اخبار داغ

چالش پذیرش نقش مادری در دنیای مدرن؛

بازگشت زنان به هویت دینی و ملی رمز موفقیت جامعه ایرانی است/ ضرورت هویت بخشی فراتر از سبک زندگی غربی و شرقی

بازگشت زنان به هویت دینی و ملی رمز موفقیت جامعه ایرانی است/ ضرورت هویت بخشی فراتر از سبک زندگی غربی و شرقی
بحران هویت هنگامی رخ می دهد که انسان نگاه عمیقی به خود نداشته و خود را تحلیل نکند، اینجاست که دچار دوگانگی و استرس در شناخت خود می شود، سر درگمی و نداشتن هدف انسان را بی هویت می کند در واقع انسان اول باید خودش را بشناسد در مورد ویژگی و خلقیات و ارزش های خود فکر کند و یک تعریف درست داشته باشد. این در حالی است که نقش زن و مادر با توجه به خاصیت الگوبرداری که دارد در جامعه بسیار مهم و تعیین کننده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، هویت انسانی، مقوله‌ای اجتماعی است. همه انسانها به هنگام تولد، فارغ از اینکه در کجای زمین به دنیا می‌آیند و یا از چه تعلق قومی و قبیله‌ای برخوردارند، دارای ویژگی‌های یکسان نوع انسانی، در میان انواع موجودات زنده هستند و هیچ گونه تفاوت ماهوی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین، مقوله هویت انسانی که در دوران رشد و تکوین انسان در جامعه شکل می‌گیرد، کاملأ اجتماعی و جامعه شناسانه است و ربطی به خون و نژاد و رنگ پوست و… ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی،,
عوامل زیادی بر شـکل‌گیری هـویت نـقش دارد که عبارتند از: عوامل شناختی، عوامل مربوط به‌ والدیـن‌، عـوامل مـربوط‌ بـه مـدرسه، عـوامل اجتماعی- فرهنگی، ترتیب تولد و فاصله سنی فرزندان در خانواده، رفتار نوجوان و خیال‌پردازی نوجوانان. تأثیر زمینه‌های اجتماعی- فرهنگی بر چگونگی شکل‌گیری هویت‌ نوجوانان‌ از‌ سایر عوامل بیشتر است.
,
 
,
در این میانه خانواده قدیمی‌ترین واحد اجتماعی و اولین محل آموزش رفتارهای فردی و اجتماعی است و پذیرفتن این واقعیت که زن و خانواده دو رکن اصلی جامعه بوده و نقش اساسی آنها در رشد و تعالی انسان غیرقابل انکار است منطقی‌ترین رفتار علمی است و زن زیباترین واژه آفرینش است و مؤثرترین عامل تربیت و سلامت روحی، روانی و جسمی فرزند، همسر و جامعه است. اهمیت پرداختن به موضوع زن ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد، چرا که نهاد مقدس خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری است، اولین شرط داشتن جامعه‌ای سالم و پویا حفظ سلامت و پایداری خانواده است که این موضوع نیز در گرو نقش‌آفرینی سازنده زنان در خانواده است، اگر چنین نباشد بخش زیادی از هویت اجتماعی انسانی نابود می‌شود و در پی آن تلاش‌های فردی و اجتماعی بی‌ثمر و نافرجام خواهد ماند.
,
 
,
از مهم‌ترین، سازنده‌ترین و ارزشمندترین نقش‌هایی که زن می‌تواند ایفا کند، نقش مادری و همسری است که در آموزه‌های دینی بسیار ارزشمند است. زن در خانواده می‌تواند در موقعیت و جایگاه‌های مختلف، ایفای نقش کند و تأثیرگذار باشد، بنابراین ضروری است که از جایگاه خود و نقش‌هایی که می‌تواند در حوزه روابط خانوادگی ایفا کند آگاهی داشته باشد تا با علم به این موضوع بتواند در جهت سامان دادن به خانواده و روابط خانوادگی حاکم بر آن تأثیرگذار و سازنده باشد.
,
 
,
“فاطمه عطار” نویسنده و روانشناس و مشاور در مرکز آموزشی درمانی شفا رشت در گفتگو با ۸دی با بیان اینکه هریک بانوان ایرانی مسلمان باید تعریفی از جایگاه خود داشته باشند اظهار کرد: دین اسلام برای هریک از زنان یک هویت الگوسازی کرده است از جمله می توانیم به الگو بودن حضرت مریم (س)، حضرت زهرا (س) ،حضرت زینب (س)، حضرت خدیجه کبری (س)‌ اشاره کرد.
,
 
,
زن ایرانی باید هویت خود را پیدا کند
, زن ایرانی باید هویت خود را پیدا کند,
 
,
وی با بیان اینکه زن ایرانی باید هویت خود را پیدا کند به دور از الگوی شرقی و غربی باشد افزود: یک زن مسلمان یقینا باید به جایگاهی دارد باید افتخار کند و آن را قدر بداند.
,
 
,
این کارشناس ارشد حوزه روانشناسی بالینی با بیان اینکه متاسفانه در جهان امروزی و در جامعه غربی زن در خدمات تبلیغاتی و سرمایه گذاری استفاده می شود ، تصریح کرد: جهان غرب از موضوعاتی مثل آزادی در بیان و تفکر و آزادی در بدن و جنسیت و آزادی در روابط زن و مرد سوء استفاده کرده و آنها را جایگزین ارزش های واقعی یک زن در اسلام کرده است.
,
 
,
این کارشناس ارشد روانشناس بالینی فرد گرایی و خودمحوری و توجه به خود را در حال حاضر یکی از مشکلات مهم زنان ایرانی دانست و بیان کرد: توصیه می کنم که فرهنگ سازی و ارزش گذاری ها در جامعه باید مجددا مورد بازبینی قرار گرفته تا زنان ایرانی به هویت خود برگشته و گرنه نسل آینده دچار بی هویتی و کاهش اعتماد به نفس شده چون زن باید انسان ساز باشد الگویی برای فرزندان و زنان جامعه باشد.
,
 
,
نویسنده کتاب بیش فعالی کودکان با اشاره به اینکه ویژگی هر انسانی آگاهی محیطی از شرایط خود است و باید این شناخت را تقویت کند اظهار داشت: آگاهی محیطی یک مهارت است که باید آموزش داده شود و تمرین صورت گیرد این آموزش و تمرین ها باید زیر نظر یک کارشناس باشد .
,
 
,
کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه زن ها باید برای افزایش و توجه باید یک مسیر مشخص و هدف گذاری شده پیدا کنند افزود: فرد باید بتواند کارهایی که در یک روز انجام می دهند را تصویر سازی یا تجسم فعالیت یک روز در ذهن خود انجام دهد.
,
 
,
وی همچنین با بیان اینکه بانوان برای افزایش آگاهی باید به محیط خود بیشتر توجه کنید، ادامه داد: صداها و تصویرها را با دقت نگاه کنند و به ذهن بسپارند و در ذهن خود مرور کنند و همچنین به مسائل روزمره و جریاناتی که در اطراف خود رخ می دهد توجه کنند و نظرات خود را بیان کنید.
,
 
,
این کارشناس ارشد حوزه روانشاسی بالینی با اشاره به آسیب های این روزهای زن های جامعه فاصله گرفتن از ارزش های دینی و ملی دانست و افزود: باید این ارزش ها را تقویت کرد چون استفاده از یک سبک و روش های اسلامی و ملی باعث رشد و ارتقاء در زندگی می شود.
,
 
,
 
,
عطار ساده زیستی را یکی از روش های مهم تقویت سبک زندگی عنوان کرد و گفت: روش زندگی پیامبر و امامان را میتوان روش مناسبی برای ساده زیستی دانست و الگوسازی شود، پرهیز از تجمل گرایی و مصرف گرایی باید اهمیت داده شود.
,
 
,
وی به تمایل برخی بانوان به استعمال دخانیات من جمله سیگار اشاره کرد و گفت: در این باره باید اقدامات مهمی صورت گیرد در مورد پیامدهای منفی و عوارض مصرف آن و روشهای درست و ترک آن آموزش داده شود. مثلا در مورد دختری بنام فرزانه که معتاد به سیگار بود و می گفت موقعی تحت فشار و استرس باشم سیگار می کشم تا آرام شوم در این زمینه روانشناس در چندین جلسه مصاحبه و روان درمانی روش های جایگزین برای آرامش و کاهش استرس را به او آموزش داد و بتدریج باعث کاهش مصرف و در نهایت به ترک سیگار منجر گردید.
,
 
,
تأثیر مقوله مادری در هویت بخشی زنان
, تأثیر مقوله مادری در هویت بخشی زنان,
 
,
وی همچنین تاثیراتی را که مقوله مادر بودن و مادر شدن میتواند در هویت بخشی زنان تاثیرگذار باشد را اینگونه عنوان کرد: مادر شدن و مادری کردن یک پدیده فراگیر است که همواره با تغییر همراه بوده است این در حالی است که ارتباط فرهنگ های مختلف، مشکلات مختلف به همراه دارد.
,
 
,
این روانشناس در خصوص اینکه مادر در تولید مثل و پرورش فرزندان نقش مهمی دارد که همواره مقدس بوده است، گفت: در جهان امروزی متاسفانه مادران دچار بحران در نقش مادری و هویت خود شده اند. مثلا زن نگران اندام و سایز خود در حاملگی است و بیشتر به این موضوع اهمیت میدهد.
,
 
,
وی همچنین با اشاره به اینکه مادران در هنگام بزرگ شدن کودک خود به نحوه ی آموزش و رشد کودک کمتر توجه کرده و درگیر چشم و هم چشمی، لباس های برند، و… می شوند، گفت: در حالیکه به آموزش مفاهیم و تربیت ملی و اسلامی کمتر توجه کرده و یا گاهی فراموش شده است.
,
 
,
وی در ادامه اظهار کرد: در مورد آموزش مادر شدن در یک دبیرستان دخترانه از روانشناس دعوت شد که سمیناری در مورد چالش های مادر شدن و پذیرش نقش مادری صحبت شود که بسیار موفق بود و به سوالات دختران در این زمینه جواب داده شد.
,
 
,
عطار در خصوص اینکه بحران هویت هنگامی رخ میدهد که انسان نگاه عمیقی به خود نداشته و خود را تحلیل نکند و دچار دوگانگی و استرس در شناخت خود میشود، افزود: سر درگمی و نداشتن هدف انسان را بی هویت میکند در واقع انسان اول باید خودش را بشناسد در مورد ویژگی و خلقیات و ارزش های خود فکر کند و یک تعریف درست داشته باشد.
,
 
,
وی ادامه داد: در زندگی چه چیزی شما را پایبند میکند دوستان،خانواده، همسرو …چقدر برای شما اهمیت دارد. باید دید در زندگی به چه چیزهایی علاقه دارید، وچطور اوقات فراغت خود را میگذرانید، چه سرگرمی هایی برای خود در نظر میگیرید و چقدر به خود اهمیت میدهیدو چه قدر برای خود زمان صرف می کنید.
,
 
,
کارشناس ارشد روانشناس بالینی با اشاره به اینکه مسئله هویت در زنان بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: هویت باید در چارچوب و یک الگوی رفتاری مناسب باشد این مستلزم یکسری تغییر است که البته تغییر کردن ترسناک بنظر میرسد ولی تغییر کردن خیلی هم بد نیست و در واقع طبیعی است که شرایط ما تغییر کند.
,
 
,
رشد شخصیت بر اساس عقاید و ارزش ها تنها راه نجات از بحران هویتی
, رشد شخصیت بر اساس عقاید و ارزش ها تنها راه نجات از بحران هویتی,
 
,
وی تنها راه نجات بی هویتی در جامعه را رشد شخصیت بر اساس عقاید و ارزش ها فردی دانست و عنوان کرد: رشد شخصیت بر اساس عقاید و ارزش های ما صورت میگیرد زنان باید به هویت دینی و ملی خود برگردند. تنها راه نجات بی هویتی همین موضوع است که باید در جامعه نهادینه شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه