اخبار داغ

در میزگردی با حضور فعالان حوزه خانواده مطرح شد؛

کم‌کاری متولیان فرهنگ عمومی در ارتقاء سبک زندگی اسلامی/ فعالیت‌های ترویجی در حوزه فرهنگ باید عالمانه، عاقلانه و محبت‌آمیز باشد

کم‌کاری متولیان فرهنگ عمومی در ارتقاء سبک زندگی اسلامی/ فعالیت‌های ترویجی در حوزه فرهنگ باید عالمانه، عاقلانه و محبت‌آمیز باشد
کارشناسان فرهنگی و اجتماعی استان هرمزگان با بیان اینکه هر منطقه از کشور ظرفیت خاص خودش برای ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه پیرامونی دارد، بر لزوم اختصاص بودجه فرهنگی متناسب با نیاز هر استان تاکید کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یزگردی با موضوع سبک ترویج فرهنگ عمومی با محوریت‌های حجاب، آسیب های فضای مجازی و نقش کلیدی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به همت سایت خبری هرمز برگزار شد.

در این نشست رسانه ای، شبکه اطلاع رسانی هرمز میزبان مجتبی عابدینی دبیر قرارگاه عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان، مریم ریاضی طهرانی عضو جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان و همچنین حجت‌الاسلام احمد غلامی کارشناسی ارشد خانواده بوده است که مطالب مطروحه را در ادامه می خوانید.

ولنگاری مجازی بحران اجتماعی می آفریند

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
, ولنگاری مجازی بحران اجتماعی می آفریند, ولنگاری مجازی بحران اجتماعی می آفریند,

, , , ,

مجتبی عابدینی دبیر قرارگاه عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان در گفت‌وگو با هرمز  اظهار کرد: جامعه امروزی در زمینه عفاف و حجاب وضعیت اسفناکی دارد، چون کشور ، کشوری اسلامی و دارای عقبه دینی است، بحث عفاف و حجاب برای مردم متدین ایران اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه افزود: بخش قابل توجهی از مردم ایران اسلامی متشکل از مردم متدین است و جامعه متدینین را تشکیل می دهند ، امروز جامعه ما درگیری های زیادی در زمینه اقتصادی و معیشتی دارد و وضعیت مطلوبی نیست، در زمینه حجاب و عفاف هم وضعیت نامطلوب است، بخش خیلی مهم آن که به بحث حجاب ضربه می زند وجود فضای مجازی رهاشده و ولنگاری آن است که به بنیان خانواده آسیب وارد می کند. همچنین حجم بالای شبکه های فارسی زبان ماهواره ها و پخش رایگان فیلم های تولیدی و دوبله شده با هدف سست کردن بنیان خانواده ایجاد شده است.

عابدینی بیان کرد: این شبکه ها در تلاش اند تا مردم را از اعتقادات و باورهای دینی دور کنند، باید اعتراف کنیم که متاسفانه جاهایی شکست خورده ایم و مقصر نیز مسئولین فرهنگی هستند که طی دو سه دهه اخیر کار فرهنگی انجام نشده است. لذا لازمه اش این است که همه دغدغه مند باشیم و وارد میدان شویم، همانطور که مبارزه با منکرات بر پا واجب است باید نسبت به موضوع عفاف و حجاب بی تفاوت نباشیم.

ستاد امر به معروف نسبت به منکرات بی تفاوت نیست

وی ادامه‌داد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر سراسر کشور به عنوان یک نهاد نظارتی و حاکمیتی وظیفه دارد که نسبت به منکرات موجود در جامعه بی تفاوت نباشد و البته بی متفاوت هم نیست و وارد این میدان هم شده مخصوصا تو این سه چهار سال اخیر که رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر بصورت کاملا محسوس تغییر پیدا کرده است.

دبیر قرارگاه عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان تصریح‌ کرد: طبق گزارشات مردمی رسیده و بازدید های میدانی بیانگر آن است که عفاف و حجاب به جاهای بد کشیده شده است، حتی در نهادهای رسمی و ادارات.

تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب

عابدینی بیان داشت: از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر مرکز ، قرارگاهی با عنوان «قرارگاه عفاف و حجاب» تشکیل و به شیوه نامه آن با ۱۱ عرصه به استان‌ها ابلاغ شده است که ادارات در صدر عرصه های آن می باشد. این طرح از سوی ستاد مرکزی ارایه و دولت به عنوان قانونگذار با آن همراهی می کند.

وی گفت: این طرح با هدف ارتقای سطح وضعیت عفاف و حجاب کارکنان دستگاه های اجرایی و دولتی در سطح کشور و استان هرمزگان درحال اجراست ، متاسفانه شاهد وضعیت پوشش نامناسب کارکنان مرد و زن شاغل در ادارات و دستگاه‌های اجرایی هستیم لذا قانونگذار در ادارات طی انجام بازرسی های نامحسوس از ادارات ، وضعیت پوشش کارکنان را به ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اعلام می کند و جریمه های نقدی و غیرنقدی را برای مسوولان دستگاه ها درنظر گرفته است.

عابدینی ابراز داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در صورت دریافت گزارش وضعیت پوشش نامناسب کارکنان یک دستگاه ، با کارمند مذکور برخوردی صورت نمی گیرد بلکه مراتب را به مسوول آن دستگاه ابلاغ و در صورت عدم توجه تذکر و جریمه خواهد شد.

فعالیت ۶۰ گروه جهادی در شهرستان بندرعباس

وی اضافه کرد: اعلام فراخوان جهت جذب تشکل‌های مردمی یا گروه های جهادی با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، فعال شدن ۶۰ گروه جهادی یا تشکل های مردمی در شهرستان بندرعباس ، ارتباط مستمر با تشکل‌های مردمی، دریافت گزارش و پیگیری تا حصول نتیجه، فعال کردن دبیرخانه های خانواده و عفاف و حجاب در ادارات، دانشگاه ها، بانک ها و شرکت‌ها، انتصاب بانوان شاخص و صدور حکم فعالیت در دستگاه مربوطه، بازرسی محسوس و نامحسوس در دستگاه های استانی، ارسال شاخص‌های عفاف و حجاب و اطلاع رسانی به تمامی کارکنان خانم و آقا، ارسال دستورالعمل و برنامه‌های سال ویژه دبیرخانه های خانواده و عفاف و حجاب به منظور ایجاد نشاط و رعایت موازین اخلاقی، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه بانوان با موضوع عفاف و حجاب از جمله برنامه‌های ستاد است که اجرا شده یا درحال اجرا می باشد.

دبیر قرارگاه عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان در ادامه افزود: اینها مواردی است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در قالب قرارگاه ۲۱ تیر با موضوع عفاف و حجاب شروع کرده است.

عابدینی اذعان داشت: این گونه نیست که حوزه خانواده و عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان صرفا بر روی موضوع حجاب پرسنل تاکید داشته باشد ، علاوه بر مسأله مهم عفاف و حجاب، مهارت های زندگی به بانوان شاخص که به عنوان مسوول دبیرخانه عفاف و حجاب ادارات، شرکتها، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش انتخاب شده اند ارایه می‌شود. هدف ما این است که علاوه بر رعایت عفاف و حجاب، ایجاد نشاط در فضای کاری و اداری است، و آموزش برای اینکه بتوانند مهارت های زندگی را در خانواده اجرا کنند، چراکه بزرگترین آمران به معروف و ناهیان از منکر در خانواده ، مادران هستند، اگر مادر بداند که به چه نحوی فرزند خود را امر به معروف و نهی از منکر کند خیلی از آسیب های موجود در جامعه کاهش خواهد یافت و از بین می‌رود.

وی در ادامه افزود: لذا سعی مان بر این است تا از طریق دبیرخانه های خانواده و عفاف و حجاب این مهم تحقق یابد. امید است با اجرای برنامه های تدوین شده ، شاهد بازخورد خوبی در این حوزه باشیم. همه دستگاه‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان هرمزگان باید مطالبه گر باشند وبه اندازه کافی پشتوانه اجرایی داشته باشند.

رعایت عفاف و حجاب در جامعه یکی از ارکان مهم حقوق شهروندی است

,
,
,
,
,
,
, ستاد امر به معروف نسبت به منکرات بی تفاوت نیست, ستاد امر به معروف نسبت به منکرات بی تفاوت نیست,
,
,
,
,
,
, تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب, تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب,
,
,
,
,
,
,
,
, فعالیت ۶۰ گروه جهادی در شهرستان بندرعباس, فعالیت ۶۰ گروه جهادی در شهرستان بندرعباس,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, رعایت عفاف و حجاب در جامعه یکی از ارکان مهم حقوق شهروندی است, رعایت عفاف و حجاب در جامعه یکی از ارکان مهم حقوق شهروندی است,

, , , ,

مریم ریاضی طهرانی عضو جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان در گفت‌وگو با هرمز از حجاب و پوشش زنان به عنوان یکی از مظاهر اسلامیت جوامع مسلمان نام برد که به عنوان سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی و تکلیفی برای مسلمانان و به ویژه زنان، موضوع چالش‌های فراوان داخلی و خارجی قرار گرفته است، و افزود: حجاب و عفاف از مباحثی مهم در دین اسلام بوده و هست.

وی به فلسفه و جایگاه عفاف و حجاب در دین اسلام اشاره و اظهار کرد: اگر نگاهی به اطراف خود در زندگی بیاندازیم، می بینیم در حوزه های مختلف هر چیزی که دارای ارزش است پوشیده و پنهان و تحت مراقبت قرار می گیرد.

عضو جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان ، خانواده را مقدس ترین بنیان ها در اسلام عنوان کرد و گفت: هر آنچه در تقویت و تحکیم خانواده مؤثر باشد زیبا و پسندیده است و هر آنچه پایه های این بنیان الهی را سست و متزلزل کند، قبیح و زشت شمرده می شود.

چالش خانواده چالش جامعه است

ریاضی طهرانی ادامه داد: ارزش خانواده به این جهت است که جامعه از همین خانواده های کوچک تشکیل شده است و اگر خانواده با چالش مواجه شود قطعا جامعه به انحراف کشیده خواهد شد.

وی همچنین پیرامون رعایت عفاف و حجاب و حیا در جامعه به عنوان یکی از ارکان مهم حقوق شهروندی تصریح کرد: رعایت عفاف و حجاب در اسلام تنها برای زنان توصیه نشده است بلکه این اصل مهم هم برای مردان و هم برای زنان به طور جدی توصیه گردیده است.

عضو جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان در پایان با اشاره به جایگاه رفیع عفاف و حجاب در آموزه‌های دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی و منویات امام خمینی و مقام معظم رهبری و فرهنگ و آداب و رسوم ملی ایرانی تاکید کرد.

ناکارآمدی دستگاه های فرهنگی ناشی از عدم تخصص اعتبارات لازم است

,
,
,
,
,
,
, چالش خانواده چالش جامعه است, چالش خانواده چالش جامعه است,
,
,
,
,
,
,
,
, ناکارآمدی دستگاه های فرهنگی ناشی از عدم تخصص اعتبارات لازم است, ناکارآمدی دستگاه های فرهنگی ناشی از عدم تخصص اعتبارات لازم است,

, , , ,

حجت‌الاسلام احمد غلامی کارشناسی ارشد خانواده در گفت‌وگو با هرمز ، حجاب را از ضروریات دین خواند و گفت: اینکه وضعیت حجاب در سطح جامعه نامناسب است دلایل متعددی دارد، نخست اینکه در مورد حجاب، فرهنگ سازی نشده و اغلب افراد به دلیل شرایط شغلی و دلایلی دیگر مجبور به حفظ حجاب هستند این درحالی است که اعتقادی به حجاب ندارند.

وی افزود: بحث حجاب این نیست که بگیر و ببند باشد بلکه به عنوان یک ضرورت و امر مثبت، مردم بایستی با آغوش باز آن را بپذیرند. لذا می طلبد که ضرورت حجاب را به زیبایی برای جامعه تبیین کنیم.

کارشناس ارشد خانواده ادامه داد: در صورتی که فواید و مزایای حجاب و همچنین معایب و مضرات بد حجابی و بی حجابی را به خوبی برای جامعه اسلامی تبیین کنیم قطعاً نظر برخی جوانان در مورد پوشش و حجاب عوض خواهد شد، اما متاسفانه همیشه به صورت سلبی با افراد بد حجاب و بی حجاب برخورد شده است.

اقناع سازی فرهنگی مهم است

وی تصریح کرد: درخصوص موضوع مهم حجاب و پوشش باید برای نسل نو و نسل جوان اقناع سازی مهم است، تا زمانی که به شناخت و ضرورت نرسند در انظار پدر ، برادر، همکار و … با پوشش مناسب ظاهر می شود اما جاهایی که زمینه برای بی حجابی فراهم باشد خیلی راحت حجاب را کنار گذاشته و با وضعیت بدحجابی ظاهر می شود، علت این حرکت وی به این دلیل است که حجابش، دستوری است.

کارشناس ارشد خانواده در ادامه تاکید کرد: اگر نسل جوان ، بانوان و فرزندان را اقناع کردیم و به شناخت کامل از حجاب رساندیم هیچ کس نمی تواند با هر وسیله ای به میدان بیاید و وی را نسبت به حجاب بی تفاوت کند امروز شناخت از حجاب اندک است برخورد برخی از ماها با بی حجاب آن برخورد چکشی و ناصحیح بوده است. اگر برخورد محبت آمیز و پدرانه باشد بدون شک مورد پذیرش افراد جامعه واقع خواهد شد.

امر به معروف و نهی منکر را با شاخص های خوب ترویج دهیم

غلامی با بیان اینکه در یک برهه از زمان با «بگیر و ببند» درخصوص بدحجابی و بی حجابی در جامعه یه جایی نرسیدم ، اذعان داشت: اگر قصد امر به معروف و نهی از منکر داریم و نسبت به حجاب و پاکدامنی در جامعه ، شاخص خوب ارایه دهیم به سخنان شهید حاج قاسم سلیمانی که درود خدا بر او باد، رجوع کنیم که گفته است «اینها دختران ما هستند »، وی بی حجاب ها را دختر خود می داند و شاهد بودیم که در مراسم تشییع پیکر مطهر حاج قاسم ، میلیون ها نفر شرکت کردند، در حوزه عفاف و حجاب باید کاری عاقلانه انجام داد نه احساسی و چکشی نباشد که سبب دفع افراد بدحجاب شود چرا که همه اینان فرزندان ما هستند و ممکن است به دلایل مشکلات خانوادگی ، دوستان ناباب و یا تحت تاثیر غول‌های رسانه های دشمن به این سمت و سو گرایش پیدا کرده اند.

وی گفت: برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید ابتدا با احکام و شرایط این فریضه الهی آشنا باشیم در این صورت است که امر به معروف و نهی از منکر اثربخش خواهد بود اما با کمال تاسف در خصوص اجرای این دو فریضه واجب الهی با ابتدایی ترین این مسائل آن آشنایی نداریم و به عنوان آمران به معروف و مطالبه گر، ندانسته به دل جامعه می‌زنیم و حرکت هایی را انجام می‌دهیم که خروجی مناسبی ندارد.

فعالیت‌های ترویجی باید عالمانه، عاقلانه و محبت‌آمیز باشد

این کارشناس ارشد خانواده ادامه داد: لذا اقدامات و فعالیت ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید عالمانه و عاقلانه و محبت آمیز باشد تا نتیجه خوبی به دنبال داشته باشد. بنابراین مهمترین عامل در اثر بخشی اقدامات حوزه عفاف و حجاب این است که افراد به شناخت برسند.

غلامی گفت: دستگاه های فرهنگی علیرغم تعددشان، ناکار آمد هستند ، علت این است که بودجه در مرکز تعریف شده ، اما نسبت به استان ها و شهرستان ها بی تفاوت هستند، هزینه‌های گزافی برای برگزاری سمینارها، همایش ها و سفرها و کارهای به اصطلاح خودشان ، «پژوهشی» صرف می کنند اما از استان ها و شهرستان ها غافل اند.

وی بیان داشت: امروز در استان هرمزگان اعلام می کنیم که هرمزگانی با عفت ، با حجاب و پاکدامن هستند اما سوال این جاست که افراد بدحجاب که وارد استان می شوند از کجا آمده اند؟ خیلی از این افراد از مرکز کشور وارد استان می شوند ، پول ها دست مرکز نشینان است لذا باید اصلاح شوند چراکه با ورودشان به استان هرمزگان ، وضعیت حجاب را نامناسب کرده اند.

این کارشناس مسائل دینی استان هرمزگان در ادامه ابراز داشت: به استان ها امکانات تخصیص نمی دهند فقط خواهان اصلاح مملکت هستند، با اینکه اعتبارات در مرکز دریافت کنند و هیچ توجهی به استان ها و شهرستان ها نداشته باشند هیچ کاری انجام نخواهد شد بلکه رزومه و گزارش عملکردی برای خود آقایان است.

غلامی گفت: در شرایط حساس کنونی انجام کارهای فرهنگی از ضروریات است و مدارس ، دانشگاه ها ،جامعه و سپس خانواده اثربخش است ، لذا خانواده ها باید به شناخت کامل و کافی از امر مهم پوشش و حجاب دست یابند و متولیان این امر، دستگاه های فرهنگی هستند که هیچ پشتیبانی ندارند و دست و پایشان بسته است و هیچ امکاناتی در اختیار ندارند و چنین اذعان دارند که کار جهادی باید صورت گیرد ، البته کار جهادی خوب است اما همین گروه جهادی نیز باید از حداقل امکانات برخوردار باشد لذا پشتیبانی از برنامه‌های فرهنگی امری ضروری و حیاتی است.

وی تصریح کرد: از طرفی ارائه راهکار به مناطق متفاوت است و این گونه نیست که برای تمام استان ها یک نسخه یکسان بپیچند و سراسر کشور همانند مرکز عمل کنند، باید زیست بوم، فرهنگ، آیین و آداب هر استان متفاوت است و کار فرهنگی متناسب با این شرایط می طلبد و «بگیر و ببند» در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نتیجه معکوس خواهد داد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
, اقناع سازی فرهنگی مهم است, اقناع سازی فرهنگی مهم است,
,
,
,
,
,
, امر به معروف و نهی منکر را با شاخص های خوب ترویج دهیم, امر به معروف و نهی منکر را با شاخص های خوب ترویج دهیم,
,
,
,
,
,
, فعالیت‌های ترویجی باید عالمانه، عاقلانه و محبت‌آمیز باشد, فعالیت‌های ترویجی باید عالمانه، عاقلانه و محبت‌آمیز باشد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه