد کود اوره ما تولید داخلی است که توسط پتروشیمی‌ها تأمین می‌شود و کود‌های پتاس و فسفر نیز بخشی تولید آن داخلی است و یکی از ایتم‌های اصلی شرکت حمایتی کشاورزی موضوع حمایت از تولید داخل است.

,

هزارجریبی تأکید کرد: بخشی از کود نیز از خارج از کشور وارد می‌شویم و ما نیز در اختیار کارگزاری‌های کود قرار می‌دهیم.

,

وی افزود: تمام کود‌هایی شرکت خدمات حمایتی در انبار‌ها نمونه‌گیری می‌شود و به مؤسسه آب و خاک و مؤسسه مطالعات کاربردی شرکت خدماتی کشاورزی ارسال می‌شود و عناصر آن تأیید می‌شود و بعد مجوز فروش آن را صادر می‌کنیم.

,

این مقام مسئول بیان کرد: وقتی در کیسه کودی نوشته می‌شود که حاوی ۴۶ درصد اوره به همان میزان اوره در آن کود به کارگیری شده و در میزان پتاس و فسفر نیز همینگونه است و اگر موردی کشاورزان دارند در خدمت آن‌ها هستیم و تمامی این عناصر آنالیز شده است.

,

هزارجریبی افزود: گزارش تخلف داریم و شرکت خدماتی بررسی می‌کنند و پلیس امنیت و دادگستری تشکر می‌کنیم و به محض آنکه کود‌های مشکوکی را مشاهده می‌کنیم این کود‌ها ضبط می‌شود و به مرکز مطالعات کاربری ارسال می‌کنیم و اگر عناصر آن تقلبی باشد قطعاً با آن‌ها برخورد می‌شود.

,

وی گفت: در شریط توزیع کود به صورت حواله الکترونیک است و وقتی حواله کود صادر می‌شود کشاورز باید به کارگزاری مراجعه کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه