اخبار داغ

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران؛

تحویل سومین نفتکش اقیانوس پیمای ایرانی تا پایان سال آینده

تحویل سومین نفتکش اقیانوس پیمای ایرانی تا پایان سال آینده
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران گفت: سومین نفتکش اقیانوس پیمای ایرانی تا پایان سال آینده آماده حرکت می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آقای علی زارعی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به سوالات زیر پاسخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نفتکش افراماکسی که دیروز به ونزوئلا تحویل داده شد، نام خاصی دارد؟

,

آقای زارعی: نام شناور را کشور سفارش دهنده مشخص می‌کند و ونزوئلا، اسم یکی از سردارانش را روی این نفتکش گذاشته است.

,

در ایران چند مجموعه توان ساخت نفتکش‌های افراماکس را دارند؟ در منطقه چطور؟

,

آقای زارعی: در ایران، چند مجموعه بزرگ فعال در حوزه کشتی سازی داریم که توانمندی‌های خوبی دارند، اما تنها شرکتی که فعلا توانایی ساخت چنین نفتکش‌هایی را دارد، شرکت صنعتی دریایی ایران است. در منطقه نیز، فقط ایران تکنولوژی و توانمندی ساخت نفتکش‌های افراماکس را دارد.

,

صدرا یکی از شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است که در زمینه فراساحل فعالیت می‌کند. در بندر امیرآباد شمال کشور و جزیره صنعتی صدرا در استان بوشهر، دارای دو کارخانه تولیدی هستیم.

,

اغلب سازه‌های دریایی میادین نفتی و گازی و بیش از ۶۰ درصد از سکو‌های پارس جنوبی در جزیره صنعتی صدرا ساخته شده است. ساخت همزمان ۱۰ سکو برای میدان پارس جنوبی باعث شد تا در برداشت از این میدان، نسبت به کشور همسایه، پیش بیفتیم. صنعت کشتی سازی، هایتک است و تمامی تخصص‌های فنی از جوشکاری ساده تا الکترونیک و سیستم‌های کنترل ابزار دقیق، در آن استفاده می‌شود.

,

استاندارد‌های بین المللی برای ساخت نفتکش‌ها را چگونه دریافت می‌کنیم؟

,

آقای زارعی: استاندارد‌های سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) را داریم که باید رعایت شود. موسسات رده بندی نیز از ابتدایی‌ترین مرحله ساخت یک شناور تا مرحله پایانی، بر آن نظارت می‌کنند. بدون این تاییدیه ها، اجازه تردد به کشتی داده نمی‌شود.

,

برای ساخت یک نفتکش، چند نفر مشغول به کار می‌شوند و چقدر زمان می‌برد؟

,

آقای زارعی: برای نفتکش‌های متفاوت، مختلف است؛ ساخت نفتکش کلاس افراماکس، اشتغالزایی مستقیم حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر دارد. به صورت غیر مستقیم نیز، چون صنایع مختلفی را درگیر می‌کند، برآورد می‌شود که ۱۰ هزار نفر به کار گرفته شده باشند. در ساخت این نفتکش، حتی یک نفر خارجی هم حضور نداشته است.

,

ساخت افراماکس ۲، حدود ۲ سال و ۳ ماه طول کشیده است. برای ساخت ۴ فروند از این کشتی‌ها با کارفرمای خارجی قرارداد داریم که ساخت سومین فروند آن نیز شروع شده و پیش بینی می‌شود که پس از انجام آزمایش ها، بتوانیم تا انتهای سال آینده، آن را نیز تحویل دهیم.

,

مبلغ قرارداد با ونزوئلا چقدر بود و آیا هزینه آن‌ها وصول شده است؟

,

آقای زارعی: برای هر کشتی، ۶۰ میلیون یورو قرارداد داریم که هزینه هر دو فروند تحویل داده شده، وصول شده است.

,

مشتری‌های خارجی دیگری به جز ونزوئلا هم داریم؟

,

آقای زارعی: مذاکراتی با چند کشور انجام شده که پس از بازدید از مجموعه کشتی سازی، اقبال نشان داده اند و در صورت منجر شدن به قرارداد، اعلام خواهیم کرد.

,

در ساخت کشتی اول، عمده ورق ها و تجهیزات خارجی بود، اما با توانمندی های داخلی به دست آمد، در ساخت کشتی دوم از ورق ها و تجهیزات ساخت داخل استفاده شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه