اخبار داغ

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با دانا، مطرح کرد؛

نرخ بهره عامل اصلی رکود تورمی است/ بانکداری اسلامی راهکار اصلی نظام بانکی برای کنترل نقدینگی و تورم

نرخ بهره عامل اصلی رکود تورمی است/ بانکداری اسلامی راهکار اصلی نظام بانکی برای کنترل نقدینگی و تورم
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نرخ بهره عامل اصلی رکود تورمی است، گفت: راهکار اصلی نظام بانکی برای کنترل نقدینگی و تورم بازگشت به اصول بانکداری اسلامی و کنترل نرخ بهره است.
[

مجید گودرزی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره چالش‌های نظام بانکی کشور اظهار کرد: باوجودآنکه خداوند ۸ بار ربا را در قرآن محکوم کرده است، نظام بانکی ما شرعی و قانونی سودهای کلانی می‌گیرند! که مصداق همان رباست و فقط نام آن را تغییر داده‌اند. اما اثرات آن در اقتصاد و به عینه دیده می‌شود.

وی گفت: برگزیدن نام بانکداری اسلامی برای یک سیستم ربوی مثل این است که ما نام سرطان را سرماخوردگی بگذاریم و سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا ذره‌ای از آلام و عوارض آن کم خواهد شد؟
 
این کارشناس اقتصادی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بهره بانکی در هیچ کشور پیشرفته‌ای ۲۰ درصدی نیست، درحالی‌که نقطه ثقل تمام اقتصادهای دنیا سرمایه‌گذاری است و نرخ بهره رابطهٔ عکس با نرخ سرمایه‌گذاری دارد، بدان معنا که افزایش نرخ بهره میزان سرمایه‌گذاری را صفر و حتی منفی می‌کند.

وی توضیح داد: نرخ بهره بالا تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که بازدهی کمتر از نرخ بهره دارند را غیراقتصادی می‌کند و این در حالی است که یک فعالیت اقتصادی باید، بازدهی بالاتر از نرخ سود بدون ریسک را داشته باشد که این اصل موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران تمایل نداشته باشند، سرمایه خود را از بانک‌ها خارج کنند و در روند صنعت به کار گیرند و حتی در صورت تمایل با خروج پول قادر به رقابت با بانک‌ها نیستند.

گودرزی گفت: نرخ بهره عامل اصلی رکود تورمی است. بهره می‌تواند هزینه‌های تأمین مالی را بالا ببرد و موجب افزایش بهای تمام‌شدهٔ کالاها و خدمات شود. از سوی دیگر نرخ بهره بالا، باعث افزایش تورم و در نتیجه موجب افزایش هزینه تولید و کاهش تقاضا و رکود می‌شود.

وی تاکید کرد: ادعای بانک‌ها اشتباه است که چون تورم بالاست، باید نرخ بهره هم بالا باشد، زیرا بخش مهمی از تورم ناشی از سود تسهیلات بانکی و هزینه‌های گزاف تأمین مالی در کشور ماست و کارشناسان معتقدند ۹۵ درصد نقدینگی کشور را بانک‌ها خلق می‌کنند که این روند افسارگسیختهٔ  نقدینگی به نابسامانی‌های اقتصادی دامن می‌زند.

این فعال اقتصادی با اشاره به دخالت بانک‌ها در سایر بازارها مثل مسکن گفت: بانک‌ها برای تأمین وثایق لازم برای اخذ وام از بانک مرکزی در بازار مسکن اخلال ایجاد می‌کنند و با افزودن بر قیمت ملک و مسکن و تجدید ارزیابی دارایی‌های ملکی خود، قدرت وام‌دهی خود را به‌شدت بالا می‌برند و از تورم مسکن، نقدینگی خلق می‌کنند که این ایجاد نقدینگی، تصاحب بدون زحمت دارایی‌های مردم است. ‌

وی با اشاره به عدم‌پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری توسط بانک‌ها گفت: وقتی بانک‌ها ریسک سرمایه‌گذاری‌ها را نمی‌پذیرند، ریسک سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی را بالا می‌برند. آنها بانفوذ خود قوانینی را وضع می‌کنند که در نهایت نفع بسیار بیشتر و ریسک بسیار کمتری را برای خود در نظر می‌گیرند که این خود باعث کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور می‌شود.

وی در پایان با اشاره به روند خلق پول توسط بانک‌ها گفت: بانک‌ها در کشور ما قادرند چندین برابر سرمایه خود، وام دهند و سودهای کلانی اخذ کنند که این نشان می‌دهد ارتباط معناداری بین سرمایه بانک‌ها و قدرت وام‌دهی آنها نیست، و تا زمانی که این روند اصلاح نشود تورم در کشور کنترل نخواهد شد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه