اخبار داغ

دست‌یابی جمهوری اسلامی به لایه‌های پنج‌گانه قدرت؛

زدی ضربتی ضربتی نوش کن/ «ضربه متقابل» پاسخ ابرقدرت جدید دنیا به تهدیدات متخاصمان

زدی ضربتی ضربتی نوش کن/ «ضربه متقابل» پاسخ ابرقدرت جدید دنیا به تهدیدات متخاصمان
ضربه متقابل یکی از لایه‌های ارزیابی قدرت در میان کشورهای ابرقدرت دنیا است که اکنون جمهوری اسلامی ایران با دست‌یابی به آن به صورت مستقیم و یا توسط جبهه نیابتی در حال پاسخ به ضربه‌ کشورهای متخاصم در هر نقطه از دنیا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ؛ خبر هلاکت «ایلاک رون» فرمانده بخش ترور سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد در جریان حمله‌ی پهپادی ساعتی پیش در شمال عراق در اربیل در صدر اخبار مهم امروز رسانه‌های دنیا قرار گرفت.

طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر، هلاکت فرمانده جوخه ترور موساد در انتقام شهید خدایی، لغو توقیف کشتی ایران در یونان بعد از انتقام دلاوران سپاه در توقیف دو کشتی یونانی و نیز هک سامانه‌های بورسی اسراییل در انتقام هک سامانه‌های شهرداری تهران، نشان از پاسخ قاطع و دندان‌شکن جمهوری اسلامی ایران در امتداد قائله‌های مشابه در رویدادهای رخ داده است.

میثم معافی کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در تحلیل رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این رویدادها به خبرنگار بلاغ می‌گوید: در نظام بین‌الملل، پنج لایه قدرت وجود دارد که دنیا براساس برخورداری این پنج لایه، کشورهای دارای قدرت را ارزیابی می‌کنذ.

وی افزود: اولین لایه، قدرت وابسته است، نظیر قدرت سیاسی که نظام طاغوتی در کشور داشت که متاثر از وابستگی به دو بلوک غرب و شرق بود که امروز هم متاسفانه وابستگی به غرب و شرق از سوی برخی از کشورهای دنیا وجود دارد.

این دکترای حقوق و مدرس دانشگاه، خاطرنشان کرد: دومین لایه، دفاع ملی است؛ یعنی یک مشور به یک سطحی برسد که بتواند در زمان حمله چه نظامی، چه اقتصادی از خود دفاع کند؛ نظیر کشور ما که در یک برهه‌ای به آن حمله نظامی شد و ما در ان حد بودیم که بتوانیم از خود دفاع کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی، ادامه داد: در قبل از انقلاب ما همواره در نبردها به دلیل وابستگی بخشی از خاک خود را از دست دادیم چرا که نمی‌توانستیم حتی از خود دفاع کنیم؛ اما پس از انقلاب و در جنگ میان ایران و عراق، از این حیث توانستیم قدرت جدیدی به‌نام قدرت دفاع ملی را برای خودمان ایجاد کنیم تا حدی که از خود دفاع کنیم و سرزمین‌مان را حفظ کنیم.

معافی بیان کرد: لایه سوم، قدرت بازدارنده است، یعنی اگر کشوری دارای قدرت بازدارنده باشد به نوعی بازخورد این قدرت به این معنا است که کسی جرأت نکند به این کشور حمله کند و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به این لایه هم دست پیدا کرد.

وی عنوان کرد: یک لایه چهارمی هم وجود دارد که این لایه مربوط به ابرقدرت‌ها است و به نام قدرت ضربه متقابل شناخته می‌شود؛ یعنی کشورهایی که دارای قدرت واکنش سریع در هر حوزه از تهدید هستند اگر تهدیدی به آنان وارد شود آن‌ها این قدرت را خواهند داشت که در هر نقطه از دنیا، منافع کشور متخاصم را مورد حمله قرار بدهند و به لطف خدا، جمهوری اسلامی ایران به این قدرت دست پیدا کرد.

این دکترای حقوق و مدرس دانشگاه، گفت: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشی فرمودند که دیگر دوران بزن در رو تمام شده است و به دنیا اعلام شد که در دنیا، قدرت جدیدی به‌نام ضربه متقابل برای جمهوری اسلامی ایران به دست آمده است و در هر نقطه از دنیا اگر به منافع جمهوری اسلامی ایران آسیب وارد شود متقابلا در هر نقطه از دنیا به منافع کشور متخاصم، آسیب وارد خواهد شد.

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی، اظهار کرد: چه بسا که مشاهده کردیم که هر کجا در هر حوزه‌ای به ما چه در حوزه اقتصادی، ترور، نظامی، تک و یا سرقت کشتی، ضربه‌ای وارد می‌شود، ما این ضربه متقابل را می‌توانیم به منافع کشور متخاصم بزنیم.

معافی اعلام کرد: لذا اتفاقاتی که در قالب تهدید در حوزه نظامی و غیرنظامی برای جمهوری اسلامی ایران رخ داد شاهد واکنش سریع ایران نسبت به این موضوعات بودیم که حکایت از همین قدرت ضربه متقابل است.

وی تصریح کرد: اما یک قدرت و لایه اولی وجود دارد که به نام ضربه اول شناخته می‌شود و لایه پنجم قدرت محسوب می‌شود؛ یعنی اگر هر کشور ابرقدرتی احساس کند که در نقطه‌ای، تفکر و حتی تئوری ضربه و تهدیدی وجود دارد و امکان حمله نظامی و یا حملات غیرنظامی وجود دارد، قدرت ضربه اول و یا به زبان عامیانه چک اول زده می‌شود.

این دکترای حقوق و مدرس دانشگاه، اضافه کرد: نمونه این قدرت جمهوری اسلامی ایران را در ماجرای زدن پایگاه نظامی اربیل مشاهده کردیم که جمهوری اسلامی ایران احساس کرد که این نقطه، کانونی برای تهدید مسائل امنیتی کشور شده است، لذا قبل از ضربه کشورهای متخاصم، جمهوری اسلامی آن کانون را با ضربه اول از بین برد.

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی، مطرح کرد: این پنج لایه، لایه‌های مختلف قدرت است که به صورت فرآیندی و به‌تدریج، جمهوری اسلامی ایران به آن دست پیدا کرد و امروز هم ابرقدرت‌های جهان به آن، واقف هستند.

معافی تشریح کرد: اگر امروز می‌بینیم که اجلاس شانگهای می‌پذیرد که ایران به‌عنوان یک قدرت دائم در این اجلاس حضور داشته باشد که منطقه شانگهای بالغ بر 45 درصد ظرفیت پولی و گردش مالی دنیا را در اختیار دارد؛ نشان از پذیرفته شدن ایران به عنوان یکی از ابرقدرت‌های جهان است که به دلیل کسب و پشت سر گذاشتن لایه‌های متعدد قدرت است که آن را به یک قدرت منطقه و خاورمیانه مبدل کرده است.

وی افزود: در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران، مسلط بر قلب دنیا در خاورمیانه شده است و از بندر بصره تا بندر لاذقیه به برکت شهدای مدافع حرم و سردار سلیمانی، در سیطره ایران قرار گرفته است که این قدرت، یک قدرت اقتصادی است که می‌تواند در صفحه سیاسی و اقتصادی دنیا به ایران نقش داده شود.

این دکترای حقوق و مدرس دانشگاه، خاطرنشان کرد: خوشبختانه لایه‌های قدرت در سایه ظرفیت و استعداد ایرانی در حوزه‌های گوناگون حاصل شده است و لذا جمهوری اسلامی ایران در رویدادهای گوناگون یا مستقیما و یا با بهره‌گیری از ارتش و جبهه‌های نیابتی که در منطقه به نام مقاومت اسلامی شکل گرفته است به این توانایی و قدرت رسیده است که به دشمن، ضربه متقابل را بزند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه