اخبار داغ

سایه‌ای بر سر کودکان بی‌سرپرست؛

فرزندخواندگی و اشتیاقی برای روشن‌شدن چراغ خانه‌ها/ اینجا پدران و مادران جدید لحظه‌شماری می‌کنند

فرزندخواندگی و اشتیاقی برای روشن‌شدن چراغ خانه‌ها/ اینجا پدران و مادران جدید لحظه‌شماری می‌کنند
فزرندخواندگی واژه‌ای که این روزها درک آن برای خانواده هایی بیشتر بوده که بر اساس حکمت خداوند دارای فرزندی نبوده و از طریق سازمان بهزیستی تقاضای بچه ای می کنند تا با ورود آن به زندگیشان فصل جدیدی را تجربه کنند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ فزرندخواندگی واژه‌ای که این روزها درک آن برای خانواده‌هایی بیشتر بوده که بر اساس حکمت خداوند دارای فرزندی نبوده و از طریق سازمان بهزیستی تقاضای بچه ای می کنند تا با ورود آن به زندگیشان فصل جدیدی را تجربه کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کودکانی که تشنه محبت های معنوی پدر و مادر بوده و بنا به هر دلیلی از قبیل مشخص نبودن پدر و مادر آنها، دارا بودن سرپرست بد و …. در سازمان بهزیستی زندگی می کنند؛ افرادی که واجد شرایط تعیین شده سازمان بهزیستی بوده بعد از گذراندن مراحل قانونی سرپرستی این کودکان را بر عهده می گیرند و پدر و مادر قانونی آنها می شوند.

,

هر چند که در کشور ما درمان نا باروری رشد سریعی داشته اما همچنان زوج هایی وجود دارند که به درب‌های بسته خورده‌اند و با عقل و منطق خود بچه‌هایی را از سازمان بهزیستی به عنوان فرزند خوانده می‌آورند.

,

مریم امینی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی هرمز ضمن ارائه تعریف جامعی از فرزندخواندگی اظهار کرد: فرزندخواندگی کودکانی هستند که به علت بدسرپرستی، عدم صلاحیت والدینشان صادر شده و یا به دلیل رهاشدگی چه نوزاد یا بزرگتر باشند، حکم بلاصاحبی از سوی قضات یا دادگستری صادر می‌شود و این فرزندان به خانواده متقاضی بدون فرزند یا دارای فرزندان واگذار می‌شود البته شرایط واگذاری فرزند با توجه سن آنان متفاوت است.

,

شرایط واگذاری فرزندخواندگی هر سال یا چند سال یکبار تا حدودی تغییر می‌کند

, شرایط واگذاری فرزندخواندگی هر سال یا چند سال یکبار تا حدودی تغییر می‌کند, شرایط واگذاری فرزندخواندگی هر سال یا چند سال یکبار تا حدودی تغییر می‌کند,

وی با اشاره به شرایط واگذاری فرزندخواندگی به والدین واجد شرایط فاقد یا دارای فرزند افزود: این شرایط هر سال یا چند سال یکبار تا حدودی تغییر می‌کند و این تغییر ناشی از تغییرات ایجاد شده در نوع تقاضای مردم، سن ازدواج، گروه سنی نوزادان و کودکان است. این تغییرات به این شیوه است که سازمان بهزیستی کشور، آمارها و پیشنهاداتی را از کل استانها اخذ و دستورالعمل را بر اساس این آمارها و پیشنهادات، بازنگری می‌کند.

,

, ,

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان هرمزگان با بیان اینکه در زمینه فرزندخواندگی دو شرایط کلی و جزئی وجود دارد اضافه کرد: شرایط کلی اینکه سن زوجین باید کمتر از ۴۵ سال باشد و در غیر این صورت، نوزاد به آنان داده نمی شود، البته گاهی اوقات با هم پوشانی شرایط، به زوجین در سنین ۴۶ الی ۴۷ سال نوزاد داده می شود که در این شرایط ؛ وضعیت اقتصادی، سطح تحصیلات والدین، رضایت از روابط زناشویی که از اصول مهم و اولیه فرزندخواندگی است برخوردار باشند. چرا که زوجین به سطح بالایی از فرزندخواندگی، نقش اجتماعی متفاوت تا حدودی از شرایط مندرج در دستورالعمل مرکز چشم پوشی می شود. یا برای والدین با سطح آگاهی و تحصیلات کمتر، اگر قرار است فرزند هشت ساله واگذار شود، سن فرزند تا ۶ سال کاهش می یابد. لذا کلیه کار شناسان ادارات بهزیستی شهرستانها نسبت به قوانین و دستورالعمل فرزندخواندگی به طور کامل توجیه شدند.

,

ورود برای فرزندخواندگی از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود

, ورود برای فرزندخواندگی از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود, ورود برای فرزندخواندگی از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود,

امینی بیان داشت: ورود برای فرزندخواندگی از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، زوجین متقاضی در سامانه ثبت نام و مدارک مورد نیاز را وارد می کنند و با مراجعه به اداره بهزیستی شهرستان، نامه نگاری های لازم ازقبیل سوءپیشینه ، عدم بیماری واگیردار، عدم اعتیاد، سلامت روان و … انجام داده و پاسخ اینها را در سامانه بارگزاری می کنند، پس از تکمیل پرونده بطور کامل در سامانه، همکاران بهزیستی شهرستان ها ، اطلاعات پرونده را پرینت گرفته و قبل از مراجعه به منزل زوجین، با آنان مصاحبه و زوجین را نسبت به مراحل و شرایط فرزندخواندگی آگاه می کنند البته تشکیل پرونده به معنای این نیست که زوجین حتما صاحب فرزند می شوند.

,

وی اضافه کرد: بنابراین پس از بازدید کارشناسان سازمان بهزیستی از منزل زوجین متقاضی فرزندخواندگی، پرونده آنان به استان ارسال و در نوبت کمیسیون فرزندخواندگی قرار می‌گیرد. پس از آن که نوبت شان فرا برسد زوجین به سازمان بهزیستی دعوت خواهند شد و کمیسیون با حضور کارشناسانی در حوزه‌های مختلف از جمله معاونت اجتماعی سازمان ، کارشناس حقوقی ، کار شناس فرزندخواندگی، کارشناس مسوول فرزندخواندگی و حراست در مرکز استان تشکیل می شود.

,

, ,

متقاضی بسیار زیاد و تعداد فرزندان اندک است

, متقاضی بسیار زیاد و تعداد فرزندان اندک است, متقاضی بسیار زیاد و تعداد فرزندان اندک است,

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان هرمزگان تصریح کرد: در صورتی که زوجین قصد داشته‌ باشند فرزند دارای بیماری قابل درمان را به فرزندخواندگی قبول کنند با شرایطی تحت عنوان «تو‌ نوبت» به وی فرزند داده می شود بدین صورت که نوبت این دسته از زوجین را در سامانه جلو می آوردیم تا هم درمان فرزند به زودی شروع شود و هم خانواده متقاضی یک تشویقی بگیرد که ازاین طریق زودتر صاحب فرزند شوند.

,

امینی افزود: از آنجایی که فرزندان بزرگتر، متقاضی کمتر دارند همچنین گاهی اوقات، شرایطی برای زوجین فراهم می کنیم که با انتخاب این دسته از فرزندان، زودتر صاحب فرزند شوند. در گذشته تعداد فرزندان زیاد بود اما آمار خانواده های متقاضی اندک، اما در حال حاضر شرایط به گونه ای است که اگر اغراق نکنم برای هر کودک، شاید ۱۰۰ پرونده موجود است، متقاضی بسیار زیاد و تعداد فرزندان اندک است، این بدین معنا نیست که بچه بد سرپرست یا فرزندان رها شده، کم هست، بلکه متاسفانه موارد غیر قانونی زیاد شده است‌.

,

همه فرزندان در شیر خوارگاه ها و سایر مراکز نگهداری، قابل واگذاری نیستند

, همه فرزندان در شیر خوارگاه ها و سایر مراکز نگهداری، قابل واگذاری نیستند , همه فرزندان در شیر خوارگاه ها و سایر مراکز نگهداری، قابل واگذاری نیستند ,

وی بیان داشت: مردم آگاهی ندارد و چنین اذعان دارند که چرا سازمان بهزیستی علیرغم داشتن تعداد زیاد فرزند، به خانواده های متقاضی نمی دهد؟! در پاسخ این دسته از خانواده ها باید بگویم همه فرزندان در شیر خوارگاه ها و سایر مراکز نگهداری، قابل واگذاری نیستند، و حتما قاضی باید حکم بلاصاحبی یا عدم صلاحیت والدین و افرادی که کودک را رها کرده اند صادر کند در این صورت، سازمان بهزیستی حق واگذاری کودک را دارد در غیر این صورت واگذاری فرزند برای خانواده متقاضی و سازمان بهزیستی مشکل ساز خواهد شد، لذا تمام مراحل واگذاری فرزند از طریق قانونی انجام می شود. در حال حاضر تا سن ۱۶ سالگی می توانیم فرزندخواندگی داشته باشیم اما در گذشته تا سن ۱۲ سالگی بود.

,

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان هرمزگان گفت: موارد غیر قانونی شامل مواردی است که در بیرون از سازمان، به هر دلیلی یک سناریوی تعریف می‌کنند ولی صحت این مسأله را قانون تایید می‌کند و به سازمان بهزیستی دستور می دهد که کار را انجام دهیم به شکلی که برای فرزند، پرونده سازی صورت گیرد تا اگرچه از راه غیر قانونی سرپرستی فرزند متقبل شده اند از راه قانونی بتوانند برای فرزندشان شناسنامه بگیرند.

,

کودک حتی در سنین چند روزه یا چند هفتگی حق انتخاب دارد

, کودک حتی در سنین چند روزه یا چند هفتگی حق انتخاب دارد, کودک حتی در سنین چند روزه یا چند هفتگی حق انتخاب دارد,

امینی ابراز داشت: در صورتی که غیرقانونی عمل می‌کنند خق انتخاب از کودک سلب شده و این اقدام بر خلاف حقوق کودک هست چون از والدین زیستی خودشان به اشخاص به هر نحوی واگذارشده است و حقوق این فرزندان قانونی تضییع می‌شود، ممکن است والدین، فرزند خود را به خانواده دارای مشکلات مالی واگذار کرده باشند یا شاید رد پای دلال مشهود باشد یا هر چیز دیگری ، همه اینها ناقضان حقوق کودک هستند، چراکه کودک حتی در سنین چند روزه یا چند هفتگی حق انتخاب دارد، در صورت بروز چنین اتفاقی، برای عاملان آن، مجازاتی از طریق قانون، درنظر گرفته شده است.

,

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به هیچ وجه قصدش، حل مشکل خانواده نیست، شاید متقاضی زیاد داشته باشیم و خانواده هایی مراجعه کننده، افرادی هستند که پس از نومیدی از ۲۰ سال دوره درمان، چیزی به عنوان فرزندخواندگی را قبول ندارند، یا آن گونه که باید، پذیرش ندارند و به اقرار خودشان، از سر ناچاری به فکر فرزندخواندگی افتاده اند. یا زوجینی متقاضی فرزندخواندگی هستند که کمتر از ۵ الی ۶ سال درمان انجام داده‌ و بی نتیجه مانده اند که برای این دسته از زوجین باید پزشک، عدم باروری هر دو را تایید کند، سپس در صورت تایید کمیسیون، فرزند به آنان داده خواهد شد.

,

, ,

سازمان بهزیستی باید برترین خانواده از هر نظر را برای سرپرستی فرزند انتخاب کند

, سازمان بهزیستی باید برترین خانواده از هر نظر را برای سرپرستی فرزند انتخاب کند, سازمان بهزیستی باید برترین خانواده از هر نظر را برای سرپرستی فرزند انتخاب کند,

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان هرمزگان افزود: سازمان بهزیستی از آنجایی که متولی فرزندخواندگی بچه ها است، حق انتخاب دارد لذا باید بین خوب و خوب ترین، موردی که از بهترین شرایط برای فرزندخواندگی برخوردار است را انتخاب نماید ، این سازمان هرگز قصد توهین به هیچ خانواده ای را ندارد اما بین بهترین، برترین و یا سر ترین خانواده از هر نظر را برای سرپرستی فرزند انتخاب می کند.

,

امینی اذعان داشت: خیلی موارد گزارش شده که فرزندان وقتی بزرگ می شوند پس از اطلاع از اینکه وی فرزند خوانده آن خانواده است به جایی که تحویل داده شده مراجعه و جویای اصل و نسب خود می شود لذا پدر و مادر باید با آگاهی کامل از شیوه بیان، این موضوع که به فرزندشان حقیقت را بگویند و با خرید کتاب داستان یا انیمیشن و … ذهن کودک را آماده پذیرش این موضوع کنند.

,

وی تصریح کرد: در چنین مواردی، برخی کودکان کنجکاوی کرده و دلیل این اقدام والدین را می پرسند و برخی دیگر عکس العمل نشان نمی دهند و سوال نمی پرسند و والدین تا قبل از سن ورود به مدرسه، موضوع را به فرزندان بیان می کنند.

,

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان هرمزگان ابراز داشت: متاسفانه در بازدید هایی که انجام می دهیم، خیلی کم این اتفاق افتاده و والدین حقیقت را به فرزندان نگفته اند، چون والدین به جای فرزندان فکر می کنند و این کار از روی نیت بد نیست و غصه دارند. در صورتی که هر کودکی این مسأله را تا قبل از سن مدرسه، خیلی بهتر می پذیرد تا اینکه به یک باره در سن نوجوانی به وی گفته شود و با بدتر اینکه فرد به غیر از والدین، در محیط مدرسه یا جایی دیگر به فرزند بگوید که «تو فرزند واقعی خانواده خودت نیستی بلکه فرزندخوانده هستی». این ضربه روحی شدیدی به فرزند وارد می کند و زمینه ساز مشکلات بسیاری است.

,

باید به بچه ها در سنین کودکی گفت که فرزند خوانده هستند

, باید به بچه ها در سنین کودکی گفت که فرزند خوانده هستند, باید به بچه ها در سنین کودکی گفت که فرزند خوانده هستند,

امینی گفت: حتی وقتی طی مراحل کارشناسی شده، به کودک می گویند که «فرزند خوانده هستی» باز هم مشکلات داریم چون این رهاشدگی و ندانستن هویتی اصلی اش تا آخر عمرش به همراهش بوده و دنبال هویت خود می گردد و این سوال در ذهنش تداعی می شود که این آدم هایی که من را رها کردند، چرا این کار انجام داده و کجا هستند. بنابراین در سنین بزرگ تر، نوجوانی و جوانی یا موقع ازدواج زمان مناسبی برای بیان اینکه وی فرزندخوانده است، نیست و ممکن است مشکلات بیشتری را برای فرزند و خانواده بوجود بیاورد تا جایی که خانم یا آقا به محض متوجه شده، ازدواجش بهم خورده است لذا خانواده ها باید این مسائل را با دقت زیاد بیان کنند و مسأله را به صورت کارشناسی شده و آن گونه که به آنان آموزش داده شده است را به فرزند بگویند.

,

وی افزود: در کمیسیون قصد کارشناسان سازمان بهزیستی، زیر سوال بردن و یا مچگیری خانواده ها نیست ، اما یکسری مسائل که به عبارتی زبان بدن شان هست با دقت بررسی می‌شود، همکاران باتجربه ما در سازمان بهزیستی با دقت بسیار زیاد نحوه صحبت کردن زوجین، احترامی که به یکدیگر قائل می شوند و یا نحوه نشستن آنان را مورد بررسی قرار می دهند، اصل کمیسیون، آموزش و اطلاع دادن آگاهی بخشیدن است ، تا قبل از کمیسیون ، به زوجین اطلاعات و مشاوره ارائه می شود.

,

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان هرمزگان بیان کرد: در دوران ۶ ماهه اول بعنوان رأی آزمایشی، خانواده ها آموزش فرزندپروری فرا می گیرند و در صورت نیاز، آموزش ها و مهارتهای دیگری نیز به آنان ارائه می شود. اما علیرغم همه این آموزش ها و مهارت های فراگرفته، والدین هنوز برایشان سخت است که به فرزندشان بگویند که فرزند خوانده هستند این درحالی است که فرزندان این مسأله را راحت تر می پذیرد.

,

, ,

امینی اضافه کرد: برخی بچه ها که به دنبال هویت یا شیرخوار گاه و محل نگهداری خود می گردند وقتی به ما مراجعه می کنند این سوال را از ما می پرسند که چرا ما را به پدر و مادر بیسواد یا دارای فاصله سنی زیاد دادید و ما را درک نمی کنند، البته همه بچه‌ها این گونه رفتار نمی کنند اما عده‌ای نسبت به انتخاب والدین به ما معترض هستند. از این رو است که دستورالعمل چند سال یکبار بازنگری می شود.

,

وی گفت: برخی فرزندخوانده ها به دلیل جلب توجه والدین، رفتارهایی را از خودشان نشان می دهند و والدین از روی عدم آگاهی، چنین فکر می کنند که شاید فرزند، ناسازگاری می کند در صورتی که این نوع رفتار برای جلب توجه بیشتری برای مقایسه رفتار والدین با فرزند واقعی خودشان است.

,

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان هرمزگان در ادامه بیان داشت: اما گاهی اوقات فرزندان مشکل دار هستند، ممکن است فرزندی که هشت ساله است و ارتباط مادر یا پدرش را با سایر افراد در خانواده مشاهده کرده است و درحالی که اطلاعات کامل در اختیار والدین متقاضی فرزندخواندگی قرارداده شده است اما چنین موقع ناسازگاری فرزند، چنین اذعان دارند که حقیقت به ما گفته نشده و ما تحمل این فرزند را نداریم، درحالی این کودکان قابل پیگیری و مشاوره، درمان با صبر و حوصله هستند.

,

امینی همچنین افزود: اما بعضی کودکان هم هستند که با ورود به یک خانواده، سازگاری داشته و دلبستگی ایجاد شده و از شرایط، صمیمیت و امنیت کنونی خود راضی بوده و اقرار می کنند که در آسایش هستند، برخی خانواده ها از اینکه فرزندشان با فامیل یا همسایه ها صحبت کرده، رضایت ندارند و حتی بچه را برگردانده اند و این والدین هستند که برای جلوگیری از چنین مواردی، باید فرزند را مدیریت کنند وبا مشاور فرزندخواندگی که تمامی دوره‌های فرزندخواندگی را فرا گرفته اند ارتباط بگیرند.

,

وی تاکید کرد: گاهی اوقات پیش آمده که به دلیل بیماری فرزندخوانده ها، خانواده ها از هم پاشیده شده و پدر یا مادر، فرزند را قبول کرده و از هم جدا شده اند و فرزند از این جا به بعد هم تک والد شده است اما بعضی ها این شرایط را پذیرفته و ادامه زندگی داده‌اند، خانواده هایی که فرزندان دارای مشکل جسمی را پذیرفته‌اند و روند بسیار خوبی را طی کرده‌اند و در صورت اقدام برای پذیرش فرزند دوم در اولویت قرار می‌گیرند.

,

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان هرمزگان گفت: قبول فرزندخوانده در سنین بزرگی مشکلات و مزایای به همراه دارد، مزایای این اقدام این است که فرزند آگاه است که فرزند واقعی این خانواده نیست، از طرفی، خانواده از سلامت جسم فرزند اطمینان حاصل می کند اما معایبش این است که ممکن است در خانواده آسیب زا بوده اند و آگاهی، صبوری، تحمل و اطلاعات زوجین نقش مهمی در مدیریت فرزند را در فضای خانه دارد.

,

برای آوردن فرزند خوانده به منزلمان لحظه شماری می کنیم

, برای آوردن فرزند خوانده به منزلمان لحظه شماری می کنیم, برای آوردن فرزند خوانده به منزلمان لحظه شماری می کنیم,

الهام خرمدل، یکی از شهروندان بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: حکمت خداوند سبب شده که بعد از ۱۳ سال زندگی مشترک با همسر خود فرزندی نداشته باشیم.

,

این شهروند بندرعباسی عنوان کرد: من و همسرم به طورطبیعی نمیتوانستیم بچه دار شویم و برای شیرینتر شدن زندگی و آینده مان تصمیم گرفتیم بچه ای را به فرزندی از سازمان بهزیستی دریافت کنیم.

,

خرمدل از اشتیاق هایی که برای فرزند خوانده خود دارند، عنوان کرد: اینقدر اشتیاق به آوردن فرزند داریم که ۹سال است که پیگیر این موضوع هستیم.

,

وی افزود: برای آوردن فرزند به خانه مان لحظه شماری می کنیم و برای بچه اکثر وسایل مورد نیاز خریداری کرده ایم.

,

اشتیاق آوردن فرزند خوانده ما را راهی دانشگاه کرد

, اشتیاق آوردن فرزند خوانده ما را راهی دانشگاه کرد, اشتیاق آوردن فرزند خوانده ما را راهی دانشگاه کرد,

این شهروند بندرعباسی از سختی ها و مشکلاتی که برای رسیدن به فرزند خوانده کشیده اند، تصریح کرد: ۹ سال پیش برای اولین بار که به سازمان بهزیستی برای پذیرش فرزند خوانده مراجعه کردیم من دیپلم داشتم و همسرم تا پنجم ابتدایی درس خوانده بود و از مدارک تحصیلی ما ایراد گرفتند و ما عزممان را جذب کردیم و ادامه تحصیل دادیم و مدارک دانشگاهی گرفتیم.

,

خرمدل با اشاره به بروز رسانی قوانین فرزندخواندگی عنوان کرد: هر راهی سر راهمان بود را بر می‌داشتیم ولی همچنان طرح و برنامه جدیدی می آمد.

,

وی ادامه داد: گاهی برای ثبت نام شب و روز برایمان معنایی نداشت و بعد از حل ایراداتی که سازمان گرفته بود و با توجه به شلوغی سامانه ۲ بامداد و سحر اقدام به ثبت نام کردیم و بعد از آن در نوبت قرار گرفتیم.

,

این شهروند بندرعباسی تصریح کرد: زوجینی که خداوند بر اساس حکمتش فرزندی به آنها عطا نکرده است نباید ناامید شوند و سریع سراغ جدایی بروند بلکه اگر شرایط پذیرش بچه ای به فرزند خواندگی دارند اقدام کنند و صبور باشند.

,

خرمدل با اشاره به راه های طولانی که برای رسیدن بل فرزند خوانده کشیده است، خاطر نشان کرد: بهزیستی بندرعباس خیلی سنگهاجلوی پای بنده انداختن اما من نامیدنشدم وفقط توکلم بخدا و امام زمان(عج) بوده و هست و حالا که نوبتم شده بسیار خرسندم که بزودی چراغ خانه ما با آمدن فرزند نورانی تر از پیش می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه