اخبار داغ

اینجا مسئولان به تماشای تاراج سرمایه‌های فرهنگی نشسته اند!

ویرانی "شهرتماشا" در کرمانشاه و تعلل مسئولان/ خاطراتی که تخریب شد

ویرانی "شهرتماشا" در کرمانشاه و تعلل مسئولان/ خاطراتی که تخریب شد
تخریب و تغییر کاربری دو سینمای قدیمی استقلال و پیروزی در کرمانشاه که از آن با عنوان پاک‌کردن حافظه فرهنگی یک شهر یاد می‌شود، نه نخستین بار است که رخ می‌دهد و نه آخرین بار!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، به ‌یادآوردن "سینما استقلال" شهر کرمانشاه کار چندان سختی نیست و احتیاج به سن و سال زیادی ندارد، با نگاهی به گذشته می‌توان ازدحام مردم در این سینما و سینماهای دیگر کرمانشاه را به‌یاد آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

, ,

حال اگر از بلوار شهید بهشتی کرمانشاه گذر کنید، ساختمان تاریک و متروکه‌ای را می‌بینید که تعدادی ماشین رنگارنگ در آن پارک شده است  و با یک بنر کوچک نوشته شده: "پارکینگ عمومی شهر تماشا"! 

,

گویا از اوایل دهه 90 تاکنون هیچ رغبتی برای تعیین تکلیف سینما "استقلال" از سوی مسئولان دیده نشد؛ سه چهار مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کرمانشاه از آن زمان تا حالا تغییر کرده، اما به تماشای تخریب سینما نشستند! هر چند سال 1391 حجت الاسلام محمد آفتابی-مدیر ارشاد اسلامی وقت- از خرید این سینما سخن گفته بود.

, حجت الاسلام محمد آفتابی-مدیر ارشاد اسلامی وقت- از خرید این سینما ,

, ,

آیا می شود محدوده ای که کاربری فرهنگی و هنری داشته است اکنون براحتی به پارکینگ مبدل شود؟!

,

ورثه مالک سینما استقلال عنوان کرده که تمایلی به احیا سینما ندارد در حالیکه در مدارک و اسناد زمین کاربری فرهنگی قید شده است

, ورثه مالک سینما استقلال عنوان کرده که تمایلی به احیا سینما ندارد در حالیکه در مدارک و اسناد زمین کاربری فرهنگی قید شده است, ورثه مالک سینما استقلال عنوان کرده که تمایلی به احیا سینما ندارد در حالیکه در مدارک و اسناد زمین کاربری فرهنگی قید شده است,

پژمان خسروی پور در گفتگو با مرصادنیوز، از فعالیت 9 سالن در قالب چهار سینما در کرمانشاه خبر داد و اظهار داشت: استقبال مردم از سینماها بد نیست و در حال رونق گرفتن بود که طی دو سال گذشته بخاطر شرایط کرونا موجب کمرنگ شدن حضور مردم شد.

,

کارشناس پژوهشی سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: هیئتی در وزارت ارشاد به منظور انحلال سینماها تشکیل شده که بر اساس اعلام صورت گرفته سینماهایی که طی 15 سال اخیر هیچ فیلمی در آنها اکران نشده منحل شود، البته این طرح مخالفانی هم دارد.

,

, ,

دو سینما در سطح شهر کرمانشاه به پارکینگ خودرو تبدیل شده است

, دو سینما در سطح شهر کرمانشاه به پارکینگ خودرو تبدیل شده است, دو سینما در سطح شهر کرمانشاه به پارکینگ خودرو تبدیل شده است,

وی به حذف دو سینمای استقلال(شهرتماشا) و پیروزی(آتلانتیک) از سطح شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: متاسفانه این دو سینما به پارکینگ خودرو تبدیل شده اند.

,

خسروی پور خاطرنشان کرد: سینما استقلال متعلق به بخش خصوصی است که از وزارت ارشاد رایزنی هایی به منظور بازسازی با مشارکت 70 درصدی وزارت ارشاد و آورده 30 درصدی سهم مالک صورت گرفت که متاسفانه نپذیرفت.

,

وی تصریح کرد: همچنین به مالک آن پیشنهاد شد تا پردیس سینمایی و مجتمعی با کارکردتجاری فرهنگی با همکاری ارشاد احداث شود، اما توسط مالک این پیشنهاد هم پذیرفته نشد.

,

, ,

کارشناس پژوهشی سمعی بصری اداره کل ارشاد اسلامی استان بیان داشت: طی نامه ای اخیراً ورثه مالک سینما عنوان کرده که تمایلی به احیا سینما ندارد در حالیکه در مدارک و اسناد زمین کاربری فرهنگی قید شده است.

,

وی گفت: فعلا پرونده در دست بررسی است، همانطور که می بینید ساختمان تغییر کاربری داده و به پارکینگ تبدیل شده است.

,

 اتحادیه شرکت‌های خدماتی کرمانشاه بدون استعلام نوع کاربری زمین مجوز صادر می کند/  استعلام با شهرداری است

,  اتحادیه شرکت‌های خدماتی کرمانشاه بدون استعلام نوع کاربری زمین مجوز صادر می کند/  استعلام با شهرداری است,  اتحادیه شرکت‌های خدماتی کرمانشاه بدون استعلام نوع کاربری زمین مجوز صادر می کند/  استعلام با شهرداری است,

محمدهادی ارباب در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: طبق قانون جدید نظام صنفی اگر هر شخصی که زمین بلااستفاده ایی دارد و برای راه اندازی واحد صنفی اعم از پارکینگ به اتحادیه مراجعه کند، بدون استعلام مجوز صادر می شود.

,

, ,

رئیس اتحادیه شرکت‌های خدماتی کرمانشاه گفت: گرفتن استعلام و اینکه آیا تغییر کاربری آن واحد صنفی مجاز است یا خیر، بر عهده شهرداری است.

,

وی ادامه داد: این نهاد شهرداری است که اگر استعلام بگیرد و ثابت شود زمینی که کاربری تجاری، مسکونی، فرهنگی و.. داشته اما مغایر با آن استفاده شده بایستی با متخلفان برخورد کند.

,

ارباب با اشاره به اینکه قبلا استعلام از طریق اتحادیه شرکتهای خدماتی گرفته می شد، خاطرنشان کرد: اما مدتی است که این قانون تغییر کرده و تنها برای تشکیل پرونده مالیاتی، اتحادیه از اداره دارایی و امور مالیاتی استعلام می گیرد. و در نهایت شخص متقاضی به امور اماکن مراجعه می کند تا مابقی ضوابط را طی کند.

,

وی گفت: با توجه به مصوبه شورای شهر کارشناسان شهرداری با توجه به درآمدزایی پارکینگها مبلغی از مالکان آنها دریافت می کنند بنابراین بررسی نوع کاربری آن زمین با شهرداری است.

,

 

,

, ,

رئیس اتحادیه شرکت‌های خدماتی کرمانشاه با اشاره به اینکه ما با تغییر کاربری فرهنگی هنری به پارکینگ موافق نیستیم افزود: این پارکینگ شهرتماشای سینما استقلال هم که خصوصی است از موارد فوق الذکر مستثنی نخواهد بود.

,

به گزارش مرصادنیوز، باید توجه داشت که امور فرهنگی، اساس و پایه اکثر مسائل اجتماعی است که با پیشرفت یا عدم پیشرفت یک جامعه رابطه مستقیم دارد.

, مرصادنیوز,

 از نوستالژی سینما استقلال(شهرتماشا)، اکنون چهره‌ای ناخوشایند در منظر شهری کرمانشاه به صورت مخروبه‌ای بر جای مانده که امید است با انتشار این گزارش، مسئولان فرهنگی، شهرداری و شورای شهر در خصوص تعیین تکلیف این محدوده که در یکی از نقاط مرکزی شهر کرمانشاه قرار دارد با مالک آن مذاکره کرده تا هر چه زودتر این وضعیت ناخوشایند تغییر یابد.

,

, ,

حال باید منتظر ماند، پارکینگ بی جان شهر تماشا ی کرمانشاه جایش را به یک مکان فرهنگی-هنری، تجاری و سینمایی می‌دهد یا خیر؟

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه