اخبار داغ

روایت محافظان تبریزی امام راحل(ره) از اسرار جماران

روایت محافظان تبریزی امام راحل(ره) از اسرار جماران
یکی از گروه‌هایی که فرصت درک بهتر امام راحل (ره) را یافته‌اند و می‌توانند روایتگر دقیق شخصیت ایشان باشند، محافظان بیت امام (ره) هستند و از این گروه تعدای از تبریزی ها نیز حضور داشتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرویس سیاسی تبریزبیدار، وقتی به مرور وقایع و خاطرات حضرت امام خمینی(ره) می‌پردازیم، تازه می بینیم چه حرف هایی در لایه‌های پنهان زمان باقی مانده است اما در این میان حکایت هایی که بخشی از تاریخ شفاهی کشور هستند، گویاتر و شنیدنی‌ترند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

یکی از گروه‌هایی که فرصت درک بهتر امام راحل (ره) را یافته‌اند و می‌توانند روایتگر دقیق شخصیت ایشان باشند، محافظان بیت امام (ره) هستند و از این گروه تعدای از تبریزی ها نیز حضور داشتند که روایت های ناب آنها از سبک زندگی ایشان، پندآموز باشد.

,

البته خیلی از محافظان تبریزی ایشان در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند. از جمله شهیدان احمد علوی، رضا مددی، مصطفی حامد پیشقدم، حسن کربلایی و مسعود نیک کرد که مدت‌های مختلفی عضو محافظان امام (ره) بودند.

,

زینال محمدخانلو یکی از محافظان تبریزی امام راحل (ره) است که از سال ۶۰ باتوجه به وضعیتی که منافقین در کشور ایجاد کرده بودند، برای حفظ امنیت امام(ره) به جماران اعزام شده بود.

,

سفارش ویژه به بیت؛ ممنوع

, سفارش ویژه به بیت؛ ممنوع,

او، ساده زیستی را مهمترین ویژگی سبک زندگی امام راحل (ره) عنوان کرده و می گوید: مایحتاج روزمره و وسائل لازم منزل ایشان را یکی از کارکنان از همان مغازه‌های محله تهیه می‌کرد. اصلا به‌خاطر ندارم وسیله یا کالای اضافه‌ای از جای دیگر تهیه کنند یا از جایی سفارش ویژه‌ای به بیت بفرستند. هرچه بود همان مایحتاج روزانه بود که از بقالی‌ها و مغازه‌های اطراف تهیه می‌شد.

,

وکالت برای نوعروسان

, وکالت برای نوعروسان,

محمدخانلو با بیان نکته ای دیگر می گوید: معمولا هفته‌ای یک بار عقد ازدواج جوانان توسط امام خمینی (ره) جاری می‌شد. ایشان معمولا وکیل عروس می‌شدند. بعد از اتمام عقد، یک سفارش همیشگی به این عروس و دامادها می‌کردند و آن این بود که می‌گفتند «بروید باهم بسازید».

,

پاسخ امام(ره) به پیشنهاد یک حلبی پنیر لیقوان

, پاسخ امام(ره) به پیشنهاد یک حلبی پنیر لیقوان,

رحیم نوای باغبان دیگر محافظ تبریزی امام خمینی(ره) است که سال ۶۱ به مدت ۷ ماه در جماران بود. او ساده زیستی ایشان را اینگونه توصیف می کند: حسینیه جماران خادمی به نام «سید مرتضی» داشت که ظاهرا در دوران تبعید امام (ره) به نجف هم در کنار ایشان بود و به عربی هم مسلط بود. ایشان هر روز برای تهیه صبحانه بیت امام (ره) بیرون می‌رفت و چند نان تافتون و ۲۰۰ گرم پنیر می‌خرید و برمی‌گشت. ما به ایشان گفتیم «آقاسید مرتضی، شما چرا هر روز فقط به‌خاطر ۲۰۰ گرم پنیر بیرون می‌روی؟ اگر اجازه بدهی، ما که اهل تبریزیم بگوییم از تبریز یک حلبی پنیر اصل لیقوان بفرستند». ایشان گفت امام (ره) اصلا قبول نمی‌کنند و می‌گویند هر روز به مقدار مصرف بخرید.

,

چای ریختن شبانه حضرت روح الله برای جوان تبریزی

, چای ریختن شبانه حضرت روح الله برای جوان تبریزی,

نمونه دیگر خاطرات محافظان تبریزی امام خمینی(ره) کتاب «از چشم‌ها» شامل زندگی‌نامه و خاطرات شهید مصطفی پیش‌قدم است. از زبان یکی از همرزمانش نقل شده که زمانی این شهید محافظ امام(ره) بود، از دست امام(ره) که برای نماز شب بیدار شده بودند و برای شهید پیش قدم که شیفت کاری‌اش بود، چای می‌برد. شهید پیش‌قدم همیشه از این چای به عنوان بهترین چای‌ای که خورده است، یاد می‌کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه