اخبار داغ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

اطلاع رسانی به موقع از وقوع بیماری سفید داخلی انگور با استفاده از سیستم پیش آگاهی/کنترل بیماری با انجام مبارزه به موقع در تاکستان ها

اطلاع رسانی به موقع از وقوع بیماری سفید داخلی انگور با استفاده از سیستم پیش آگاهی/کنترل بیماری با انجام مبارزه به موقع در تاکستان ها
محمد رضایی با اشاره به بهره گیری از سیستم پیش آگاهی در تاکستان های استان، گفت: این سیستم در بهار امسال، به موقع، زمان وقوع بیماری سفیدک داخلی انگور در تاکستان ها همچنین زمان مناسب سمپاشی ها را به دفتر مدیریت حفظ نباتات استان اطلاع رسانی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک درباره بروز بیماری سفیدک انگور در تاکستان های خراسان شمالی و شرایط کنترل آن اظهار کرد: این بیماری یک نوع بیماری قارچی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,  ,

رضایی گفت: بروز این بیماری به فراهم بودن میزبان، عامل بیماری و آب و هوای مستعد نیاز دارد.

,

وی افزود: دمای آب و هوایی لازم برای بروز این بیماری به وجود دمای خنک ( به طور متوسط 10 تا 20 درجه) همچنین وجود رطوبت بالای 50 درصد بستگی دارد تا این بیماری در تاکستان ها بروز و فعالیت کند.

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تصریح بر این مطلب که به طور معمول هر ساله طی ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه نگران بروز این بیماری در تاکستان ها هستیم، بیان کرد: در استان، طی فصل زراعی 1400 و 1401، 80 درصد از بارش ها طی دو ماه اخیر ( فروردین و اردیبهشت ماه ) باریدند که متاثر از این بارش ها دما و رطوبت لازم برای بروز این بیماری در تاکستان های استان فراهم شد.

,

وی عنوان کرد: از اواخر فروردین ماه امسال بروز و فعالیت این بیماری در تاکستان های شهرستان های بجنورد، فاروج، شیروان، مانه و سملقان و راز و جرگلان آغاز شد که البته شدت بروز این بیماری، در تاکستان های شهرستان بجنورد رخ داد.

,

رضایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر تاکستان های شهرستان بجنورد دیم زار هستند و در ارتفاعات قرار دارند، شرایط آب و هوایی برای فعالیت این بیماری کاملا فراهم شد که در دیم زار بیشتر بروز پیدا کرد.

,

در عین حال، وی گفت: فعالیت بیماری سفیدک انگور در تاکستان های استان به لحاظ وقوع بارش های بیشتر همچنین وجود جمعیت بیشتر از این بیماری قارچی، طی یک ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه آن در سال های گذشته بیشتر بوده است، با این وجود، فعالیت این بیماری به وضعیت طغیان نرسید.

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: درصورتیکه در استان وجود هوای خنک و بالا بودن رطوبت بالا همچنان ادامه دار باشد، بروز این بیماری در سطح تاکستان های استان ادامه دار خواهد بود.

,

وی در ادامه به بهره گیری از روش روز دنیا در زمینه شناسایی به موقع زمان بروز بیماری سفیدک داخلی انگور همچنین تشخیص زمان به موقع برای مبارزه با این بیماری در خراسان شمالی نیز اشاره و اعلام کرد: دفتر مدیریت حفظ نباتات استان از سه سال گذشته از محل اعتبارات یارانه ای سموم توانسته است که شش دستگاه هواشناسی را خریداری کند.

,

رضایی بیان کرد: این شش دستگاه هواشناسی در سه تاکستان شهرستان بجنورد همچنین در سه تاکستان در شهرستان های فاروج، شیروان و مانه و سملقان نصب شده اند.

,

وی افزود: این دستگاه ها در سطح باغاتی که در یک ارتفاع یکسان قرار دارند، استقرار یافته اند تا سطوح تاکستانی هم سطح در این محدوده را پوشش دهند.

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این شش دستگاه قابلیت دریافت اطلاعات درجه حرارت  و درجه رطوبت محیط را دارد که البته دستگاه های پیشرفته تر حتی قابلیت دریافت اطلاعات خیسی برگ ها نیز دارند.

,

وی افزود: این دستگاه ها اطلاعات جمع آوری شده را به سامانه جامع پایش عوامل خسارت زای کشور ارسال می کنند.

,

رضایی خاطرنشان کرد: سرور مرکزی نیز مبتنی بر انجام آنالیز اطلاعات ثبت و ارسال شده، زمان بروز بیماری سفیدک داخلی انگور همچنین زمان مناسب سمپاشی ها را در تاکستان ها به دفتر مدیریت حفظ نباتات استان به منظور اطلاع رسانی به تاکداران اعلام می کند.

,

وی با یادآوری این مطلب که بهره گیری از این روش، طرح پیش آگاهی با استفاده از دستگاه هواشناسی نامگذاری شده است، عنوان کرد: در بهار امسال سرور مرکزی این سامانه با آنالیز اطلاعات ثبت شده توسط این شش دستگاه، وقوع این بیماری را در تاکستان های تحت پوشش این دستگاه ها هشدار داد.

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: دفتر حفظ نباتات استان پس از دریافت هشدار، بررسی میدانی تاکستان ها را آغاز کرد و اطلاع رسانی های لازم را از جمله زمان دقیق سمپاشی ها را به تمامی تاکداران استان انجام داد.

,

وی خاطرنشان کرد: با بهره گیری از این روش، زمانیکه سمپاشی های به موقع انجام شود، از انجام سمپاشی های غیر ضروری نیز جلوگیری می شود.

,

رضایی در ادامه بر لزوم تامین دستگاه های بیشتر هواشناسی برای تاکستان های استان نیز تاکید و اظهار کرد: با توجه به اینکه در شهرستان بجنورد بیشتر تاکستان ها، دیم زار هستند و همواره شرایط آب و هوایی برای بروز بیماری سفیدک داخلی انگور در دیم زارهای مستقر در ارتفاعات فراهم است، لازم است که دستگاه هواشناسی بیشتری برای تاکستان های این شهرستان خریداری شوند.

,

وی همچنین افزود: خریداری این دستگاه برای تاکستان های رویین، آشخانه و راز و جرگلان نیز ضروری است.

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم طی مدت سه سال آینده، سالانه 10 دستگاه جدید خریداری کنیم تا تاکستان های بیشتری را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

,

وی در خاتمه با اشاره به اینکه در خراسان شمالی سطح تاکستان های 18 هزار و 500 هکتار است، اعلام کرد: در اسفند ماه سال 1400، تاکداران استان برای مقابله با بروز بیماری سفیدک داخلی انگور سطح سه هزار و 500 هکتار را پس از هرس درختان انگور سمپاشی کردند.

,

رضایی گفت: از اواخر فروردین ماه تا به پایان اردیبهشت ماه امسال نیز پس از بروز این بیماری در سطح تاکستان های استان، در استان هشت هزار و 900 هکتار تاکستان قبل از گل دهی درختان سمپاشی شدند.

,

وی با بیان اینکه سم بکار گرفته شده، خصوصیت پیشگیری داشته، اعلام کرد: در حال حاضر این بیماری در سطح تاکستان های استان بدون خسارت کنترل شده است.

,

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: درصورتیکه شرایط آب و هوایی خنک و همراه با رطوبت بالا ادامه داشته باشد، احتمال دارد که دوباره نسبت به انجام سمپاشی ها اطلاع رسانی شود.

,

رضایی همچنین به اقدام دفتر حفظ مدیریت نباتات استان مبنی بر نامه نگاری با دفتر مدیریت بحران استان نیز اشاره و اعلام کرد: در این نامه تقاضا شده است تا اعتبار لازم برای خرید سم به منظور اختصاص سم یارانه دار به تاکداران دهستان بدرانلو در شهرستان بجنورد که دیم زار هستند ( در سطح 10 هزار هکتار) اختصاص داده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه