اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

قهر مخاطبان سینما/ گیشه در وضعیت اورژانسی

قهر مخاطبان سینما/ گیشه در وضعیت اورژانسی
بعد از دو سال سخت کرونایی، چشم امید سینماداران به گیشه دوخته شده بود اما وضعیت بد اقتصادی جامعه، گران شدن بلیط سینماها و نبود فیلم های پر مخاطب بر پرده، عملا سینما را در وضعیتی اورژانسی قرار داده است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بدون شک همه قبول دارند که کرونا باعث آسیب های فراوانی در حوزه فرهنگ و هنر شده است و شاید یکی از حوزه هایی که این آسیب به صورت جدی تر قابل مشاهده باشد، «سینما» است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در دو سالی که کشور به شدت درگیر این ویروس بود، سینما در سال اول عملا در تعطیلی به سر می برد و تعطیلی های سه چهار ماهه و بازگشایی های با ترس چند هفته ای در وضعیت های قرمز و نارنجی شهرها، پای مخاطبان را از سینما ها قطع کرده بود؛ البته کمتر تهیه کننده ای نیز این جرات را داشت که دراین دوران سخت، فیلم خود را راهی سینماهای تعطیل کند تا شاید مخاطبان اندک سینماها به آن نظر داشته باشند.

,

همین تعطیلی های مکرر سینماها در سال اول کرونا، گران شدن بلیط سینماها در امسال و مشکلات اقتصادی مردم و بالتبع حذف گزینه سینما از سبد فرهنگی خانواده، همه دست در دست هم داد تا حدود 20 سینما در کشور تقاضای تغییر کاربری دهند.

,

طبق پیگیری از انجمن سینماداران و براساس فهرست موجود در آنجا، سینماهای صحرا، پایتخت، پردیس کیان، ماندانا، ایران، عصر جدید، پارس، حافظ، میلاد و کارون در تهران و سینما دریا در آستارا، مهتاب در قزوین، عصر جدید در اراک، مصلی‌نژاد در جهرم، کیهان در درود، ساویز در کرج، گل سرخ در بندرانزلی، پرشین مهرشهر در کرج و طلوع در فومن از جمله متقاضیان برای انحلال یا تغییر کاربری هستند.

, .,

در این باره محمدرضا صابری -سخنگوی انجمن سینماداران- می‌گوید: بسیاری از سالن‌های قدیمی به لحاظ بافت جغرافیایی شرایط مساعدی ندارند و در تهران بیش از ۱۰ سینما درخواست تغییر کاربری یا انحلال داده‌اند. این سینماها ابتدا درخواست خود را به انجمن سینماداران ارائه می‌کنند و پس از بررسی انجمن چنانچه مشکلی نباشد به سازمان سینمایی معرفی می‌شوند تا در کمیته مروبط برای این مسئله بررسی شوند.

, .,

در بین این سینماها، «عصر جدید» یکی از سینماهایی است که طبق گفته محمدقاصد اشرفی -رئیس انجمن سینماداران- که عضو کمیته مربوط به این موضوع در سازمان سینمایی نیز است، درخواست انحلال داشته و با این درخواست هم موافقت شده است.

, .,

اشرفی می‌گوید: برای تغییر کاربری باید ابتدا تفاهمی صورت بگیرد که قرار است به جای آن سینما چه چیزی احداث شود و معمولا سینمادار براساس موقعیت مکانی برای کاربری تجاری یا اداری تصمیم می‌گیرد، اما نکته مهم اینجاست که سینما در شرایط فعلی سوددهی ندارد. به هر حال هر مکانی که برای فعالیتی دایر می‌شود باید توجیه اقتصادی هم داشته باشد. در حال حاضر ما نمی‌توانیم سینماها را طریق درآمد فیلم‌ها اداره کنیم و خرج تأمین تجهیزات، صندلی مناسب و چیزهای دیگر واقعا بالاست و در این وضعیت سینماهای قدیمی را هم نمی‌توان بازسازی کرد.

, . ,

اما بعد از پشت سر گذاشتن دو سال سخت کرونایی برای سینما، همه چشم امید گیشه به اکران عید نوروز دوخته شده بود که به گفته برخی کارشناسان، ترکیب نامناسب فبلم های اکران نوروزی، گران شدن بلیط سینماها در وضعیت بد اقتصادی باعث شد تا اکران نوروزی با کاهش حدود 50 درصدی مخاطب نسبت به سال های پیش از کرونا مواجه شود و سینماداران شکست سنگینی تجربه کنند.

,

اما پس از این ماجرا دو فیم کمدی «انفرادی» و «چند می گیری گریه کنی 2» در کنار سه فیلم پر بازیگر در ژانر اجتماعی همچون «مجبوریم، لامینور و مغز استخوان» راهی پرده سینما ها شدند تا در اکران عید فطر و پس از آن گیشه ها را تکانی دهند؛ ولی بر اساس آمار سازمان سینمایی و کاهش حدود 3 میلیون نفری مخاطبان در فروردین و اردیبهشت امسال در مقایسه با پیش از کرونا، زنگ خطر برای سالن های سینما به صدا در آمده و آنها را در وضعیت اورژانسی قرار داده است و از آنجایی که در ابتدای مردادماه، ماه محرم شروع می شود، عملا فقط یک زمان دو ماهه برای احیای این پیکر بی جان زمان باقی مانده که نبود فیلمی شاخص برای جان دادن به این اوضاع سینما، این حوزه فرهنگ را در وضعیتی بحرانی قرار داده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه