اخبار داغ

تلنگری به طرح عادلانه سازی یارانه نان در گرگان؛

اصلاح یارانه آرد آیا صف نانوایی‌های گرگان را می‌شکند؟/ پاسخ به ابهامات از قلم برنامه‌ریزان افتاد

اصلاح یارانه آرد آیا صف نانوایی‌های گرگان را می‌شکند؟/ پاسخ به ابهامات از قلم برنامه‌ریزان افتاد
با اینکه گفته می شود در روزهای آینده بنا است طرح عادلانه سازی یارانه نان در گرگان اجرایی شود ولی هنوز ابهامات زیادی در ذهن مردم وجود دارد و مهمترین پرسش این است که آیا اجرای این طرح صف نانوایی‌های سطح شهر را می‌شکند؟.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛  بعد از یک ساعت ایستادن در صف برای خرید نان قبل از آنکه نوبتم شود نانوا چراغ‌هایی بیرون را خاموش کرد، این خاموشی چراغ یعنی کسایی که آخر صف ایستادن دیگر نان نداریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

وقتی برگی که پشت شیشه نانوایی چسبیده بود نگاه کردم دیدم تقریبا یک ساعتی به تعطیلی نانوایی باقی مانده و این موضوعی بود که ذهن همه مردم را مشغول کرده و پچ پچ در صف هم بیانگر آن بود که سهمیه نانوایی‌ها کاهش یافته است، موضوعی که بارها از سوی مسئولان شرکت غله استان رد شده و می‌گویند اگر کاهشی در سهمیه هم اتفاق افتاده باشد به خاطر مسائل بهداشتی و یا تخلفات نانوایی بوده است.

,

بلاخره انتظار تمام شد و نوبت من رسید ولی با این واژه «نان تمام شد» رو به رو شدم و این مسئله ذهن من را بهم ریخت که چرا یک ساعت از وقت مفید من که می توانستم در کنار خانواده پس از هشت ساعت کار باشم و یا آنکه از این فرصت برای برخی از کارهای عقب مانده استفاده کنم اینطوری در صف نانوایی آن هم برای هیچی هدر رفت.

,

در این دلم مشغولی ها برای تهیه نان سری به سوپری محل زدم و یک بسته نان باگت برداشتم که شاید شامل یک وعده غذایی هم نمی شد که فروشند هربسته را 20 هزار تومان حساب کرد، پیش خودم گفتم اگر این این مسئله در طول ماه چندین بار بخواهد تکرار شود قطعا با توجه به افزایش قیمت های روغن و لبنیات و دیگر محصولات اگر بخواهیم به دلیل کمبود نان موضوع نان باگت هم به سفره های مردم اضافه کنیم قطعا باری دیگر بر مشکلات معشتی بسیاری از خانواده ها افزوده می شود و با مشکل بزرگی رو به رو خواهند شد، گرچه گفته می شود که بسیاری از این مشکلات تا فراهم آمدن زیرساخت های لازم در حوزه توزیع عادلانه یارانه ها برطرف می شود ولی مردم انتظار دارند که تدابیر مسئولان به گونه ای باشد که به سفر مردم آسیبی وارد نشود.

,

در روزهای گذشته به صورت آزمایشی فروش نان در سه خبازی شهر گرگان تنها با کارت خوان آغاز شد، مسئولان امید بستند با اجرای این طرح صف های نانوایی‌ها بکشند، در اجرای این طرح بنا است خبازان از طریق کارتخوان نان را به فروش برساند و دیگر وجه نقد را دریافت نکند، هدف از اجرای این طرح این است که جلوی تخلفاتی مثل کم فروشی، عرضه خارج از شبکه آرد و همچنین فروش نان برای مصارف دامی گرفته شود.

,

از چند روز گذشته این طرح در سه  نانوایی سطح شهر گرگان آغاز شده است و بسیاری از نانوایی ها نیز از روز شنبه با نصب بنری « لطفا برای خرید نان کارت بکشید» این طرح را به صورت داوطلبانه آغاز کردند ولی گزارشات میدانی بیانگر آن است که هنوز تغییر محسوسی در میزان صفوف نانوایی های سطح شهر اتفاق نیفتاده است، یا مصرف نان مردم به دلیل گرانی‌ اقلام جایگزین در سفره مثل برنج، مرغ و غیره زیاد شده و یا آنکه هنوز مشکلاتی در اجرای این طرح است.

,

به گفته مسئولان مربوط دلیل اجرای  طرح عرضه نان فقط با کارت بانکی و کارتخوان‌های نصب شده در واحد‌های نانوایی،جلوگیری از قاچاق گندم و آرد توسط افراد سودجو است.

,

در استان گلستان گفته می شود که برخی از نان که باید به مصرف انسانی برسد از شکم گاو و گوسفند و مرغ سر در می آورد و به مصرف دام می رسد یعنی دامدار هم برای خود و هم برای دام به واسطه ارزان بودند نان خرید می کند و این مسئله بی ارتباط با شلوغی واحدهای خبازی نیست و همچنین گفته می شود آرد دولتی سر از واحدهای صنفی در می آورد و خبازان بدون آنکه زحمتی به خود بدهند حتی بیش از آنچه که به ازای پخت نان عایدشان می شد با فروش در خارج از شبکه سود می برند.

,

در زنجان این طرح به صورت پایلوت انجام شده و نگرانی هایی از بابت فراهم نبودن زیرساخت های لازم و همچمنین گلایه برخی از واحدهای خبازی که به صورت اجاره ای اشتغال دارند به وجود آمده و اعتقاد دارند که سود اصلی آن به جیب صاحب مجوز خواهد رفت.

,

همچنین برخی از مردم در خصوص محدودیت خرید نان و همچنین انتخاب کارت سرپرست خانوار برای اجرای این طرح که در آینده دولت بنا دارد برنامه ریزی کنند پرسش هایی دارند، کمبود تعداد نانوایی ها نسبت به جمعیت و درخواست های زیاد برای تاسیس نانوایی، بالا بودن میزان سرانه مصرف نان در گلستان نسبت به سایر استان های کشور، عدم برنامه ریزی مناسب برای نانوایی ها و ساعت فعالیت که منجر به آن شده که ازدحام جمعیت در ساعات پایانی کار آنها افزوده شود از دیگر مسائل و مشکلات زیرساختی است که قطعا چالش هایی را در اجرای این طرح به وجود می آورد.

,

شاید عدم حضور مسئولان در صف نانوایی ها بی تاثیر بر این ماجرا نباشد، قطعا اگر مسئولان هم در کنار مردم در صف نان وقتشان به هدر می رفت به فکر برنامه ریزی درستی برای اجرای این طرح می افتادند.

,

البته هنوز این طرح حتی برای اصحاب رسانه هم مشخص نیست، برخی از شبکه های مجازی از اجرای این طرح از روز شنبه خبر می دادند ولی پیگیری های ما نشان می دهد که تنها سه دستگاه کارتخوان از طریق بانک عامل که بنا است مابه التفاوت بهای خرید نان را بپردازد در شهر گرگان متصل شده است.

,

تازه ترین اظهارات مسئولان دولت نشان می دهد که در ادامه اصلاح یارانه آرد، نان گران یا سهمیه بندی نخواهد شد ولی باید دید که دولت چه برنامه ریزی برای هدفمندی یارانه ها در بخش نان دارد، بررسی این همه کارت بانکی آیا برای نهادهای نظارتی مقدور است؟ یا مسئولان برای روش های دور زدن فروش نان مثل خرید با کارت های هدیه  چه برنامه ریزی دارند؟، استفاده از کارت سرپرست خانوار هم مشکلاتی را قطعا به وجود می آورد و دیگر افراد خانواده که به کارت سرپرست خانوار دسترسی ندارند با محدودیت هایی رو به رو خواهند شد.

,

این پرسش ها در ذهن ما وجود دارد و پیگیری هایی هم برای پاسخگویی مسئولان داشتیم و منتظر هماهنگی دستگاه های مربوطه در پاسخ به این سوالات هستیم که امروز توفیق هماهنگی لازم برای پاسخ به این سوالات فراهم نشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه