رعنایی گفت: تاکنون بدهی خودروسازان به صنعت قطعهسازی درمجموع به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده که ۴۵ هزار میلیارد تومان این بدهی سر رسید گذشته بوده و در سال جدید حدود ۴۰ درصد نسبت به پایان سال قبل افزایش داشته است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمدرضا رعنایی عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور و دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به شعار سال و برشمردن برخی موانع موجود در این صنعت گفت: متأسفانه در سال جاری فشارها بر بخش تولید و بهویژه صنعت قطعهسازی بیش از سال گذشته است و عدم پرداخت بدهیها از سوی خودروسازان، واحدهای صنعتی را برای تأمین مواد اولیه و هزینههای روزمره تحتفشار قرار داده و با مشکلاتی مواجه کرده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب, :,رعنایی ادامه داد: امسال قانونی مصوب شده که ورود ماشینآلات صنعتی شامل عوارض گمرکی میشود و این برای امر تولید اتفاق خوبی نیست چراکه تولیدکننده برای طرحهای توسعه نیاز دارد تا ماشینآلات نو و بهروز را وارد کند و اگر قرار باشد تولیدکنندگان ۲۵ درصد هم هزینه گمرکی بپردازند عملاً هیچ تمایلی برای طرح توسعه و بهبود تکنولوژی تولید و بهروزآوری ماشینآلات باقی نمیماند.
وی تصریح کرد: مسئله بعدی هم قوانینی است که از طرف بانک مرکزی و گمرک برای ترخیص کالاهای واسطهای و مواد اولیه قطعه سازان و سایر واردکنندگان پیشآمده که تا بانک مرکزی ارز این کالای واردشده را تخصیص نداده باشد قابل ترخیص نیست.
عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور افزود: خیلی از تولیدکنندگان ما در خارج از کشور اعتبار دارند و سالهاست با این اعتبار خرید میکنند و بعد ارز را دریافت میکنند و تخصیص میدهند ولی الآن تا ارز تخصیص پیدا نکند امکان اظهار آن به گمرک نیست و اجازه ترخیص کالا وجود نداد و این باعث شده پروسه ماندگاری کالاها در گمرک طولانی شود لذا علاوه بر اینکه خواب سرمایه خساراتی را به دنبال داد جریمههای گمرک هم به آن اضافه میشود که اینها در شرایط فعلی به ضرر تولیدکننده تمام میشود.
رعنایی در ادامه اظهار داشت: پیشتر به این صورت بود که اجناس وارد میشد و ۹۰ درصد آن بلافاصله قابل ترخیص بود و ۱۰ درصد تا طی مراحل قانونی باقی میماند و به این صورت کار تولید متوقف نمیشد.
به دلیل قیمت گذاری دستوری خودروسازان زیر بار هزینه های قطعه سازان نمی روند
دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی خاطرنشان کرد: افزایش پایه هزینههای گمرکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز آزاد نیز هزینههای واردات ماشینآلات و مواد اولیه را برای تولیدکنندگان چندین برابر اضافه کرده و این هم در شرایط کمبود نقدینگی برای قطعه سازان یک هزینهی قابلتوجه است.
عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور تصریح کرد: از طرفی با توجه به اینکه خودروسازان نتوانستند افزایش قیمت داشته باشند و با قیمتهای دستوری فروش انجام میدهند بهراحتی زیر بار هزینههای ایجادشده برای قطعه سازان نمیروند که درنتیجه باعث شده تا کار با یک رکود روبهرو باشد و در حال حاضر حرکت خیلی خوبی صورت نمیگیرد که باید برای آن یک برنامهریزی مناسب از سوی دولت و مجلس انجام شود.
بدهی خودروسازان به قطعه سازی در سال جاری ۴۰ درصد افزایش یافته است/ مرکزی در زمره استان های برتر تولید قطعات خودرو در کشور
عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون بدهی خودروسازان به صنعت قطعهسازی درمجموع به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده که ۴۵ هزار میلیارد تومان این بدهی سر رسید گذشته است و مهلت ۱۲۰ روزه را طی کرده و در سال جدید حدود ۴۰ درصد نسبت به پایان سال قبل افزایش داشته است.
رعنایی در خصوص تفاهمنامه ۱۰ هزار میلیارد تومانی همکاری قطعه سازان استان مرکزی با مجموعههای ایرانخودرو و ایرانخودرو دیزل که در اواخر سال ۹۹ به امضا رسید نیز گفت: این تفاهمنامه به دلایل مختلف پیشرفت چندان قابلتوجهی نداشت اما چند قرارداد با برخی شرکتها در استان منعقد شد و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ توسعهای را در بخش قطعهسازی و حتی خودروسازی در استان مرکزی داشته باشیم.
دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی با تأکید بر ظرفیتهای قابلتوجه این صنعت قطعهسازی در استان افزود: استان مرکزی یکی از استانهایی است که در تنوع تولید قطعات جزو استانهای بزرگ و برتر کشور در صنعت تولید قطعات خودرو قرار دارد و اگر توجهی برای رفع مشکلات صورت نگیرد آسیبهایی را به همراه خواهد داشت.
انتهای پیام/
رعنایی ادامه داد: امسال قانونی مصوب شده که ورود ماشینآلات صنعتی شامل عوارض گمرکی میشود و این برای امر تولید اتفاق خوبی نیست چراکه تولیدکننده برای طرحهای توسعه نیاز دارد تا ماشینآلات نو و بهروز را وارد کند و اگر قرار باشد تولیدکنندگان ۲۵ درصد هم هزینه گمرکی بپردازند عملاً هیچ تمایلی برای طرح توسعه و بهبود تکنولوژی تولید و بهروزآوری ماشینآلات باقی نمیماند.
,وی تصریح کرد: مسئله بعدی هم قوانینی است که از طرف بانک مرکزی و گمرک برای ترخیص کالاهای واسطهای و مواد اولیه قطعه سازان و سایر واردکنندگان پیشآمده که تا بانک مرکزی ارز این کالای واردشده را تخصیص نداده باشد قابل ترخیص نیست.
,عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور افزود: خیلی از تولیدکنندگان ما در خارج از کشور اعتبار دارند و سالهاست با این اعتبار خرید میکنند و بعد ارز را دریافت میکنند و تخصیص میدهند ولی الآن تا ارز تخصیص پیدا نکند امکان اظهار آن به گمرک نیست و اجازه ترخیص کالا وجود نداد و این باعث شده پروسه ماندگاری کالاها در گمرک طولانی شود لذا علاوه بر اینکه خواب سرمایه خساراتی را به دنبال داد جریمههای گمرک هم به آن اضافه میشود که اینها در شرایط فعلی به ضرر تولیدکننده تمام میشود.
,رعنایی در ادامه اظهار داشت: پیشتر به این صورت بود که اجناس وارد میشد و ۹۰ درصد آن بلافاصله قابل ترخیص بود و ۱۰ درصد تا طی مراحل قانونی باقی میماند و به این صورت کار تولید متوقف نمیشد.
,به دلیل قیمت گذاری دستوری خودروسازان زیر بار هزینه های قطعه سازان نمی روند
, به دلیل قیمت گذاری دستوری خودروسازان زیر بار هزینه های قطعه سازان نمی روند, به دلیل قیمت گذاری دستوری خودروسازان زیر بار هزینه های قطعه سازان نمی روند,دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی خاطرنشان کرد: افزایش پایه هزینههای گمرکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز آزاد نیز هزینههای واردات ماشینآلات و مواد اولیه را برای تولیدکنندگان چندین برابر اضافه کرده و این هم در شرایط کمبود نقدینگی برای قطعه سازان یک هزینهی قابلتوجه است.
,عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور تصریح کرد: از طرفی با توجه به اینکه خودروسازان نتوانستند افزایش قیمت داشته باشند و با قیمتهای دستوری فروش انجام میدهند بهراحتی زیر بار هزینههای ایجادشده برای قطعه سازان نمیروند که درنتیجه باعث شده تا کار با یک رکود روبهرو باشد و در حال حاضر حرکت خیلی خوبی صورت نمیگیرد که باید برای آن یک برنامهریزی مناسب از سوی دولت و مجلس انجام شود.
,بدهی خودروسازان به قطعه سازی در سال جاری ۴۰ درصد افزایش یافته است/ مرکزی در زمره استان های برتر تولید قطعات خودرو در کشور
, بدهی خودروسازان به قطعه سازی در سال جاری ۴۰ درصد افزایش یافته است/ مرکزی در زمره استان های برتر تولید قطعات خودرو در کشور, بدهی خودروسازان به قطعه سازی در سال جاری ۴۰ درصد افزایش یافته است/ مرکزی در زمره استان های برتر تولید قطعات خودرو در کشور,عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون بدهی خودروسازان به صنعت قطعهسازی درمجموع به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده که ۴۵ هزار میلیارد تومان این بدهی سر رسید گذشته است و مهلت ۱۲۰ روزه را طی کرده و در سال جدید حدود ۴۰ درصد نسبت به پایان سال قبل افزایش داشته است.
,رعنایی در خصوص تفاهمنامه ۱۰ هزار میلیارد تومانی همکاری قطعه سازان استان مرکزی با مجموعههای ایرانخودرو و ایرانخودرو دیزل که در اواخر سال ۹۹ به امضا رسید نیز گفت: این تفاهمنامه به دلایل مختلف پیشرفت چندان قابلتوجهی نداشت اما چند قرارداد با برخی شرکتها در استان منعقد شد و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ توسعهای را در بخش قطعهسازی و حتی خودروسازی در استان مرکزی داشته باشیم.
,دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی با تأکید بر ظرفیتهای قابلتوجه این صنعت قطعهسازی در استان افزود: استان مرکزی یکی از استانهایی است که در تنوع تولید قطعات جزو استانهای بزرگ و برتر کشور در صنعت تولید قطعات خودرو قرار دارد و اگر توجهی برای رفع مشکلات صورت نگیرد آسیبهایی را به همراه خواهد داشت.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه