اخبار داغ

گزارشی از جزئیات جلسه شورای شهر تبریز؛

شهرداری دندان طمع را بکشد/ عاقبت متروپل در انتظار چندین پاساژ در تبریز

شهرداری دندان طمع را بکشد/ عاقبت متروپل در انتظار چندین پاساژ در تبریز
جلسه امروز شورا با سخنان میان دستور و تذکرات اعضا و بررسی چندین لایحه به پایان رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، حجت الاسلام رسول برگی در جلسه امروز شورای شهر تبریز اظهر داشت: حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل آبادان که به دلیل ایرادات و مشکلات فنی و نیز عدم نظارت های مدیریتی رخ داد، تلنگر و زنگ خطری جدی برای همه ماست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی ادامه داد: این اتفاق و تبعات جبران ناپذیر و سنگین آن ایجاب می کند، در صدور مجوزهای ساخت و اعمال نظارت های بالادستی بر ساخت و سازها در از سوی مدیران شهری و دیگر دستگاه های نظارتی صورت گیرد.

,

رئیس شورای شهر تبریز با بیان اینکه ارزش و اهمیت جان شهروندان، بسیار بالاست،گفت: نباید با برخی سهل انگاری ها و اهمال مدیریتی و نظارتی، ساخت و سازهای شهری را به سمت رهاشدگی و فقدان نظارت های فنی و قانونی سوق دهیم.

,

دستور جلسه نخست رونمایی از سامانه شفافیت اداری بود که به دست اعضا شورا و شهردار رونمایی شد.

,

فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار فیبر نوری

, فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار فیبر نوری,

دستور جلسه دوم گزارش فراخوان سرمایه‌گذار برای احداث تونل فیبر نوری بود که محمدرضا کاظمی با اشاره به تاکید و توجه شهردار تبریز بر انجام فیبر نوری، اظهار کرد: متاسفانه شهر تبریز در خصوص انجام فیبر نوری پیشرفت چندانی نداشته است و این در حالی بوده که دیگر شهرها موفقیت‌هایی در این زمینه دارند.

,

وی افزود: طرح فیبر نوری تبریز از سمت شمال به جنوب و غرب به شرق بوده و ۲۵۷ کیلومتر حفاری و کانال گذاری و ۱۶۰ کیلومتر نیز شوتینگ فیبر نوری است.

,

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز ادامه داد: بر همین اساس فراخوانی صادر شده تا پیشنهادهای ارائه شده در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه گیری شود. با برگزاری جلسه ای در این خصوص از همه شرکت‌های علاقه‌مند دعوت کرده‌ایم و در نهایت با چند شرکت به توافق رسیده‌ایم.

,

وی با بیان اینکه مالکیت طرح با شهرداری است، خاطرنشان کرد: در این طرح، یک کانال هفت راهه و ۴۸ کد مخابراتی در نظر گرفته ایم که همه این هفت راه را اشغال نمی‌کند و بر همین اساس شرکت‌ها می‌توانند برای بهره‌برداری حضور داشته باشند.

,

علی نوای باغبان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه هم در این خصوص اظهار کرد: لایحه بر برگزاری فراخوان سرمایه گذاری پروژه مشارکت احداث تونل ارتباطی فیبر نوری شهری تبریز در کمیسیون به صورت دقیق بررسی شد، کلیات ماجرا این است که ما از یک فرد حقیقی و حقوقی دعوت می کنیم تا هشتاد میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کند.

,

وی ادامه داد: در کمیسیون تاکید شد که این کار مثل دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری آسیب‌شناسی شود و بر همین اساس خواستیم سازمان سرمایه‌گذاری نیز نظر خود را در این زمینه اعلام کند.

,

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز افزود: پس از اعلام نظر این نهاد، نظر شورا مهم و دخیل بوده و شهرداری و شورای نیز میتوانند بعد انتشار فراخوان اعمال نظر کند.
باغبان یادآور شد: ما باید کف خواسته‌های خود را بیان کنیم، سهم شهرداری نیز باید مشخص شود.

,
,

روح الله دهقان‌نژاد، رییس کمیسیون نظارت، تحقیق، حقوقی و ارزیابی نیز در این جلسه با اشاره به موضوع فیبر نوری تصریح کرد: این موضوع در کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز مطرح شده و خروجی تصمیم های آن به این صورت بود که این موضوع، کاملا بحثی سرمایه‌گذاری است.

,

وی ادامه داد: برای اینکه تعللی در انجام مراحل به وجود نیاید، کمیسیون تصمیم گرفت فراخوانی دو مرحله‌ای منتشر شود و در مرحله اول به شناسایی سرمایه‌گذار بپردازیم تا مانع از وقایع حقوقی قبلی در حوزه سرمایه‌گذاری باشیم و در مرحله دوم سیاست‌های تشویقی ما نیز مورد تاکید قرار گیرد و بر اساس ضوابط و مقررات مناقصه‌ها انجام شود.

,

رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز مطرح کرد: امیدوارم شهر تبریز نیز به عنوان شهر هوشمند وارد گود شده و آثار مثبت آن عاید شهروندان شود.

,

روح الله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص بیان کرد: شهرداری به فکر درآمد پایدار برای خود است و باید سختگیرانه عمل کند و نباید نخلی برای فخرفروشی برای تبریز باشد.

,

وی با بیان اینکه حتما باید دوره سوددهی پروژه مشخص باشد، ادامه داد:یکی از اقدامات هوشمندانه این است که شهرداری نیاز خود را در این پروژه تعریف کرده است.

,

رشیدی یادآور شد: خیلی از افرادی که از اهمیت این پروژه آگاه هستند، سینه‌چاک فیبر نوری هستند و خیلی از اپراتورها مشتاق انجام این پروژه هستند.

,

شهرام دبیری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این خصوص گفت: باید موضوع فراخوان مشخص باشد، می‌خواهیم کانالی هفت راهه به طول ۲۵۷ کیلومتر و ۱۶۰ کیلومتر فیبر نوری داشته باشیم.

,

وی  اظهار کرد:  باید در مرحله اول زیاد نگران حضور شرکت‌ها نباشیم ولی در مراحل بعدی باید شرکت‌ها را ارزیابی کنیم تا ببینیم کدام‌ منفعت بیشتری دارد.

,

حجت الاسلام رسول برگی، رییس شورای شهر تبریز هم گفت: سال ۹۴که اولین بار بحث هوشمندسازی مطرح شد، چند شهر به عنوان شهرهای مستعد برای این کار معرفی گردید، تهران، تبریز مشهد، اصفهان و شیراز و… انتخاب شدند.

,

وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد:باید همت کنیم و فراخوان را منتشر کرده و در مرحله بعدی هر پیشنهادی که اعضای شورا دارند، مطرح کنند.

,

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز هم در این خصوص عنوان کرد: ما اقدام به شناسایی شرکت‌کننده‌ها کرده و بر اساس منافع خودمان و شهر تصمیم‌گیری می‌کنیم.

,

محمد حسن اسوتچی، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه بیان کرد: باید ابعاد قضیه بیشتر روشن شود چراکه سرمایه‌گذاری های گذشته همچون لونا پارک پیش چشممان هستند، ما باید ابتدا کارفرمایی خودمان را مشخص کنیم.

,

وی گفت: مسیر بی آرتی جلوی چشممان ده سال است که یک شرکت بر ما و شهر مسلط شده است و الان آقای زعفرانچی‌لر دنبال احقاق حقوق کارگران شرکت واحد هستند و به جایی نرسیدند.

,

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: ما در مقوله نطارت، مفهومی به اسم نظارت در شورا و شهرداری و حراست نداریم.

,

اسوتچی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: امروز ما این طرح را تصویب کردیم، شورای هفتم وقتی سر کار بیاید از مفاد آن اطلاع نخواهد داشت.

,

لایحه شهرداری تبریز مبنی بر برگزار فراخوان شناسایی سرمایه‌گذاری برای احداث پروژه مشارکتی تونل ارتباطی فیبر نوری، به تصویب رسید.

,

در ادامه این جلسه حجت الاسلام برگی با اعلام نشست نمایندگان شورا و مجلس افزود: این نشست در ادامه جلسات و رایزنی های مشترک نمایندگان شورا و مجلس، عصر فردا در تالار جلسات شورای شهر برگزار خواهد شد.

,

دستور جلسه بعدی سخنرانی میان دستور شهرام دبیری بود که وی در خصوص پیشینه‌ی انتخابات شورای شهر اظهار کرد: انتخابات شورای شهر ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برگزار می‌شد که شرایط سنی و تابعیت و قوانین خود را داشته است.

,

وی ادامه داد: در نروژ، انتخابات شورا هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و شهردار رئیس شورا است، در اسلو نیز ۱۵ عضو شورا بوده و در سوئد سه سطح حکومتی ملی منطقه‌ای و محلی  وجود دارد.

,

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه  در سطح محلی ۲۹۰ عضو شورا  وجود دارند که امور شهرها را مدیریت می‌کنند، ادامه داد: در استکهلم، ۱۰۱عضو شورا وجود دارد که ماهانه دو جلسه برگزار می‌شود و حتی ورود شهروندانه جلسات  آزاد است و ۱۳ نفر به عنوان مدیریت اجرایی شورا انتخاب می‌شوند.

,

وی افزود:در نیوزیلند، نیز هر سه سال یکبار انتخابات برگزار می‌شود و نکته جالب اینجاست که کودکان نیز می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

,

دبیری گفت: در دبی و امارات، شورای انتخابی وجود ندارد و شورای اجرایی وجود دارد که امیر دبی انتخاب می‌کند و شاهزاده دبی رئیس این کمیته است، در قطر ۲۹ عضو شورا وجود دارد که انتخابی است و کل شهرها را اداره کرده و نظارت بر قانون و برنامه توسعه شهری توسط این شورا انجام می‌شود.

,

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ابراز کرد: در افغانستان، شوراهای ولایتی و یا شوراهای مشورتی وجود دارد که در مورد مسائل مختلف اقتصادی و اجتماعی مشورت می‌دهند، همچنین در ترکیه انتخابات به دو صورت کلانشهری و شهری هر پنج سال یکبار انجام می‌شود که عمده ترین وظایف آنها تامین زیرساخت جاده‌ها، پیاده‌روها، منابع آبی، و سایر خدمات شهری است.

,

وی با بیان اینکه در برزیل، شورای شهر از زمانی که در استعمار پرتغال بودند، وجود داشت که هرچهار سال یکبار انتخاب می‌شوند، ادامه داد:در مصر نیز انتخابات وجود دارد و طبق قانون اساسی یک چهارم شورا برای بانوان و یک چهارم برای جوانان باشد.

,

دبیری بیان کرد:در کره‌جنوبی و سئول نیز ۴۷ عضو شورا وجود دارد که از سال ۱۹۴۶ برگزار می‌شود که پس از وقفه‌ای دوباره از سر گرفته شد و ۱۰نفر نیز به عنوان مشاور حقوقی اضافه می‌شوند.

,

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه سخنان خود ابراز کرد: در کره‌جنوبی امنیت، بهداشت، آموزش و پرورش، و دیگر کمیته‌ها در شورای شهر وجود دارد و درکنار آن کمیته اخلاق نیز بر رفتار نمایندگان نظارت دارد، همچنین در آمریکا و نیویورک نیز ۵۱ نفر انتخاب می‌شوند که کلیه امور بر عهده شورا است.

,

وی ادامه داد: تبریز نیز پیشرو در این امر است و ۱۱۵سال پیش انتخابات انجمن‌های ولایتی انجام گرفته و قاسم خان والی به عنوان شهردار انتخاب شده است ، این انجمن در مسائل مختلف شهری، منافع شهر و بازرگانی ورود می‌کنند.

,

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شهر هوشمند بیان کرد: شهر هوشمند یعنی ارائه خدمات هوشمند به صورت شبانه‌روزی به مردم که باید با ثبات و امنیت بالا خدمات ارائه شود.

,

وی ادامه داد: شهرداری هوشمند، شهرداری است که کلیه خدمات خود را به صورت هوشمند ارائه می‌کند و شهروند هوشمند آشنا به فضای الکترونیکی بوده و از خدمات الکترونیکی استفاده می‌کند.

,

دبیری با بیان اینکه شهر هوشمند و فناوری اطلاعات و ارتباطات شش معیار دارد، ادامه داد: حکمروایی هوشمند ، محیط هوشمند، شهروند هوشمند، اقتصاد هوشمند، انرژی هوشمند و تکنولوژی های هوشمند استانداردهای زندگی شهری را بالا می‌برد.

,

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه مطرح کرد: تکنولوژی‌های شهر هوشمند می‌تواند از اطلاعات بروز حوزه استفاده کرده و خدمات درمانی را به بیمار ارائه کند.

,

وی افزود: باید ارتباط دو طرفه بین شهروند و شهرداری هوشمند برقرار شده تا موجب کاهش آلودگی هوا گردد، دوچرخه در این شهر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و حتی تراموا و قطار شهری و کنترل ترافیک به صورت هوشمند انجام می‌شود.

,

دبیری در ادامه سخنان خود یادآور شد: فیبر نوری که در شهر هوشمند استفاده می‌شود، می‌تواند اطلاعات را در پهنای بالا و سرعت بیشتر انتقال دهد.

,

دستور جلسه بعدی یک فوریت لایحه خواهرخواندگی میان شهرهای اشتوتگارت آلمان و تبریز بود که این لایحه در نشست امروز شورای شهر تصویب و مقرر شد موضوع پس از بررسی های کارشناسی در کمیسیون فرهنگی، برای تصویب نهایی و عقد تفاهم نامه خواهرخواندگی، به صحن علنی شورا ارجاع شود.

,

به گفته هوشیار شهردار تبریز، با تصویب نهایی موضوع خواهرخواندگی تبریز با اشتوتگارت، هفته فرهنگی تبریز در این شهر نیز برگزار خواهد شد.

,

وی خاطرنشان کرد: معرفی ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و گردشگری تبریز، بسترسازی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی در تبریز و توسعه مبادلات تجاری، اقتصادی و فرهنگی از جمله اهداف این خواهرخواندگی خواهد بود.

,

شهرداری دندان طمع را بکشد

, شهرداری دندان طمع را بکشد,

در دستور جلسه بعدی روح الله رشیدی در سخنان میان دستور خود اظهار داشت: اتفاقات مشابه حادثه آبادان، با ابعاد کم تر چندین نوبت طی سال گذشته در تبریز رخ داد و همگان دیدیم که چه تبعات سنگینی در پی داشت.

,

وی با تاکید بر لزوم اعمال نظارت های مستقیم و بازدارند بر روند ساخت و سازهای شهری از سوی شهرداری خاطرنشان کرد: حجم بالایی از پرونده های ماده ۱۰۰، افرایش ساخت و سازهای غیرمجاز، حجم بالایی از تخلفات ساختمانی و فقدان نظارت های جدی، عامل اصلی لاینحل باقی ماندن این مشکلات شده است.

,

رشیدی در عین حال، بروز هر حوادث مشابه متروپل در دیگر مناطق شهری کشور از جمله تبریز را ممکن و محقق دانست و افزود: متاسفانه حوزه شهرسازی رها شده تر از گذشته است و هر آن نگران حادثه ای ناگوار باید باشیم.

,

عضو شورای شهر تبریز در خاتمه بر ضرورت برنامه ریزی هدفمند برای جذب درآمدهای پایدار از سوی شهرداری ها تاکید و تصریح کرد: مدیریت شهری باید دندان طمع خود را از حوزه شهرسازی بکشد!

,
در ادامه این جلسه بابایی اقدم طی تذکری اظهار داشت: روز گذشته بازدیدی از مجتمع‌های تجاری امیرکبیر و نور داشتیم، در مجتمع امیرکبیر، یکی از واحدها در زیر زمینی اقدام به نوسازی کرده و مصالح قدیمی، رطوبت موجب فرسودگی شدید ستون‌های این مجتمع شده ،در طبقات بالا نیزگاوصندوق‌های سنگینی وجود دارد که وزن آنها بر روی این ستون‌ها افتاده است، اگر از چند واحد دیگر نیز نمونه برداری کنیم، همچنین وضعیت دارند.
 
وی با بیان اینکه مجتمع‌ تجاری نور نیزهمچین وضعیتی دارند، ادامه داد: در این مجتمع ۹۳ مغازه وجود دارد که هر کدام دو نفر حداقل فعالیت دارند اگر خدایی نکرده اتفاقی بیافتد، فاجعه ای وحشتناک به بار خواهد آمد.
 
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: از مدعی‌العموم آقای دادستان خواهشمندیم به این قصیه ورود کند، در کنار این موضوع ما نیز به عنوان شورای شهر و معاون شهرسازی شهردار نیز از اماکن مخاطره‌آمیز بازدید کنیم و از پیشامدهای ناگوار آتی پیشگیری کنیم.
 
بابایی اقدم با بیان اینکه در بخش مسکونی شهرداری می‌تواند نظارت بیشتری داشته باشد، یادآور شد:در بحث مجتمع‌های تجاری می‌توانیم با همکاری و همدلی دادستانی نیروی انتظامی شهرداری و… اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم.
 
انتهای پیام/
,
در ادامه این جلسه بابایی اقدم طی تذکری اظهار داشت: روز گذشته بازدیدی از مجتمع‌های تجاری امیرکبیر و نور داشتیم، در مجتمع امیرکبیر، یکی از واحدها در زیر زمینی اقدام به نوسازی کرده و مصالح قدیمی، رطوبت موجب فرسودگی شدید ستون‌های این مجتمع شده ،در طبقات بالا نیزگاوصندوق‌های سنگینی وجود دارد که وزن آنها بر روی این ستون‌ها افتاده است، اگر از چند واحد دیگر نیز نمونه برداری کنیم، همچنین وضعیت دارند.
,
 
,
وی با بیان اینکه مجتمع‌ تجاری نور نیزهمچین وضعیتی دارند، ادامه داد: در این مجتمع ۹۳ مغازه وجود دارد که هر کدام دو نفر حداقل فعالیت دارند اگر خدایی نکرده اتفاقی بیافتد، فاجعه ای وحشتناک به بار خواهد آمد.
,
 
,
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: از مدعی‌العموم آقای دادستان خواهشمندیم به این قصیه ورود کند، در کنار این موضوع ما نیز به عنوان شورای شهر و معاون شهرسازی شهردار نیز از اماکن مخاطره‌آمیز بازدید کنیم و از پیشامدهای ناگوار آتی پیشگیری کنیم.
,
 
,
بابایی اقدم با بیان اینکه در بخش مسکونی شهرداری می‌تواند نظارت بیشتری داشته باشد، یادآور شد:در بحث مجتمع‌های تجاری می‌توانیم با همکاری و همدلی دادستانی نیروی انتظامی شهرداری و… اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم.
,
 
,
انتهای پیام/
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه