اخبار داغ

مالچ پلاستیکی فرصتی که می‌تواند به تهدید تبدیل شود؛

تنفس سخت زمین زیر نایلون/ مالچ‌ها پس از آخرین آبیاری زمین‌های کشاورزی باید جمع‌آوری شوند

تنفس سخت زمین زیر نایلون/ مالچ‌ها پس از آخرین آبیاری زمین‌های کشاورزی باید جمع‌آوری شوند
بهره‌گیری از مالچ های پلاستیکی در کشت محصولات کشاورزی در برخی شهرستانهای خراسان رضوی بدلیل داشتن مزایای کوتاه مدت رواج یافته اما رهاسازی آنها در طبیعت می‌تواند به معضل زیست محیطی جدی تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مالچ یا خاک‌ پوش پوششی نرم و سبک روی سطح خاک است که از ریشه گیاه و خاک در برابر صدمات ناشی از باران، سرما و یخبندان، خشکی، تبخیر و فرسایش محافظت می‌ کندمالچ‌ های پلاستیکی از ورقه‌ های پلاستیک ساخته شده‌ اند و موجب کاهش دمای خاک در هوای بسیار گرم و افزایش حفظ رطوبت خاک می‌ شوند. همچنین، استفاده از مالچ موجب صرفه‌ جویی در زمان حذف علف‌ های هرز می‌ شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, , .,

از دیرباز، کشاورزان و باغبانان همواره از مالچ‌ های طبیعی نظیر علوفه و برگ‌ ها برای کنترل میزان علف‌ های هرز و حفظ رطوبت خاک اطراف میوه‌ ها، سبزی‌ ها و گیاهان استفاده می‌ کردند. این روزها، به‌ منظور افزایش عملکرد و زودرسی محصولات به‌ ویژه محصولات گرمادوست، از مالچ‌ های پلاستیکی استفاده می‌ شود.

, .,

مالچ‌ ها در باغبانی و کشاورزی به‌ منظور حافظت از خاک، گسترش فضای سبز، افزایش کمی و کیفی محصول، کاهش میزان تبخیر، جلوگیری از هدر رفتن آب و نیز تثبیت ماسه‌ های روان کاربرد دارند.

,

 باقی ماندن نایلون در اراضی کشاورزی، کاهش حاصلخیزی خاک را به همراه دارد و توسعه پایدار کشاورزی را با خطر جدی مواجه می‌کند، هرچند بهره گیری از پلاستیک در کشت محصولات جالیزی و سبزی و صیفی جات مزایای کوتاه مدتی چون بهبود عملکرد و تولید بیشتر و حتی صرفه جویی در آب را بدنبال دارد اما اگر به شکل درستی از آن استفاده نشود مخاطرات آن از مزایایش بیشتر است.

, .,

زمان بر و هزینه بر بودن جمع آوری پلاستیک و اجاره ای بودن زمین های کشاورزی موجب شده تا در کشت های نایلونی معمولا پلاستیک های استفاده شده در دل خاک باقی بمانند و اقدامی برای جمع آوری آنها صورت نگیرد.

, .,

, ,

۶۰۰ هکتار از اراضی جالیزی شهرستان زیر کشت پلاستیک هستند

, ۶۰۰ هکتار از اراضی جالیزی شهرستان زیر کشت پلاستیک هستند,

محمد شجعی، مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با اشاره به عوامل مخرب پسماندهای کشاورزی خصوصا مالچ های پلاستیکی، اظهار داشت: با وجود اینکه استفاده از مالچ های پلاستیکی در بحث صرفه جویی آب و غیره مزایایی دارد ولی اگر بعد از برداشت محصول جمع آوری نشود مشکلات زیست محیطی فراوان و تخریب خاک را درپی خواهد داشت.

, صبح توس, .,

وی با اشاره به اینکه امر کشاورزی از زمان های گذشته در بین مردم ما امری مقدس بوده است، خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ سازی را دربین مردم توسعه و گسترش ندهیم قطعا ضرر و زیان آن متوجه تمام مردم خصوصا کشاورزان منطقه می شود.

, .,

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با تأکید بر اینکه اگرمالچ های پلاستیکی جمع آوری نشود سلامت غذا و سلامت جامعه باخطر جدی مواجه می شود، تصریح کرد: همه ما باید نهایت تلاش خود را بکار گیریم تا نگرش زیست محیطی و حراست از محیط زیست پیرامون خود را تغییر دهیم.

, .,

وی بهترین زمان جمع آوری مالچ های پلاستیکی را دقیقا بعد از آخرین آبیاری دانست و اذعان کرد: حدود 600 هکتار از اراضی جالیزی شهرستان زیر پلاستیک کشت می شود لذا کلیه کشاورزان و مردم از همه جهات شرعی، عرفی و قانونی در برابر خاک و زمین مسئول هستیم.

, .,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه