اخبار داغ

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:

عبور گوشت از «پیش سرد»، یکی از راه های مهم در پیشگیری از تب کریمه کنگو است

عبور گوشت از «پیش سرد»، یکی از راه های مهم در پیشگیری از تب کریمه کنگو است
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از ۲۹ باب کشتارگاه دامی که در استان وجود دارد ۲۵ باب آن مجهز به سالن پیش سرد می باشد و ۹۹ درصد لاشه هایی که در استان اصفهان به دست قصابی ها می رسد از «پیش سرد» عبور می کند و توانسته ایم این خطر را از بین ببریم که ویروس مستقیم از دامداری و لاشه وارد منازل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا ادیبان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ اظهار کرد: مواردی از بیماری تب خونریزی دهند کریمه کنگو یا CCHFدر کشور عراق مشاهده شده و چند موردی هم در کشورمان رخ داده است و از این جهت نگرانی های را برای متولیان بهداشت و درمان جامعه ایجاد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛,

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه اگر انسان به این بیماری مبتلا شود، با توجه به سرایت سریع آن از انسان به انسان و ایجاد موجی از این بیماری، شرایط سخت خواهد بود، عنوان کرد: این بیماری، یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و همواره اقدامات پیشگیرانه از سوی دستگاه های متولی در دستور کار قرار دارد.

,

وی بیان کرد: عامل این بیماری ویروسی است که اکثرا از طریق نوعی کنه منتقل می شود، این کنه ها معمولا در دامداری های سنتی یا در خانه های روستایی هستند و با شروع فصل گرما تزاید پیدا می کنند و فصل بهار و تابستان، زمان مهمی برای کنترل و پیشگیری از این بیماری است و می بایست اقدامات پیشگیرانه از آن زمان شروع شود.

,

علیرضا ادیبان تصریح کرد: این بیماری از طریق تماس مستقیم انسان با ترشحات بافت های دام آلوده، گزش کنه آلوده و همچنین از طریق حشرات خون خوار انتقال پیدا می کند.

,

وی عنوان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که دامی  که مورد گزش کنه آلوده قرار گرفته و بیمار است، علایم بالینی مشخصی ندارد و دامپزشک و دامدار متوجه بیماری دام نمی شوند و احتمال دارد در حالی که این ویروس در بدن دام موجود است، دام آلوده به کشتارگاه منتقل و ذبح شود و در حین ذبح، خون و ترشحات و بافت های دام آلوده، بیماری را به کسانی که با آن تماس داشتند، منتقل کند.

,

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: از این جهت است که تب خورنریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری صنفی محسوب می شود و دامداران، چوب داران، قصاب ها، سلاخ ها، کارگران کشتارگاه ها، کادر دامپزشکی، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

,

ادیبان اذعان کرد: دامپزشکی هرساله هشدارهای لازم را به جامعه هدف ارائه و در بحث پرورش دهندگان سعی کرده ایم دامداری هایی که پروانه بهداشتی آنان را تمدید یا صادر می کنیم، ضوابط لازم را رعایت کنند و به جهت مبارزه با انگل های خارجی دام، دیوارهای دامداری را طوری سیمان کاری و صیقل دهند که درز و سوراخی که کنه ها بتوانند در آن رشد و  تکثیر یابند، وجود نداشته باشد.

,

*در بحث سمپاشی، دامداران آموزش دیده اند

, *در بحث سمپاشی، دامداران آموزش دیده اند, *در بحث سمپاشی، دامداران آموزش دیده اند,

معاون سلامت دامپزشکی استان ادامه داد: در بحث سمپاشی، دامداران آموزش دیده اند که سمپاشی دوره ای انجام دهند و این فرآیند را با شروع فصل گرما افزایش دهند.

,

وی اظهار کرد: داروهایی هست که دامدار استفاده می کند که انگل های خارجی بر روی بدن دام وجود نداشته باشد و رشد و تکثیر نکنند که این بحثی است که همواره با توصیه دامپزشکی در حال انجام است.

,

ادیبان توصیه کرد: اگر دامداران کنه ای روی بدن دام مشاهده کردند از له کردن آن خودداری نموده زیرا  له کردن آن باعث انتشار آلودگی در محیط می شود.

,

وی بیان کرد: مدیریت کشتارگاه ها نیز موظف هستند به جهت پیشگیری از انواع بیماری ها، لوازم حفاظت فردی مانند ماسک، عینک، دستکش و لباس کار مناسب را حتما در اختیار سلاخ ها و کارگران کشتارگاه قرار دهند تا از سلامت آنان ها محافظت شود.

,

معاون سلامت دامپزشکی استان تصریح کرد: خوشبختانه یکی از دلایل مهمی که این چند ساله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده نشده است، این است که کشتارگاه های دام را موظف کرده ایم که به سالن پیش سرد مجهز شوند و لاشه دام  پس از کشتار حداقل به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه در محل پیش سرد نگهداری گردد.

,

علیرضا ادیبان در این خصوص گفت: با نگهداری لاشه دام در محل سالن پیش سرد، جمود نعشی، فعل و انفعالاتی شیمیایی روی لاشه اتفاق می افتد که ph را پایین می آورد و لاشه را اسیدی می کند و این ویروس و اکثر ویروس ها و میکروب ها به شدت در برابر اسید حاصل از جمود نعشی حساس بوده و از بین می روند، بنابراین اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود، گوشت با هویت و دارای تاییدیه دامپزشکی به بازار مصرف عرضه می شود.

,

*۹۹ درصد لاشه هایی که در استان اصفهان به دست قصابی ها می رسد از پیش سرد عبور می کند

, *۹۹ درصد لاشه هایی که در استان اصفهان به دست قصابی ها می رسد از پیش سرد عبور می کند, *۹۹ درصد لاشه هایی که در استان اصفهان به دست قصابی ها می رسد از پیش سرد عبور می کند,

وی افزود: از ۲۹ باب کشتارگاه دامی که در استان وجود دارد ۲۵ باب آن مجهز به سالن پیش سرد می باشد و ۹۹ درصد لاشه هایی که در استان اصفهان به دست قصابی ها می رسد از پیش سرد عبور می کند و توانسته ایم این خطر را از بین ببریم که ویروس مستقیم از دامداری و لاشه وارد منازل شود.

,

ادیبان تصریح کرد: مسئله ای مهمی که همیشه نگران آن هستیم، این است بعضی مردم به دلیل علایق شخصی دام را در منازل و …کشتار و یا گوشت قرمز خود از محلی که خارج محیط کشتارگاه ذبح شده است،  تهیه و این فرایند و معضل باعث می شود که اگر ویروسی در این لاشه باشد ممکن است مستقیما به بدن افراد منتقل شود و مردم باید دقت بیشتری کنند که گوشت خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی خریداری نمایند.

,

معاون سلامت دامپزشکی استان افزود: در صورتی که علی رغم توصیه های بهداشتی دامپزشکی، گوشتی را خارج از فرایند مجاز تهیه نمودند، می بایست گوشت را حداقل به مدت  ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال قرار دهند تا جمود نعشی اتفاق بیفتد و اگر ویروسی وجود دارد از بین برود.

,

وی تصریح کرد: دامداران در بحث پشم چینی حتما باید از تجهیزات و لوازم ایمنی حفاظت کننده فردی استفاده کنند.

,

علیرضا ادیبان تصریح کرد: در مورد حیوانات خانگی، سگ و گربه و پرندگانی که در خانه نگه داری می شوند، به خصوص در روستاها باید مراقبت انجام شود که کنه ای وجود نداشته باشد، اما با توجه به اینکه معمولا ذبح نمی شوند خیلی احتمال این بیماری در آن  کم است و باید از کشتار دام خارج از محیط کشتارگاه خودداری گردد.

,

معاون سلامت دامپزشکی استان در پایان خاطر نشان کرد: مردم تخلف های بهداشتی حوزه دامپزشکی به ویژه مشاهده لاشه دام فاقد هویت و برچسب دامپزشکی در محل عرضه را از طریق تماس با شماره سراسری 1512 گزارش نمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه