اخبار داغ

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی:

ریزگردها سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان به خراسان جنوبی خسارت می‌زند

ریزگردها سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان به خراسان جنوبی خسارت می‌زند
حاتمی با بیان اینکه خراسان جنوبی در رتبه یک آلودگی هوا به لحاظ ریزگردها قرار گرفته است، گفت: ریزگردها و کانون‌های گرد و غبار، سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف زیرساختی، اقتصادی و زیست‌محیطی این استان خسارت وارد می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، اسدالله حاتمی امروز در نشست خبری اظهار کرد: بیش از یک سوم مساحت استان خراسان جنوبی معادل پنج میلیون هکتار تحت تاثیر پدیده فرسایش بادی بوده و مستعد تولید گرد و غبار است که عواملی از جمله خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی و شدت گرما، ریزگردها را تشدید کرده است..

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی خشکسالی و شدت گرما را مهمترین دلیل افزایش ریزگردهای استان عنوان کرد و گفت: ۳۵ کانون فرسایش بادی و ریزگرد شناسایی شده است، این استان دارای رتبه یک گرد و خاک و همسطح استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان شده است.

,

حاتمی بیان کرد: از مجموع ۱۱ شهرستان، ۹ شهرستان مستقیم درگیر ریزگرد هستند و شهرستان های بیرجند و خوسف کانون ریزگرد شناسایی نشده و متاثر از سایر شهرستان ها است.

,

وی ادامه داد: در استان پنج ایستگاه سنجش هوا داریم که از این تعداد دو ایستگاه در بیرجند و شهرستان های نهبندان، زیرکوه و سرایان هم هر کدام یک ایستگاه سنجش دارند که داده ها به صورت انلاین استخراج می شود.

,

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته ۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای ریزگردها گرفتیم که بیش از ۱۴ میلیارد تومان در حوزه آبخیز هزینه شده است و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هم برای نهالکاری و آبیاری سنواتی و ایستگاه سنجش هوا هزینه شده است.

,

حاتمی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی در رتبه یک آلودگی هوا قرار گرفته و تعداد روزهای آلوده هم نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، گفت: سازمان قول مساعد داده تا امسال اعتبارات مقابله با گرد و خاک ها بیشتر شود.

,

وی گفت: رایزنی کردیم تا اداره هواشناسی در شهرستان طبس ایستگاه سنجش هوا را به زودی وارد مدار کند، همچنین شهرداری خوسف اگر هزینه های ایستگاه را تقبل کند، در این شهرستان هم ایستگاه راه اندازی می شود.

,

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی از ۲۹ روز آلوده طی دو ماه گذشته در استان خبر داد و گفت: در بیرجند و سرایان تعداد روزهای آلوده نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر و در نهبندان و زیرکوه افزایش پنج برابری را داشته ایم.

,

وی منشأ ریزگردها در خراسان‌جنوبی را داخلی عنوان کرد و گفت: بر اساس نرخ و بهای سال ۹۷، ریزگردها سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان به منابع اقتصادی و زیستی خراسان جنوبی خسارت وارد می‌کنند.

,

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: میانگین سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تن گرد و غبار از کانون های گرد و غبار برخاسته و در سطح استان و مناطق همجوار ریزش می ‏‌کند.

,

وی گفت: بر اساس آمار سال ۹۹ در کل استان خراسان‌جنوبی ۴۲.۸ درصد مرتع، ۱۱.۹ درصد کویر، ۱۳.۷ درصد تپه‌های ماسه‌ای، ۸.۳۴ درصد شوره‌زار، ۲.۱۳ اراضی کشاورزی، آبی و باغ، ۱.۴۴ درصد اراضی دیم و ۱.۷۸ درصد جنگل‌های دست کاشت شامل ۱۲۱ هزار هکتار است.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: در مجموع هر آنچه از نهال کاری برای مقابله با ریزگردها انجام شده، مربوط به همین ۱۲۱ هزار هکتار است.

,

حاتمی در ادامه گذری بر مدیریت پسماند استان زد و گفت: تاکنون اخطارهای زیادی به شهرداری ها فرستادیم و بیش از ۶۰ درصد نتیجه داد و قابل رضایت است.

,

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی از نظارت بر مطب‌ها و آزمایشگاه برای بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی خبر داد و یاداور شد: این مطب ها چندین مورد اخطار گرفتند و امروزه خود پزشکان نسبت به این مسئله حساس شده اند.

,

حاتمی گفت: در مجموع در خراسان جنوبی ماهانه ۶۰ تن زباله عفونی جمع‌آوری و بی خطر سازی می‌شود.

,

وی تصریح کرد: مدیریت پسماند شهرستان های بیرجند، فردوس و سرایان رضایت بخش است، همچنین قصد داریم تا سایت های مدیریت پسماند تا شعاع ۵۰ متر را تجمیع کنیم.

,

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه به لحاظ تنوع زیستی ۲۲۸ گونه در استان شناسایی شده است، افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰۰ متخلف در حوزه شکار و صید غیر مجاز دستگیر و از این افراد ۴۶۸ قطعه لاشه حیوان و یا حیوان زنده کشف و ضبط کردیم که منجر به تشکیل ۱۲۷ پرونده و ارجاع آن به مراجع قضائی شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه