اخبار داغ

روزی که سرنوشت نهایی جنگ رقم خورد؛

زمین‌گیر شدن ارتش بعث با وجود ۶ ماه ذخیره مهمات و جیره جنگی/ فرماندهانی که فتح خرمشهر را به نام خود نکردند!

زمین‌گیر شدن ارتش بعث با وجود ۶ ماه ذخیره مهمات و جیره جنگی/ فرماندهانی که فتح خرمشهر را به نام خود نکردند!
محمدرضا حسنی سعدی گفت: سپهبد شهید صیاد شیرازی عنوان کرده بود که با بررسی هایی که ما انجام داده بودیم، دشمن برای شش ماه مهمات، جیره جنگی و مواد غذایی ذخیره داشت؛ اما به لطف خدا، خرمشهر آزاد شد و نیروهای خدایی همچون صیاد شیرازی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ناصر فولادی و دیگر شهدای گرانقدر این عملیات خرمشهر را آزاد کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ امروز سوم خرداد ماه سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی است. روزی که رزمندگان میهن اسلامی برای حفظ تمامیت ارضی کشور و آزاد سازی حدود شش هزار کیلومتر مربع از خاک اشتغال شده کشور عزیزمان و بیش از بیست روز طی چند مرحله با رژیم بعث عراق جنگیدند تا توانستند خرمشهر، شهر خونین را آزاد کنند.

امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی در آن زمان به مناسبت این عملیات پیروزمندانه پیامی را صادر کردند که در بخشی از این پیام فرموده بودند" اینجانب، با یقین به آن که «ما النصر الا من عندالله» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیة الله الاعظم - ارواحنا لمقدمه الفدا ـ را از چنگ گرگان آدم خوار که آلت هایی در دست ابرقدرتان، خصوصا آمریکای جهانخوارند، بیرون آورد و ندای الله اکبر را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد و پرچم پرافتخار لااله الا الله رابر فراز آن شهر خرم که با دست پلید جنایتکاران غرب به خون کشیده شده و خونین شهرنام گرفت، به اهتزاز در آورد، تشکر می کنم و آنان، فوق تشکر امثال من هستند. آنان به یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و بر پاکننده عدل الهی در سراسر گیتی ـ روحی لتراب مقدمه الفدا ـ می باشند".

تفاوت نگاه دنیا به ایران بعد از فتح خرمشهر

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای نیز در بیاناتی در مراسم صبحگاه رده‌های مختلف نیروی مقاومت بسیج‌ فرموده اند" وقتی خرمشهر سقوط کرد، نماد قوی ‌پنجگیِ دشمن بود و مظلومیت ملت ایران. وقتی ملت ایران با قدرت خرمشهر را از دشمن پس گرفت و هزاران نیروی رزمنده‌ی دشمن را اسیر کرد، در واقع سرنوشت نهایی جنگ نوشته شد. همان روزها سران چند کشور برای وساطت به ایران آمده بودند. یکی از برجستگان سیاسیِ معروف انقلابی دنیا - که رهبر یکی از کشورهای آفریقایی بود - به من گفت امروز مسأله‌ی ایران و جمهوری اسلامی در دنیا به کلی با قبل از فتح خرمشهر متفاوت است؛ امروز همه به چشم فاتح و پیروز به شما نگاه می‌کنند". 2/6/1384

از جمله نیروهای رزمنده حاضر در عملیات آزاد سازی خرمشهر عملیات بیت المقدس، رزمندگان تیپ 41 ثارالله استان کرمان به فرماندهی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بوده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
, تفاوت نگاه دنیا به ایران بعد از فتح خرمشهر, تفاوت نگاه دنیا به ایران بعد از فتح خرمشهر,
,
,
,
,



سردار محمد رضا حسنی سعدی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه عملیات آزاد سازی خرمشهر در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال 1361 از چند محور و با انجام چهار مرحله آغاز شد، گفت: همه اعتقاد دارند که عملیات بیت المقدس، آزاد سازی خرمشهر و آزاد سازی حدود شش هزار کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده میهن اسلامی از دست بعثی ها، اوج زیبایی دفاع مقدس بود.

این رزمنده کرمانی دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه شهدای بسیاری را ظرف بیست و روز این عملیات، تقدیم اسلام، قرآن و تمامیت ارضی کردیم، عنوان کرد: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، سپهبد شهید صیاد شیرازی، شهید خرازی و شهید احمد کاظمی از قهرمانان و فاتحان خرمشهر بودند.

وی با بیان اینکه شهید احمد کاظمی هیچ گاه نگفت که من در آزاد سازی خرمشهر چه نقشی داشتم، سپهبد شهید سلیمانی هیچ گاه عنوان نکرد که من در این عملیات چه کردم، اظهار کرد: حاج قاسم سلیمانی در این عملیات، فرمانده تیپ ثاالله بود؛ رو به روی حمیدیه، یک خط حدی به طول یازده کیلومتر تحویل شهید سلیمانی داده شده بود و مأموریت داشت که با تیپ ذوالفقار ارتش به فرماندهی سرهنگ علیاری، مقابل جاده اهواز به خرمشهر عملیات انجام دهند تا ارتباط دشمن را در خصوص پشتیبانی از خرمشهر قطع کنند.

حسنی سعدی عنوان کرد: سپهبد شهید صیاد شیرازی در خصوص آزادسازی خرمشهر گفته بود؛ در ابتدا حتی تصویری از آزادسازی خرمشهر در ذهنمان نبود، ایشان عنوان کرده بود ما حداقل بتوانیم این منطقه را محاصره کنیم که گفته شد شهید خرازی تماس گرفت و گفت که ما به زحمت 750 نفر نیرو آماده کرده ایم و شما اجازه دهید که به خرمشهر بزنیم؛ شهید صیاد شیرازی می گوید که در ذهنم جرقه ای زده شد که به خرمشهر بزنید و بعد از ساعاتی به من اطلاع دادند که گروه گروه نیروهای بعثی دارند اسیر و تسلیم می شوند.

ارتش بعث با وجود 6 ماه ذخیره مهمات و جیره جنگی  در خرمشهر زمین گیر شد

این رزمنده کرمانی دوران دفاع مقدس با بیان اینکه صوت بی سیم شهید کاظمی نیز موجود است که با لهجه شیرین اصفهانی می گوید خرمشهر را خدا آزاد کرد، ابراز کرد: شهید صیاد شیرازی پس از عملیات به خلبان گفته بود که با هلی کوپتر پرواز کن و از بالا ببین که چه خبر است؛ خلبان بالا رفته بود و هیجان زده گفته بود که تا جایی که چشم کار می کند، نیروهای دشمن در حال تسلیم شدن هستند.

وی اظهار کرد: سپهبد شهید صیاد شیرازی عنوان کرده بود که با بررسی هایی که ما انجام داده بودیم، دشمن برای شش ماه مهمات، جیره جنگی و مواد غذایی ذخیره داشت؛ اما به لطف خدا، خرمشهر آزاد شد و نیروهای خدایی همچون صیاد شیرازی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ناصر فولادی و دیگر شهدای گرانقدر این عملیات خرمشهر را آزاد کردند.

آن 23 نفر در مرحله اول عملیات بیت المقدس اسیر شدند/ فتح خرمشهر اوج زیبایی نصرت الهی بود

حسنی سعدی تصریح کرد: تیپ 41 ثارالله با فرماندهی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در این مأموریت بسیار موفق عمل کرد؛ اما با کمال تأسف دو تیپ از جناحین بین ما، سمت راست، تیپ نور و سمت چپ، تیپ بیت المقدس به باتلاق برخورد کردند و تیپ نور پلشان را روی کرخه آب برد و زیاد موفق نبودند و لذا تعدادی از رزمندگان تیپ 41 ثارالله، به اسارات دشمن در آمدند و آن بیست و سه نفر از جمله اسرا و آزادگانی هستند که در مرحله اول به اسارت دشمن در آمدند.

این رزمنده کرمانی دوران دفاع مقدس با تأکید بر اینکه آزاد سازی خرمشهر یکی از آمال و آرزو های مردم ایران بود و این رخداد موجب شادی همه مردم ایران اعم از پیر، جوان، کوچک و بزرگ شده بود و در این عملیات تعداد شهدای تیپ ثارالله حدود 200 نفر بوده است، اظهار کرد: فتح خرمشهر اوج پیروزی و اوج زیبایی نصرت الهی، اتکا و اعتماد به خداوند متعال بود.



سردار محمد مطهری در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص عملیت آزاد سازی خرمشهر با اشاره به اینکه در ایام سالگرد عملیات پیروزمندانه بیت المقدس قرار داریم، گفت: این عملیات منجر به آزادسازی شهر خون و قیام، خرمشهر شد.

نقش آفرینی تیپ 41 ثارالله در عملیات بیت المقدس

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید سلیمانی ادامه داد: تیپ ثارالله در پایان سال 1360 شکل گرفت و در عملیات فتح المبین شرکت کرد و پس از آن نقش آفرینی تیپ 41 ثارالله و فرماندهی حاج قاسم سلیمانی برای فرمانده هان سپاه روشن شد که نیروهای کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان پتانسیل خوبی برای دفاع از کشور دارند و می توانند دشمن را شکست دهند.

وی بیان کرد: تیپ 41 ثارالله در نوروز 1361 در منطقه غرب شوش و دزفول در عملیات فتح المبین شرکت کرد و دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه کار ما در آن منطقه به اتمام رسید و تیپ ثارالله از آن منطقه به حمیدیه رفت؛ در آن زمان تیپ ثارالله مقری را در منطقه حمیدیه داشت که در آنجا مستقر شدیم و اقدامات شناسایی و اطلاعات را در سه روستا فرسیه، کوهه و سیدجابر حمیدیه را انجام می دادیم؛ چرا که عراقی ها تا این مناطق پیش آمده بودند.

مطهری با اشاره به اینکه عملیات بین المقدس دهم اردیبهشت ماه سال 1361 آغاز شد، اظهار کرد: اطراف منطقه عملیات آبگرفتگی وجود داشت؛ شمال منطقه حمیدیه و رودخانه کرخه، شرق منطقه رودخانه کارون، جنوب منطقه اروند و غرب منطقه شط العرب عراق بود.

این رزمنده کرمانی دوران دفاع مقدس عنوان کرد: در این عملیات طراحی شده بود که نیروهای مسلح در قالب سه محور و سه قرارگاه در عملیات حضور پیدا کنند؛ یک محور عملیات، قرارگاه قدس بود که رزمندگان تیپ ثارالله، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در آن قرار داشتند و در شمال منطقه بودند که این منطقه دورترین مسیری بود که به مرز می رسید و سخت ترین منطقه عملیات محول شده بود.

, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ارتش بعث با وجود 6 ماه ذخیره مهمات و جیره جنگی  در خرمشهر زمین گیر شد, ارتش بعث با وجود 6 ماه ذخیره مهمات و جیره جنگی  در خرمشهر زمین گیر شد,
,
,
,
,
,
, آن 23 نفر در مرحله اول عملیات بیت المقدس اسیر شدند/ فتح خرمشهر اوج زیبایی نصرت الهی بود , آن 23 نفر در مرحله اول عملیات بیت المقدس اسیر شدند/ فتح خرمشهر اوج زیبایی نصرت الهی بود ,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
, نقش آفرینی تیپ 41 ثارالله در عملیات بیت المقدس, نقش آفرینی تیپ 41 ثارالله در عملیات بیت المقدس,
,
,
,
,
,
,
,
,



وی تصریح کرد: فاصله ای که نیروهای تیپ ثارالله و دیگر تیپ ها باید عملیات انجام می دادند بیش از 100 کیلومتر بود؛ ساعت اعلام شد که عملیات آغاز شود و نیروهای تیپ ثارالله استان کرمان همانند سایر نیروها به دشمن زدند و توانستند خط های دشمن را بشکنند؛ اما یگان های اطراف تیپ ثارالله موفق نشدند و این عدم موفقیت، موجب شد که نیروها چند رو بمانند تا خودشان را پیدا کنند.

مطهری بیان کرد: رزمندگان در محورهای دیگر، کمر دشمن را زدند و جاده اصلی اهواز به خرمشهر را از دست عراقی ها و ارتش حزب عراق در آوردند؛ دشمن در این شرایط تهدید شد و عقبه دشمن بسته شد.

این رزمنده کرمانی دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه مرحله دوم عملیت بیت المقدس در تاریخ 16 اردیبهشت ماه آغاز شد، ابراز کرد: در این مرحله نیروهای رزمنده تیپ ثارالله و یگان های قرارگاه قدس توانستند دشمن را فراری دهند که این مسئله و مجموعه اقدامات فرمانده هان موجب شد که خودمان را به مرزها برسانیم اما اصل کار مانده بود.

وی ادامه داد: تا این مرحله نیروهای رزمنده توانسته بودند که هویزه، پادگان جفیر، جاده اهواز به خرمشهر را آزاد کنند؛ اما اصل کار مانده بود و بنابراین در مرحله سوم مقرر شد که یگان های تیپ های سپاه  و ارتش اقدامات اساسی خود را انجام دهند.

فرمانده لشکر پیشکسوتان دفاع مقدس سپهبد شهید سلیمانی عنوان کرد: نیروهای رزمنده کرمانی در این مرحله توان کامل تیپی نداشتند و با گردان های خونین شهر یک و خونین شهر دو وارد عملیات شدند و با انجام این مرحله از عملیات، عقبه دشمن بسته و خرمشهر آزاد شد.

مطهری با تأکید بر اینکه تلاش و مجاهدت های رزمندگان اسلام، شهدای گرانقدر و به ویژه شهدای فرمانده موجب آزاد سازی خرمشهر شد، خاطر نشان کرد: شهید احمد کاظمی از جمله اولین افرادی بود که وارد خرمشهر شد و پس از ان گروه گروه عراقی ها تسلیم شدند و شهید کاظمی پس از ورود با بی سیم می گفت که من در خرمشهر هستم، اما برخی از فرمانده هان باور نمی کردند.

انتهای پیام/

, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه