اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

روایت روزهای «خونین شهر» از قاب سیما

روایت روزهای «خونین شهر» از قاب سیما
«خرمشهر» چه در روزهای اشغال و چه روزی که خونین شهر نامیده شد، همواره شاهد دلاوری‌ها و ازخودگذشتگی‌های مردان و زنانی بوده که شجاعانه پای این سرزمین ایستادگی کردند و بعدتر هنرمندانی سرگذشت این قهرمانان را از قاب سینما و تلویزیون به تصویر کشیده‌اند.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در همان روزهای نخستین جنگ تحمیلی ایران و عراق و با پیشروی های همه جانبه عراقی ها به خوزستان، «شهر خرمشهر» یکی از اهداف اصلی عراقی ها برای حمله و اشغال این شهر بود که درنهایت با مقاومت 34 روزه مردم و مدافعان این شهر، در 4 آبان ماه 59 این شهر به تصرف دشمن درآمد؛ خرمشهر تا ۳ خرداد ۱۳۶۱ در اشغال نیروهای عراق باقی ماند و نهایتاً، با عملیات بیت المقدس توسط نیروهای ایران بازپس گرفته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

در این مقاومت خونین 34 روزه، مردان، زنان و کودکان بسیاری به شهادت و یا به اسارت دشمن درآمدند و از طرفی بسیاری از نیروهای مردمی با هدایت نیروهای نظامی مقاومت جانانه ای انجام دادند که بعدها نویسندگان خوش ذوق و هنرمندانی سعی کردند تا این دلاوری ها را به رشته تحریر درآورده و یا از قاب سیما و سینما به تصویر کشند.

,

به بهانه سالروز آزادسازی خرمشهر، نگاهی کوتاه داریم به سریال هایی که با این موضوع ساخته شده و از قاب سیما پخش شده اند.

,

«خاک سرخ» خونین شهر

, «خاک سرخ» خونین شهر,

, , ,

«دختری به نام لیلا در سالهای قبل از انقلاب از خانواده‌اش جدا شده و اکنون در پی حوادثی در جستجوی کشف هویت خویش است. لیلا در اوج سرخوشی است و می‌خواهد با کسی که دوستش دارد، ازدواج کند. اما در شب عروسی‌اش می‌فهمد که پدر و مادرش افراد دیگری هستند. او سراغ آنها را می‌گیرد و تا خرمشهر که جنگ شده، می‌رود. در میانه راه، همسرش با بمباران جنگنده‌های عراقی کشته می‌شود و او تنها به شهری غریب می‌رود. در آنجا مادرش را می‌یابد اما پدرش اسیر عراقی‌ها می‌شود و فقط می‌توانند از بین دیواری، همدیگر را ببینند.»

, ., .,

این خلاصه سریالی است که ابراهیم حاتمی کیا با یک تیم حرفه ای در اوایل دهه هشتاد راهی آنتن می کند که با استقبال مخاطبان مواجه می شود. مهدی سجاده چی و مسعود بهبهانی نیا نویسندگان این سریال بودند که در کنار منوچهر محمدی به عنوان تهیه کننده و گروهی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون همچون پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، لاله اسکندری، حبیب رضایی، امیر آقایی، بهناز جعفری و هما روستا سریالی به یادماندنی را از قاب شبکه اول سیما به یادگار گذاشتند.

,

تا مدت ها موسیقی این سریال که توسط محمدرضا علیقلی ساخته شده بود، به بهانه های مختلف از صدا و سیما پخش می شد.

,

«گل های گرمسیری»

, «گل های گرمسیری» ,

, , ,

محمدمهدی عسگرپور پاییز سال 87 این سریال را راهی شبکه اول سیما می کند تا مخاطبان تلویزیون دراین سریال به بهانه یک داستان عاشقانه، روزهای اشغال خرمشهر را از قاب این جعبه جادویی تماشا کنند.

,

در خلاصه این سریال آمده است «تعطیلی دانشگاه‌ها قبل از شروع جنگ تحمیلی باعث پراکنده شدن تعدادی از دانشجویان می‌شود. در این میان ناهید و رسول که قصد ازدواج باهم را دارند با شروع جنگ از هم جدا می‌شوند. رسول برای دفاع از وطن عازم زادگاهش خرمشهر می‌شود و ناهید برای یافتن او موانع زیادی را پشت سر می‌گذارد، اما رسیدن دوباره‌ی این دو به یکدیگر سرآغاز ماجراهایی تازه است... »

, ... ,

اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی، آتیلا پسیانی، پرویز فلاحی پور، مریم بوبانی، روناک یونسی، عمار تفتی، حدیث میرامینی و رحمان باقریان در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند.

,

سکانس ماندگار «در چشم باد»

, سکانس ماندگار «در چشم باد»,

, , ,

سریال فاخر «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی روایتی از خانواده ای به نام ایرانی است که تماشاگر از زمان میرزا کوچک خان جنگلی تا روزهای جنگ تحمیلی، فراز و نشیب های اعضای این خانواده را دنبال می کند؛ سریالی که زندگی شخصیت اول این فیلم به نام بیژن (با بازی پارسا پیروزفر) را از زمان کودکی تا میانسالی‌اش به تصویر می کشد؛ زمانی که برای یافتن پسرش راهی خرمشهر می‌شود.

, . ,

هرچند موضوع این سریال به صورت اختصاصی به اشغال خرمشهر ارتباطی ندارد، اما سکانس ماندگار و پایانی این سریال قابی ویژه از مسجد جامع خرمشهر به یادگار می گذارد؛ سکانس آخر «در چشم باد» بیژن را به خرمشهر آزاد شده و در نهایت به پسرش می‌رساند در حالی که ترکشی سرگردان قلبش را هدف قرار داده است. این سکانس غم‌انگیز شاخص‌ترین صحنه سریال است که با بازی درخشان و به یادماندنی پیروزفر در نقش اصلی این مجموعه حس و حالی دو چندان به مخاطب منتقل می شود.

,

«کیمیا»ی افشار به رنگ «خرمشهر» درمی آید

, «کیمیا»ی افشار به رنگ «خرمشهر» درمی آید,

, , ,

جواد افشار در میانه دهه 90 سریالی طولانی و 110 قسمتی به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی روانه آنتن سیما می کند؛ سریالی که در مقاطع مختلف زمانی از پیش از انقلاب، دوران جنگ و زمان حال را روایت گری می کند.

,

مهراوه شریفی نیا در نقش «کیمیا» روایت زندگی یک خانواده ایرانی را بازگو می کند که در کنار تحولات سیاسی، اجتماعی تاریخی در سه‌فاز مختلف قرار می‌گیرد.

, . ,

در بخشی از سریال که ماجرا به زمان جنگ کشیده می شود، حضور «کیمیا» در خرمشهر به همراه خانواده و پیوستن به سیل مدافعان این شهر روایتی از روزهای خونین خرمشهر را به تصویر کشیده است. حامد بهداد در این سریال با حضوری کوتاه ایفاگر نقش شهید جهان آرا را برعهده دارد.

,

آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، علی شادمان، پوریا پورسرخ، مهدی پاکدل، رضا کیانیان، امیرحسین آرمان، سوگل طهماسبی، محمدرضا شریفی نیا، عاطفه رضوی، سید مهرداد ضیایی، مهدی سلطانی، نیکی کریمی، گلاره عباسی، میرطاهر مظلومی، برزو ارجمند و عطا عمرانی از جمله گروه بازیگران این سریال هستند.

,

«مینو» عاشقانه ای در بستر جنگ

, «مینو» عاشقانه ای در بستر جنگ,

, , ,

امیرمهدی پوروزیری در سریال «مینو» روایتگر عاشقانه ای در بستر جنگ و روزهای اشغال خرمشهر است؛ قصهٔ عاشقانه ای بین یک جاسوس عراقی و یک پرستار به اسم «مینو» با بازی مهدیه نساج و سلمان فرخنده که قرار بود در سه فصل ساخته شود اما به دلایلی تنها در یک فصل و در سال 97 از قاب تلویزیون روانه آنتن شد.

,

عباس غزالی، سیاوش طهمورث، محمود پاک نیت، پروانه معصومی، شیوا ابراهیمی و فرزین محدث از دیگر بازیگران این سریال بودند.

,

به نقل از مهدی همایون فر تهیه کننده این سریال، در زمان جنگ خرمشهر ۱۳ رزمنده خانم داشتیم که همه آن‌ها با اسلحه می‌جنگیدند و ما بر همین اساس دوست داشتیم تا با این سریال لااقل یادی از آنها کرده باشیم و نقش اول سریال خود را به همین دلیل یک خانم انتخاب کردیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه