اخبار داغ

کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

امام رضا(ع)؛ عالم خاندان رسالت

امام رضا(ع)؛ عالم خاندان رسالت
مهتاب زارعی گفت: از دیدگاه امام رضا (ع)، امامی دارای شایستگی و توانمندی است که نه تنها عهده دار بیان احکام و تبیین حلال و حرام جامعه باشد، بر جریانات سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه اسلامی نیز تأثیر و رهبری داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهتاب زارعی کارشناس مذهبی در گفتگو با مرآت، با اشاره به شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی در دوران امامت ائمه اطهار (ع) گفت: امامان شیعه با توجه به شرایط متفاوت سیاسی و اجتماعی نسبت به امامین پیش از خود، به شیوه های مختلفی انجام وظیفه می کردند که البته در مجموع زندگی امامان شیعه (ع) یک حرکت مداوم، مستمر و در طول یکدیگر دیده می شود که در نهایت باعث حفظ و غنای فرهنگ تشیع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

این کارشناس مذهبی افزود: از منظر و دیدگاه امام رضا(ع)، امامی دارای شایستگی و توانمندی است که نه تنها عهده دار بیان احکام و تبیین حلال و حرام جامعه باشد، بلکه بر مبنای بر حق بودن جایگاه امامتش، هم زمان بر جریانات سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه اسلامی نیز تأثیر، نظارت و رهبری داشته باشد.

,

وی با اشاره به اختناق حاکم بر جامعه در دوران امامت امام موسی کاظم (ع)، اذعان کرد: گرچه پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) موقعیت مبارزه به شکل علنی و رسمی برای امام رضا (ع) پیش نیامد اما آن زمان که برای مدتی اختناق و خفقان موجود در زمان حکومت عباسیان به طور نسبی از بین رفت و فشارهای حکومت بر ضد امام رضا (ع) کاهش پیدا کرد؛ امام (ع) نیز روش مبارزه امام کاظم (ع) را در پیش گرفت و به ایفای صحیح نقش و رسالت امامت خود پرداخت.

,

زارعی با تشریح اهمیت دوران امامت حضرت رضا (ع) بیان کرد: مأمون عباسی همواره خود را محب و دوست دار علویان نشان می داد اما گرایشات مذهبی مأمون مانند گرایشات سیاسی او برپایه منافع شخصیش بود و او همان طور که در سیاست طالب آن بود که احزاب مختلف سیاسی مانند علویان و عباسیان را در موافقت با خود جمع کند؛ در گرایش مذهبی نیز برای جذب افراد به سوی خود حد وسط را برگزید اما سیاست های روشنگرانه امام رضا (ع) در رسوا کردن چهره سخیف مأمون در آن دوران بسیار مؤثر واقع شد.

,

وی با بیان اینکه امام رضا (ع) با درنظر گرفتن مصالح عامه جامعه مسلمین، مسئله ولایتعهدی را علیرغم میل باطنی پذیرفت، اظهار کرد: از هر فرصتی برای بیان این حقیقت و نمایاندن ناخشنودی خود دریغ نمی کرد.

,

این کارشناس مذهبی در ادامه ابراز کرد: مسئله امامت در کنار موضوعات توحید و عدل از مباحث جنجالی و چالش برانگیز محافل علمی دوران امام رضا (ع) بود اما محدودیت هایی که عباسیان برای شیعیان و همچنین پیشوایان آنان ایجاد کرده بودند دسترسی آنان را به امامان برای یادگیری مسائل اعتقادی با مشکلات زیادی مواجه کرده بود و البته امام رضا (ع) بخش زیادی از مسائل را در مناظرات علمی مطرح می کردند و به پاسخگویی شبهات می پرداختند.

,

وی با اشاره به شخصیت عظیم علمی امام رضا (ع) خاطر نشان کرد: شخصیت علمی امام (ع) و مناظرات و مباحثات علمی و اقتصادی حضرت رضا (ع) از چنان اهمیت و امتیازی برخودار بوده است که ایشان را به عنوان عالم خاندان رسالت شناخته می شناسند همانطور که امام (ع) برای پرسش‌های مختلف عالمان ادیان و مکاتب بر مبنای اعتقاد شخص مخاطب سخن می گفتند و استدلال کرده و فرد را مجاب می کردند و همچنین دیگر مظاهر شخصیت علمی امام (ع) آشنایی کامل آن حضرت به زبان‌های مختلف دنیا بود.

,

زارعی ضمن بیان اهمیت قبول ولایتعهدی توسط امام رضا (ع) تصریح کرد: امام با قبول مسئله ولایتعهدی، دست به حرکتی زدند که در تاریخ ائمه اطهار (ع) پس از پایان خلافت اهل بیت مقارن با شهادت امام علی (ع) در سال چهلم هجری تا آن روز بی نظیر بوده است و آن به گوش همگان رساندن داعیه امامت شیعی در سطح عظیم اسلام و خودداری از تقیّه و رساندن پیام شیعه به گوش همه مسلمان بود.

,

این کارشناس مذهبی در پایان تصریح کرد: بدین گونه بلندگوی خلافت در اختیار امام رضا (ع) قرار گرفت و آن حضرت با استفاده از ظرفیت ولایتعهدی سخنانی را که در طول ۱۵۰ سال به جز در خفا و به صورت تقیه و جز به یاران نزدیک گفته نشده بود؛ با صدای بلند فریاد زد و با بهره بردن از امکانات آن زمان که جز در اختیار خلفای عباسی و نزدیکانشان قرار نمی گرفت؛ آنچه برای ماندگاری فرهنگ شیعه حیاتی بود را به گوش همگان رساند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه