اخبار داغ

خط‌ونشان لبنان برای اسرائیل؛

میشل عون: هر اقدام صهیونیست‌ها در آب‌های مشترک را خصمانه قلمداد می‌کنیم

میشل عون: هر اقدام صهیونیست‌ها در آب‌های مشترک را خصمانه قلمداد می‌کنیم
وزیر دفاع لبنان با اشاره به اینکه تحرکات متجاوزانه رژیم صهیونیستی در منطقه دریایی مورد مناقشه با لبنان نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است از سازمان ملل خواست فوراً اقدام جدی برای مقابله با این تجاوزات اسرائیل انجام دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «موریس سلیم» وزیر دفاع لبنان در واکنش به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی در ورود غیرقانونی یک کشتی متعلق به این رژیم به منطقه دریایی مورد مناقشه با لبنان  اعلام کرد که تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان چالش و تحریکی علیه این کشور و نقض آشکار  ثباتی است که در منطقه جنوب برقرار شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
به‌نوشته المیادین، وزیر دفاع لبنان افزود، اسرائیل بار دیگر همه قوانین و هنجارهای بین المللی را نادیده گرفته و سعی در تحمیل خواسته‌های خود در مرزهای لبنان دارد. این  اقدام اسرائیل همه تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی که آمریکا در آن   نقش میانجی دارد و تحت نظارت سازمان ملل برگزار می‌شود را از بین می‌برد.
,
 
,
این وزیر لبنانی در پایان از جامعه بین الملل و همچنین سازمان ملل خواست تا به سرعت اقدامی برای پایان دادن به این تحرکات اسرائیل و همچنین در راستای اجرای قطعنامه‌های بین المللی جهت جلوگیری از هرگونه تنش امنیتی در جنوب لبنان که می‌تواند کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد، اتخاذ کند.
,
 
,
 
,
«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نیز روز گذشته در واکنش به این تجاوز رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی همچنان ادامه دارد و هرگونه اقدام و فعالیت در منطقه مورد مناقشه تحریک‌آمیز و خصمانه محسوب می‌گردد.
,
 
,
چند هفته قبل لبنان نامه‌ای مبنی بر پایبندی کامل این کشور به حقوق دریایی در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی به سازمان ملل فرستاد و شورای امنیت نیز در  فوریه 2022 این نامه را به عنوان سندی در وبسایت خود منتشر کرد. لبنان در این نامه تاکید کرده که میدان «کاریش» در منطقه مورد مناقشه قرار گرفته و همچنین شورای امنیت باید مانع تحرکات رژیم صهیونیستی که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند، شود.
,
 
,
روزنامه النهار لبنان صبح دیروز یکشنبه اعلام کرد که کشتی اسرائیلی تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع «ENERGEAN POWER» برای استخراج گاز وارد میدان کاریش شده و از خط 29 گذشته و در5 کیلومتری خط 23 در منطقه مورد مناقشه است.
,
 
,
این روزنامه در گزارش خود افزود: به موازات ورود این کشتی، مقدمات برای پهلوگیری دو کشتی دیگر در این منطقه در حال انجام است: کشتی اول برای اطفای حریق «Boka Sherpa» و دومی کشتی «Aaron S McCal» برای انتقال خدمه و کارگران.
,
 
,
در همین باره، «بسام یاسین» رئیس سابق هیئت مذاکره‌کننده فنی نظامی در مرز دریایی جنوبی لبنان، به النهار گفت: اگر کشتی در شمال یا جنوب میدان کاریش پهلو بگیرد، این یک تجاوز محسوب می‌شود؛ زیرا میدان مشترک است. به همین دلیل هیچ طرفی [چه لبنانی و چه اسرائیلی] حق استخراج گاز از آن را ندارند.
,
 
,
وی تاکید کرد: لحظه‌ای که استخراج گاز انجام شود، به این معناست که این موضوع از معادلات سابق خارج شده است و بر این اساس، تبدیل به یک میدان مورد مناقشه خواهد شد.
,
 
,
بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که هدف اصلی واشنگتن و تل‌آویو از مطرح کردن مذاکرات برای ترسیم مرز دریایی لبنان و فلسطین اشغالی بعد از چند سال، کشاندن لبنان به مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است. در واقع رژیم صهیونیستی طی 10 سال گذشته بهره‌برداری‌های زیادی از منطقه مورد مناقشه با لبنان انجام داده و به اندازه لبنان نیازی به تعیین دقیق مرز دریایی ندارد و چه بسا اهداف دیگری را از این مذاکرات دنبال می‌کند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه