اخبار داغ

کارشناس مسائل خاورمیانه:

سفر آیت الله رئیسی به عمان استراتژیک و راهبردی است/ کاهش نفوذ اسرائیل در جنوب خلیج فارس با مناسبات عمان و ایران

سفر آیت الله رئیسی به عمان استراتژیک و راهبردی است/ کاهش نفوذ اسرائیل در جنوب خلیج فارس با مناسبات عمان و ایران
حسن هانی‌زاده گفت: سفر آیت الله رئیسی به عمان در حوزه سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که مناسبات عمان و ایران می تواند به کاهش تنش ها و نفوذ رژیم صهونیستی، در بین کشورهای جنوب خلیج فارس منجر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن هانی زاده در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به پادشاهی عمان، سفری کاملا استراتژیک و راهبردی است که از چند منظر قابل تجزیه و تحلیل است، گفت: نخست آنکه پادشاهی عمان یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که علی رغم فشارهای منطقه ای و بین المللی مناسبات خود را با جمهوری اسلامی ایران تا نقطه پایدار حفظ کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: پادشاهی عمان، همواره نقش تأثیر گذاری در حل بسیاری از بحران های منطقه ای ایفا کرده است و مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 که منجر به توافق نامه برجام شد، نتیجه پا درمیان و میانجگری پادشاهی عمان بین ایران و کشورهای اروپایی بوده است.

وی با بیان اینکه پادشاهی عمان روابط امنیتی و نظامی مناسبی دارد، اظهار کرد: جایگاه ژئوپلتیکی پادشاهی عمان در منطقه کمک خواهد کرد ایران، عمان و قطر به عنوان سه کشور منطقه بتوانند امنیت خلیج فارس را بومی سازی کنند و دخالت کشورهای فرا منطقه ای را در این آبراه حساس را کاهش دهند و قطع کنند.

هانی زاده افزود: بر همین اساس سفر آیت الله رئیسی به عمان در حوزه سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که مناسبات عمان و ایران می تواند به کاهش تنش ها و نفوذ رژیم صهونیستی، در بین کشورهای جنوب خلیج فارس منجر شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: پروتکل های امضا شده بین هیئت نماینده ایران در این سفر و مقامات عمانی نشان می دهد که اراده دو کشور این است که سطحی از مبادلات تجاری در سال های آینده به رقم 5 میلیارد دلار برسد و این یک هدف گذاری اقتصادی بسیار بالایی است.

وی با اشاره به مطلب فوق تصریح کرد: بازارهای پادشاهی عمان ظرفیت و کشش بالایی برای کالاهای ایرانی دارند و به همین دلیل عمان با توجه اینکه حلقه اتصال ایران و عضو کشورهای خلیج فارس است می تواند در آینده به نزدیک ساختن دیدگاه های ایران و سایر کشورهای عضو شورا منجر شود.

هانی زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه امارات و بحرین با رژیم صهیونیتسی ارتباط برقرار کرده اند و این مسئله باعث حضور نظامی، فیزیکی و امنیتی این رژیم شده است؛ طبیعتا پادشاهی عمان، قطر و جمهوری اسلامی ایران از این نفوذ نگران هستند؛ بنابراین همگرایی بین ایران و کشورهای عضو خلیج فارس می تواند به کاهش نفوذ تخریبی اسرائیل منجر شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: ضمن اینکه هم اکنون مذاکرات بین ایران و عربستان در بغداد به مرحله نهایی رسیده است و اگر اختلافات بین ایران و عربستان برطرف شود طبیعتا امنیت خلیج فارس بومی سازی می شود و این اقدام باعث کاهش نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در این منطقه حساس خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه