اخبار داغ

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان تشریح کرد؛

اگر کودکتان جسم خارجی بلعید باید چه کنید؟/بیشترین بلع اتفاقی کودکان باطری است

اگر کودکتان جسم خارجی بلعید باید چه کنید؟/بیشترین بلع اتفاقی کودکان باطری است
فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با اشاره به اینکه یکی از بیشترین موارد گزارش شده بلعیده شده توسط کودکان سکه است، افزود: اگر سکه داخل مری گیر کند، آبریزش از دهان و استفراغ از نشانه‌های آن است، والدین باید با مشاهده این علامت‌ها فوراً به مراکز درمانی مراجعه کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛فوق تخصص گوارش و کبد کودکان گفت: اگر کودک به صورت اتفاقی هر جسم خارجی را بلیعد او را وادار به استفراغ نکنید و هیچ ماده غذایی به او نخورانده و در اولین فرصت به بیمارستان کودکان مراجعه کنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
 امیرحسین حسینی، با اشاره به اینکه شایع‌ترین زمان برای بلع اجسام خارجی ۶ ماهگی تا ۳ سالگی است، اظهار کرد: در این سن کودکان کنجکاو هستند و بیشتر اجسام را به صورت اتفاقی می‌بلعند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه یکی از بیشترین موارد گزارش شده بلعیده شده توسط کودکان سکه است، افزود: اگر سکه داخل مری گیر کند، آبریزش از دهان و استفراغ از نشانه‌های آن است، والدین باید با مشاهده این علامت‌ها فوراً به مراکز درمانی مراجعه کنند.
,
 
,
فوق تخصص گوارش و کبد کودکان به خانواده‌ها توصیه کرد که اجسام کوچک و خطرناک را از دسترس کودکان دور کنند.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه در صورت بلعیدن جسم خارجی توسط کودک، کودک را وادار به استفراغ نکنید هشدار داد: هرگز با انجام اقداماتی کودک را برای استفراغ کردن تحریک نکنید چرا که که ممکن است جسم از مری خارج شده و راه هوایی را مسدود کند.
,
 
,
حسینی ادامه داد: در صورتی که جسم خارجی توسط کودک بلعیده شد، هیچ ماده غذایی و یا حتی آب به کودک ندهید و فوراً به مراکز درمانی مجهز مراجعه کنید.
,
 
,
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در صورت مشاهده علامت‌های تنفسی، سرفه، کبودی لب و یا تنگی نفس با اورژانس تماس بگیرد تا اقدامات اورژانسی برای کودک جهت باز شدن راه‌های تنفسی انجام شود.
,
 
,
وی در ادامه باتری را یکی از خطرناک‌ترین اجسامی که کودکان می‌بلعند عنوان کرد و افزود: باتری‌های دیسکی خطرناک‌ترین اجسامی هستند که کودکان ممکن است قورت دهند.
,
 
,
حسینی با بیان اینکه اگر باتری در مری یعنی فاصله بین دهان تا معده گیر کند خطرات آن می‌تواند دوچندان شود، تاکید کرد: باید در این شرایط به مراکز درمانی مراجعه کرد، چون احتمال پارگی و یا سوراخ شدن مری وجود دارد.
,
 
,
وی هشدار داد: در صورتی که کودک باتری بلعید، حتی اگر هیچ نشانه‌ای هم نداشت در اولین فرصت به مراکز درمانی مراجعه کنید، هیچ ماده خوراکی به کودک ندهید و هرگز کودک را وادار به استفراغ کردن نکنید.
,
 
,
حسینی با بیان اینکه بلع اجسام خارجی در راه هوایی احتمال خفگی به دنبال دارد توصیه کرد: خانواده‌ها باید با روش‌های خارج کردن اجسام خارجی راه هوایی در کودکان و شیرخواران آشنا باشند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه خارج کردن اجسام خارجی در شیرخواران و کودکان کمتر از یک سال روش‌های دیگری دارد، ادامه داد: در شیرخواران زیر یکی دو سال، شیرخوار را از شکم روی ران بخوابانید و سپس با دست دیگر ضربات متناوب پنج بار بر روی پشت شیرخوار وارد کند، سپس کودک را روی کف دست برگردانده و این بار پنج بار با دو انگشت روی قفسه سینه را فشار دهید و این کار را مرتب تکرار کنید تا جسم خارج شود.
,
 
,
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پس از هر مرحله ضربات پشت و فشردن قفسه سینه، باید بررسی دهان انجام شود و در صورت وجود جسم خارجی، تخلیه صورت گیرد، همچنین تماس با اورژانس توسط فرد دیگر در این شرایط ضرورت دارد.
,
 
,
فوق تخصص گوارش و کبد کودکان تاکید کرد: اگر شیرخوار در هر مرحله از اقدامات غیر پاسخگو، غیر هوشیار و بدون تنفس شود، باید اقدامات احیای پایه را مطابق راهنمای احیای کودکان شروع کنید.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,
 منبع:مهر
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه