اخبار داغ

کارشناس مسائل مذهبی:

امام صادق(ع) تبیین‌کننده و بسط‌دهنده مذهب شیعه بودند/ امام صادق(ع) استاد و الگوی جهاد تبیین است

امام صادق(ع) تبیین‌کننده و بسط‌دهنده مذهب شیعه بودند/ امام صادق(ع) استاد و الگوی جهاد تبیین است
کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه نباید اینطور تلقی شود که امام صادق(ع) بنیانگذار مذهب شیعه بوده‌اند، گفت: امام صادق(ع) بنیانگذار نبودند بلکه مبیّن، تشریح‌کننده، بسط‌دهنده و تبیین‌کننده مذهب شیعه بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محمد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: امام صادق(ع) خدمات علمی فراوانی به مسلمین ارائه کردند و در کتب روایی، معروف است که ایشان حدود 4 هزار شاگرد داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی خاطرنشان کرد: با توجه یه قرار گرفتن در ایام سرنگونی بنی‌امیه و استقرار اولیه بنی‌عباس و به دلیل اینکه بنی‌امیه ضعیف شده و بنی‌عباس هم با شعار طرفداری از اهل بیت(ع) بر سر کار آمده بودند و خیلی سخت نمی‌گرفتند، زمینه‌ای فراهم شد تا امام صادق(ع) به نشر مکاتب اهل بیت(ع) و علم و اسلام واقعی بپردازند.

,

حجت‌الاسلام نظری تصریح کرد: تمام اهل بیت(ع) نور واحد و عالم هستند و علم آن‌ها نیز لَدُنی و الهی است اما موقعیت برای امام صادق(ع) پیش آمد که علم اهل بیت(ع) را بسط و گسترش دهند.

,

*‌ مذهب شیعه همان اسلام ناب و اصیل است

, *‌ مذهب شیعه همان اسلام ناب و اصیل است, *‌ مذهب شیعه همان اسلام ناب و اصیل است,

مدرس حوزه علمیه در خصوص اینکه چرا به امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعه گفته شده است، گفت: این لقب به معنای این نیست که امام صادق(ع) مذهب شیعه را ایجاد کرده باشند.

,

وی با بیان اینکه مذهب شیعه همان اسلام ناب و اصیل است که خداوند متعال ایجاد کرده و رسول اکرم(ص) نیز خبرهای موثق از اسلام ناب بیان کرده و فرمودند که امامت را خداوند ایجاد کرده و پیامبر(ص) و امامان از سوی خداوند معرفی شده‌اند.

,

حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه فرصتی برای امام صادق(ع) برای بسط و گسترش مذهب شیعه فراهم آمد که به همین دلیل ایشان را رئیس مذهب شیعه می‌نامند، خاطرنشان کرد: آیت‌الله یوسفی غروی و آیت‌الله خوئی، بیانی دارند به این شرح که یکی از شیعیان اهل عمان که شیعه کیسانیه بوده (شیعیان کیسانیه، قائل به امامت محمد حنفیه بعد از امام حسین(ع) هستند) وقتی به زمان امام صادق(ع) رسید و به دیدار ایشان آمد، امام او را به قول معروف تحویل نگرفت و وی نگران شد و علت را پرسید.

,

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در پاسخ این شیعه کیسانیه فرمودند که مذهب شما حق نیست، افزود: امام به‌طور معجزه‌آسایی وی را بر سر قبر محمد حنفیه حاضر کرد و وی به اعجاز و کرامت امام صادق(ع) بلند شد و به امامت امام صادق(ع) شهادت داد و گفت: وارد مذهب جعفر ابن محمد شدم.

,

*‌ امام صادق(ع) تبیین‌کننده و بسط‌دهنده مذهب شیعه بودند

, *‌ امام صادق(ع) تبیین‌کننده و بسط‌دهنده مذهب شیعه بودند, *‌ امام صادق(ع) تبیین‌کننده و بسط‌دهنده مذهب شیعه بودند,

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه این همان شیعه‌ای است که امام صادق(ع) آن را ترویج می‌کند، گفت: این فرصت برای ترویج اسلام اصیل فراهم شد و نقطه شروع شیعه جعفری از اینجاست.

,

وی با بیان اینکه مقداری از جریات ترویج شیعه به بحث فقه برمی‌گردد، اظهار داشت: فرصت زیادی برای بیان احکام و فقه برای امام صادق(ع) فراهم آمد و همین نکته سبب شد تا ایشان به رئیس مذهب شیعه و مذهب جعفری، ملقب شوند.

,

حجت‌الاسلام نظری با تاکید بر اینکه نباید اینطور تلقی شود که امام صادق(ع) بنیانگذار مذهب شیعه بوده‌اند، تصریح کرد: امام صادق(ع) بنیانگذار نبودند بلکه مبیّن، تشریح‌کننده، بسط‌دهنده و تبیین‌کننده مذهب شیعه بودند.

,

وی با بیان اینکه بهم همین دلیل می‌توان گفت که امام صادق(ع) جایگاه والایی به لحاظ تبیین دارند، خاطرنشان کرد: همان جهاد تبیین که امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید می‌کنند را امام صادق(ع) در زمان خودشان، پیشقدم بودند.

,

*‌ ریشه ولایت فقیه به فرمایش امام صادق(ع) برمی‌گردد

, *‌ ریشه ولایت فقیه به فرمایش امام صادق(ع) برمی‌گردد, *‌ ریشه ولایت فقیه به فرمایش امام صادق(ع) برمی‌گردد,

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه ویژگی دیگر امام صادق(ع) در باب ولایت و امامت است، گفت: این موضوع به زمان غیبت و حتی زمان ظهور و حضور امام معصوم(ع) در جاهایی که مردم به امام معصوم دسترسی ندارند، مربوط می‌شود.

,

وی روایتی به نام مقبوله عمر ابن حنظله است که فقها نیز به عنوان منبع صحیح آن را قبول کرده‌اند، اظهار داشت: ایشان به امام صادق(ع) می‌فرماید من رفتم و مال خودم را توسط حکم قاضی حکومت بنی‌عباس یا بنی‌امیه از طرف مقابلم گرفتم در حالی که امام(ع) می‌فرمایند این حرام است.

,

حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه حنظله می‌گوید من می‌دانم که مال خودم است، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند حرام است چون به واسطه حکم قاضی جُور گرفته‌ای. سپس امام صادق(ع) فرمودند هر کس از علما که صاحب‌نظر باشد و حلال و حرام اهل بیت(ع) را بشناسد، من او را بر شما حاکم قرار دادم.

,

حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه این موضوع به عنوان مقبوله عمر ابن حنظله معروف است، ادامه داد: ریشه ولایت فقیه هم به این جریان برمی‌گردد.

,

*‌ امام صادق(ع) استاد و الگوی جهاد تبیین بودند

, *‌ امام صادق(ع) استاد و الگوی جهاد تبیین بودند, *‌ امام صادق(ع) استاد و الگوی جهاد تبیین بودند,

کارشناس مسائل مذهبی گفت: علم امام جعفر صادق(ع) فقط در حدیث و فقه نبود بلکه ایشان در شیمی، ریاصیات و نجوم نیز شاگردانی مثل جابر ابن حیان را پرورش داده‌اند که به عنوان پدر علم شیمی لقب گرفته است.

,

وی با بیان اینکه ائمه چهارگانه اهل سنت نیز از شاگردان امام صادق(ع) هستند، اظهار داشت: مالک ابن انس و ابوحنیفه نعمان ابن ثابت از شاگردان بی‌واسطه و محمد ابن ادریس شافعی و احمد ابن حنبل از شاگردان باواسطه امام بودند.

,

حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه در دوران امامت امام صادق(ع) فرصتی برای تبیین فراهم شد و ایشان استاد و الگوی جهاد تبیین بودند، ابراز کرد: امیدواریم شیعیان نیز در راستای جهاد تبیین اعتقادی و اسلام ناب و انقلابی، وظیفه خود را تشخیص داده و انجام دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه