اخبار داغ

کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

وصیت نامه سیاسی و الهی امام(ره)، زنده‌ترین سند عملکرد دولت دینی و منتظر

وصیت نامه سیاسی و الهی امام(ره)، زنده‌ترین سند عملکرد دولت دینی و منتظر
مهتاب زارعی گفت: امام خمینی (ره) از بارزترین اندیشمندانی است که بر اساس دیدگاه فرهنگی- اجتماعی به تحلیل و باز خوانی جامعه بر اساس فرهنگ مهدویت پرداخته است تا با تفسیر درست از انتظار منجی، راهی برای برون رفت جامعه از بن بست های عصر غیبت بیابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهتاب زارعی کارشناس مذهبی در گفتگو با مرآت با اشاره به گفتمان کلامی- سیاسی حضرت امام خمینی (ره)  اظهار کرد: اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) در سنّت عقل گرای شیعی ریشه دارد  و نظریه های سیاسی ایشان نیز مبتنی بر نظام سیاسی امامت شیعی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

این کارشناس مذهبی افزود: طرح و ترکیب برخی عناصر فکری جدید همانند جمهوریت خواهی و تأکید بر نقش مردم و قانون اساسی و انتخابات در نظریه «ولایت فقیه» را باید نوآوری اساسی امام خمینی (ره) ضمن احیای این نظریه حیاتی در برابر سیطره تفکر مدرنیسم غربی دانست.

,

وی با اشاره به دیدگاه بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی در حوزه مهدویت اذعان کرد: ایشان از بارزترین اندیشمندانی است که بر اساس دیدگاه فرهنگی- اجتماعی به تحلیل و باز خوانی جامعه بر اساس فرهنگ مهدویت پرداخته است تا با تفسیر درست از انتظار منجی، راهی برای برون رفت جامعه از بن بست های عصر غیبت بیابد. در طول یازده قرنی که از آغار غیبت امام عصر (عج)می گذرد، فیلسوف و متکلمی به اندازه امام (ره) در این امر تأثیرگذار نبوده است.

,

زارعی با تشریح نگرش رهبر کبیر انقلاب اسلامی در خصوص نبوت و امامت بیان کرد: در اندیشه امام خمینی (ره)، جریان نبوت و امامت، یک شجره واحده است و امامت که تداوم بخش جریان نبوت محسوب می شود؛ با توسعه مفهوم مهدویت گره خورده است و تحقق کامل آن در زندگی مسلمانان، ضامن دین و دنیای آنان است.

,

 این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: امام راحل با طرح اندیشه حکومت اسلامی در عصر غیبت و تلاش خستگی ناپذیر در راه تحقق این آرمان بزرگ، به  کلمه انتظار معنا و مفهوم تازه ای بخشید و خوانش جدیدی از رسالت شیعیان در برابر حجت خدا مطرح کرد. انقلاب آزادی بخش و اسلامی امام خمینی (ره) منشاء تحولی عظیم و ژرف در فرهنگ واژه ها و مفاهیم دینی شد.

,

وی با اشاره به مفهوم انتظار در بیانات امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: انتظار در ادبیات و سخن حضرت امام خمینی (ره) یک واژه بی روح و بی رنگ نیست؛ بلکه یک فرهنگ پویا و زنده است؛ فرهنگی که راهبرد مسلمانان را در عصر غیبت سمت و سو  می بخشد. انتظار در گستره معرفتی این اندیشمند و عالم بزرگ، روح اجتماع و موتور محرکه تاریخ است.

,

زارعی ضمن تشریح نفی نگرش منفعلانه از انتظار  توسط حضرت امام (ره) تصریح کرد: ایشان با نفی دیدگاه منفعلانه و ایستا از انتظار، بر خوانش ایجابی و پویا از این مفهوم تأکید داشت و می فرمود: « این طور نیست حالا که ما منتظر ظهور امام زمان(عج) هستیم، پس دیگر بنشینیم در خانه هایمان، تسبیح را در دست بگیریم و بگوییم عجّل علی فرجه؛ عجّل با کار شما باید تعجیل بشود.»

,

این کارشناس مذهبی با اشاره به عملی شدن نظریه ولایت فقیه پس از پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی گفت: اگر علمای شیعه پس از غیبت کبرا به نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی در حد نظریه معتقد بودند اما هیچ عالم و اندیشمندی همچون امام خمینی (ره) در مقام عمل و صراحت وارد این عرصه نشد.

,

وی در ادامه تصریح کرد: وصیت نامه سیاسی و الهی حضرت امام خمینی (ره) مانیفست سیاسی- اجتماعی ایشان و همچنین به عنوان زنده ترین سندی است که بایسته ها و عملکرد دولت دینی و دولت منتظر را به تصویر کشیده است. اندیشه انتظار و دولت منتظر در آرمان امام خمینی، یکی از عناصر و دغدغه های اصلی آن عالم فرزانه و رهبر بزرگ بود.

,

 

,

انتهای پیام/ز

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه