اخبار داغ

کارشناس زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:

شیرینی عسل به کام زنبورداران اصفهانی نشست/ خودکفایی اصفهان در تولید عسل

شیرینی عسل به کام زنبورداران اصفهانی نشست/ خودکفایی اصفهان در تولید عسل
کارشناس زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان با حدود هفت هزار و 500 تن تولید عسل رتبه سوم تولید عسل در کشور را داراست. عسل استان اصفهان از کیفیت خوبی برخوردار بوده و پوشش گیاهی گون استان اصفهان نسبت به سایر گیاهان غالب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ زنبورهای عسل یکی از مفیدترین، مولدترین و شگفت انگیزترین مخلوقات خداوند هستند. این حشرات کوچک از عوامل تنوع زیستی در جهان به شمار می روند. برخی معتقدند بدون زنبور عسل، حیات هستی به خطر می‌افتد و زندگی در کره زمین بسیار دشوار خواهد شد. به دلیل آنکه زنبورهای عسل نقش بسیار مهمی در عمل گرده افشانی دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبور عسل، بسیار بیشتر از عسل و موم تولید شده توسط این حشره است. به همین دلیل در برخی کشورها به صاحبان کندوهای عسل، برای استقرار کندوهایشان در باغها و مزارع مبالغ بالایی پرداخت می شود.

,

حامد صدارت در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیور با اشاره به خواص عسل اظهار کرد: همانطور که خداوند در قرآن سوره نحل فرموده، عسل شفاء همه مردم است و مجموعه‌ای از درمان بیماری ها می باشد.

,

کارشناس زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  درباره کیفیت عسل تولیدی استان افزود: به علت تنوع گیاهی، پوشش گیاهی مطلوب، فعال بودن زنبورداران و مهاجرت به ۱۰ استان کشور، عسل استان اصفهان از کیفیت خوبی برخوردار است. استان اصفهان با حدود 7500 تن تولید عسل رتبه سوم تولید عسل در کشور را دارا می باشد.

,

وی بیان کرد: این استان با حدود ۵ هزار زنبورستان و حدود ۱ هزار و ۵۳۳ نفر، افراد شاغل در زنبورستان و بر اساس آخرین سرشماری حدود 960 هزار کلنی زنبور عسل و حدود هفت هزار و ۵۰۰ تن تولید عسل این رتبه را در کشور به دست آورده است.

,

صدرات در خصوص خودکفایی استان برای تولید عسل توضیح داد: در استان حدود 5 هزار زنبورستان و حدود یک هزار و 533 نفر افراد شاغل در زنبورستان وجود دارد، میزان تولیدات سایر فراورده های عسل اصفهان طبق آماری که سال گذشته گرفته شد حدود ۳۵۸ تن است که شامل ۸۵۳ کیلوگرم ژل رویال ، ۱۰ هزار و ۲۴۰ کیلوگرم بره موم، ۳۱۴ هزار و ۸۹۱کیلوگرم موم ، ۳۲ هزار و ۱۶۷ کیلوگرم گل، ۰.۱۲۴ کیلوگرم زهر می شود.

,

وی با اشاره به صادرات عسل استان اعلام کرد: پنج درصد از عسل استان اصفهان به ۱۱ کشور دنیا صادر می شود، امکان افزایش میزان صادرات نیز وجود دارد ، اطلاعات دقیق تر در ارتباط با صادرات عسل در دست سازمان دامپزشکی است به این خاطر که این سازمان مجوزهای لازم برای صادرات عسل را صادر می کند.

,

کارشناس زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص طرفیت استان متذکر شد: استان اصفهان از نظر موقعیت مکانی جز استان های می باشد که تنوع و پوشش گیاهی مطلوبی را دارا می باشد، از جمله گیاهان شهدزا مرتعی و مزرعه ای، که مرتعی شامل است از: گون گز و گون زرد، زول ، قنقال، کنگر، گاوپونه و مزرعه‌ای گیاهانی همچون  یونچه، گیشنیز، شوید، جعفری، آفتابگردان، ذرت و… را شامل می‌شوند.

,

وی در پاسخ به این سوال که گرده، ژل رویال، زهر زنبور، بره موم برای ما چه سودی دارد، گفت: هر کدام از این موارد برای خودش کتاب دارد ولی به صورت اختصار گرده گل برای درمان پروستات، بره موم خواص آنتی بیویک دارد، ژل رویال بازیابی سلول های فرسوده بدن، زهر زنبور روماتیسم، آرتریت، ام. اس و سایر بیماری های عصبی را درمان و پیشگیری می کند، موم هم چون قابل هضم نیست برای زخم معده خوب می باشد(عسل که با موم مصرف شود چهار فرآورده بالا را شامل می باشد)

,

صدرات تاکید کرد: کلاً فرآورده های زنبور عسل هم پیشگیری کننده و هم درمان می باشد، ضمناً اگر به کتاب های که در مورد این محصولات نوشته شده مراجعه کنید در خواص درمانی هر کدام از فرآورده ها یکدیگر را همپوشانی می کنند و سرشار از ویتامین ها می باشند.

,

صدرات درباره عسل غالب اصفهان گفت: همانطور که گفته شد استان اصفهان گیاهان مرتعی و مزرعه ای فراوران دارد، ولی پوشش گیاهی گون استان اصفهان نسبت به سایر گیاهان غالب می باشد. شهر اصفهان بیش از 10 آزمایشگاه تشخیص فرآورده های زنبورعسل بصورت تخصصی و تجمیعی دارد. همچنین سازمان جهاد کشاورزی 4 تعاونی شهرستان ها را مجهز به دستگاه تشخیص کیفیت  عسل نموده است.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به سال های گذشته میزان تولید عسل در اصفهان کاهش یافته یا خیر خاطرنشان کرد: خیر در طی سال گذشته تا اکنون میزان تولید عسل در اصفهان روال منظمی داشته و روند افزایشی یا کاهشی نداشته است.

,

کارشناس زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان گفت: البته باید توجه کنیم که این استان ظرفیت خوبی برای توسعه زنبورداری و افزایش صادرات این محصول دارد و از دیدگاه کارشناسی سرمایه گذاری در این زمینه با توجه به امکان صادراتی به صرفه به نظر می رسد.

,

صنعت زنبورداری در استانهای مختلف ایران همچون آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، لرستان، گلستان، مازندران و اصفهان رواج دارد.

,

ارزش غذایی عسل بسیار بالا و یک غذای کامل است. کیفیت بالای عسل را می توان به دلیل گزینش گیاهان از سوی این حشره کوچک دانست. زنبورهای عسل به شکل غریزی، گل های مفید را از غیرمفید تشخیص می دهند. آنها بر هر گلی نمی نشینند و به کمک قدرت تشخیص و بویایی خود، شکوفه بهترین گل ها و گیاهان را برای استفاده برمی گزینند.

,

عسل علاوه بر داشتن نقش غذایی موثر و کمک به رفع کمبودهای غذایی می تواند به عنوان دارو و مکمل آن در بهبود بیماریها مورد استفاده قرار گیرد. یک کیلوگرم عسل بیش از 3 هزار کالری انرژی دارد. از عسل می توان به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده زخم ها به ویژه زخم های دهان و گلو استفاده کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه