اخبار داغ

گردان استان قم در عملیات آزادسازی خرمشهر شرکت کردند

گردان استان قم در عملیات آزادسازی خرمشهر شرکت کردند
گلزار شهدای سوم خرداد قم نشان دهنده حضور پررنگ و تاثیر گذار قمی ها در عملیات آزاد سازی خرمشهر است اولین یگان که در آزادی خرمشهر به خط دشمن رسید قمی ها بودند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا سوم خرداد یادآوری آزادی خرمشهر است خرمشهری که به گواه تاریخ جمعیت ۳۶ میلیونی در زمان آزادی داشت از این جمعیت ۳۶ میلیونی قم و رزمندگان قم سهم بسزایی داشتند مقاومت و شهادت با نام قم و مردم قم گره خورده است و همواره قمی در صف اول دفاع از اسلام و انقلاب بودند و همان روزهای آغار جنگ تحمیلی رزمندگان قم هر طور که بود خود را به جنوب رسانده و دوشادوش مردم خرمشهر و آبادان در مقابل متجاوزان ایستادگی کردند.

گلزار شهدای سوم خرداد قم نشان دهنده حضور پررنگ و تاثیر گذار قمی ها در عملیات آزاد سازی خرمشهر است اولین یگان که در آزادی خرمشهر به خط دشمن رسید قمی ها بودند.

استان قم در این عملیات ۱۹۵ شهید و ۱۵۶۰ مجروح و ۲۷۴ مفقود الاثر را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

عملیات آزادسازی خرمشهر بسیار جنگ سخت و سنگینی بود  در عملیات آزادسازی خرمشهر رزمندگان زیادی از استان قم شهید شدند با توجه به اینکه گلزار شهدای شیخان دیگر گنجایش نداشت تعدادی  از شهدا این عملیات را در باغ ملی آن زمان به خاک سپردند که با مخالفت های همراه بود زیرا گفته می‌شود به احتمال زیاد جنگ ادامه پیدا کند و باید مکان مناسبی برای دفن شهدا در نظر گرفت به همین خاطر بخشی از گلزار شهدای فعلی علی بن جعفر را برای دفن شهدای سوم خرداد در نظر گرفتند اولین شهدای دفاع شده که گلزار شهدا علی بن جعفر(ع) از شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر بود.


برای عملیات الی بیت المقدس یک گروه ۳۰۰ نفره از رزمندگان قم در تاریخ ۱۳۶۱/۱/۸ به فرماندهی سردار شهید «محمد بنیادی» عازم‌ جبهه‌های جنوب شد و به پادگان دو کوهه اعزام شدند اما  به علت ازدحام نیرو به اهواز منتقل و پس از چند روز جابجایی در پایگاه هوایی «امیدیه» مستقر شدند. غذا و پتو به اندازه کافی وجود نداشت؛ به طوری که در ابتدا به هر نفر یک قرص نان و به هر ۵ نفر یک پتو تعلق گرفت. نیروهای اعزامی تا تاریخ ۱۳۶۱/۱/۲۵ در برنامه‌های آموزشی و ورزشی هر روز شرکت کردند و پس از آن به تیپ ۷ ولیعصر(عج) دزفول مأمور شدند. در آنجا آمادگی نیروها در قالب برنامه‌های آموزشی و ورزشی ادامه یافت تا این که در تاریخ ۱۴۶۱/۲/۴ با یک گردان از نیروهای لشکر ۲۱ حمزه ادغام شدند. گردان ادغامی «اباذر» نام گرفت و تحت فرماندهی شهید محمد بنیادی به سه راهی «شادگان» منتقل و در منطقه تجمع نیروهای شرکت کننده برای عملیاتی بزرگ و سرنوشت‌ساز مستقر شد و برنامه‌های آموزشی و راهپیمایی شبانه خود را ادامه داد. رزمندگان گردان اباذر در روز نهم اردیبهشت به منظور شرکت در عملیات بیت‌المقدس سوار بر کامیون به ساحل شرقی رود کارون رفتند و خود را با قایق به ساحل غربی رساندند. 

فاصله تا خط اصلی دشمن زیاد بود و گردان‌های خط‌شکن مجبور بودند این فاصله ۱۷ـ ۱۸کیلومتری را از بین خاکریزها و نیروهای گشتی و میدان مین دشمن، پیاده طی کنند. هنگام روشن شدن گلوله‌های منور، نیروها مجبور بودند روی زمین دراز بکشند

علی اصغر مالکی نژاد جانباز دفاع مقدس و از رزمندگان قمی حاضر در آزادسازی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار  قم فردا اظهار داشت با توجه به اینکه در اوایل جنگ هنوز تیپ و لشکر در استان قم تشکیل نشده بود دو گردان از استان قم در عملیات آزادسازی خرمشهر شرکت کردند گردان اول به نام مالک که با تیپ ۲۷ حضرت رسول  تهران برای آزادسازی خرمشهر در عملیات الی بیت‌المقدس شرکت کرد که فرماندهی آن را حاج احمد متوسلیان بر عهده داشت گردان دیگر گردان ابوذر بود که با بچه های هفت ولیعصر ارتش دزفول ادغام شدند.

رزمنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد:قمی ها  نقش بسیار مهمی در عملیات آزادسازی خرمشهر داشتند رزمندگان قم گردان های خط‌شکن این عملیات بودند از ابتدا هم که بچه‌های قم آموزش دیدند آموزش های بسیار سخت برای تحمل سختی ها مخصوصاً در شب آموزش بود.

رزمنده قمی حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر ادامه داد:  بچه های گردان اباذر قم که با ارتش های دزفول حرکت کرده بودند به صورت اشتباهی یک مسیر را رفتند اما لطف خدا شامل حال اینها شد ‌راهی را که اشتباه رفته بودند دقیقاً از پشت توپ خانه عراقی‌ها سر در آورد یعنی توانستند توپخانه عراق را که آماده شده بودند آتش سنگین روی منطقه بریزند را فلج کنند آتش کمی سبک شده بود هرچند هواپیماهای عراقی بمباران سنگین را انجام می‌دادند.

علی حاجی زاده دیگر رزمنده حاضر در عملیات آزاد سازی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: ماموریت قمی ها فتح توپخانه بود، ماموریت گردان مالک قم در عملیات آزاد سازی خرمشهر این بود که توپخانه دشمن را بگیرد، پس به سمت خرمشهر حرکت کردیم، گردان مالک بهترین عملیات را انجام داد و توپخانه دشمن را گرفت بعد از آن از مرز حرکت کردیم به سمت خرمشهر و در 5 کیلومتری خرمشهر پدافند کردیم که بسیار سخت بود.

زیرا شلمچه یک گلوگاهی بود که عراق از بصره نیرو وارد می کرد و خط پشتیبانی عراق  از روی جاده شلمچه به بصره بود که باید آن جاده را می زدیم در همان شب هم چند نفر از بچه ها شهید و مجروح شدند.

یک تیر هم به شهید بابایی اصابت کرد که دست مجروح را گچ گرفتند اما باز هم با یک دست بازگشت و در عملیات شرکت کرد .

جاده شلمچه به بصره را باید گردان مالک می بست که اولین بر خورد با شهید زین الدین هم در همین جا صورت گرفت در این عملیات با شهید زین الدین با موتور مهمات به خط می رساندیم.

وی افزود: با همه سختی ها ، خدا خرمشهر را آزاد کرد شهدای آزادی سازی خرمشهر قم از بهترین  جوانان بودند که در گلزار شهدای سوم خرداد و شیخان به خاک سپرده شدند بچه های گردان مالک خالصانه جنگیدند جوانان شهرهای دیگر  نیز در این عملیات حضور داشتند از جمله  رزمندگان  اصفهان ،نجف آباد ، تهران ، قم، ورامین ، کرج ، تبریز،شوش و البته باید گفت  اکثرا جوانان خرمشهر بودند که در آزادی خرمشهر نقش داشتند.



انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا , ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه