اخبار داغ

بررسی علل رشد کودکان کار خیابانی؛

کار؛ سهم کودکانی که حق بازی ندارند/ شناسایی 405 کودک کار در گلستان

کار؛ سهم کودکانی که حق بازی ندارند/ شناسایی 405 کودک کار در گلستان
سرپرست بهزیستی استان گلستان گفت: براساس آمار سال ۹۹ تعداد ۴۰۵ کودکان کار خیابانی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۸۰ درصد از این کودکان اتباع بیگانه به ویژه افاغنه هستند و از این تعداد ۲۲۲ نفر ساکن گرگان و ۱۷۳ نفر ساکن گنبدکاووس هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ در میان کودکانی که آرزو دارند روزی دکتر و مهندس شوند کودکانی هستند که از دنیا چیزی نمی خواهند و تنها می ترسند که سرنوشتشان همیگونه که است باقی بماند، کودکانی که یا به دلیل فقر و یا به دلایل بدسرپرستی و مسائل اقتصادی خانواده برای کسب رزق و روزی به خیابان ها پناه آوردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

بسیاری از این کودکان کودکی خود را گم کردند بسیاری از کارهای روزمره اکثریت فرزندان این جامعه مثل رفتن به مدرسه و بازی کردند برایشان آرزو است.

,

بسیاری از این کودکان که در فقر غوطه ور هستند مجبور می شوند که کارهایی را انجام دهند که گاهی حتی برای یک انسان بالغ هم طاقت فرسا است، برخی از کودکان دیگر نیز در خیابان های شهر گل می فروشند و شیشه های خودروهایی لوکسی که پشت چراغ های قرمز ایستاده است پاک می کنند در حالی که حتی به مخیله آنها خطور نمی کند که روزی بتوانند چنین خودرویی را سوار شوند و آن وسیله را تنها ابزاری برای امرار معاش می بینند.

,

حتی اگر تمام گل های یک کودک کار را هم بخریم بهار زندگی آن کودک معصوم فرا نمی رسد بلکه انتظار برای کسب درآمد از آن بیشتر می شود و گاهی این کودکان به جای چند ساعت مجبور می شوند بیش از هشت ساعت روز را در خیابان ها به شب برسانند.

,

مسئولان بهزیستی استان گلستان معتقد هستند که بهترین روش برای کمک به این کودکان حمایت از موسساتی است که در راستای مصونیت و سلامت این کودکان تلاش می کنند، این موسسات که زیر مجموعه بهزیستی فعالیت دارند تنها خانه های نجات این کودکان به شمار می رود.

,

گرچه قوانینی برای حمایت از این کودکان وجود دارد ولی به گفته عارف کیایی میزان کودکان کار به سطح فلاکت آن جامعه بر می گردد و به عنوان یک شاخصه مورد بررسی قرار می گیرد و بهترین قانون برای حمایت از این کودکان ارتقاء سطح رفاهی جامعه است.

,

سرپرست بهزیستی استان گلستان می گوید: براساس آمار سال ۹۹ تعداد ۴۰۵ کودکان کار خیابانی در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۸۰ درصد از این کودکان اتباع بیگانه به ویژه افاغنه هستند و از این تعداد  ۲۲۲ نفر ساکن گرگان و ۱۷۳ نفر ساکن گنبدکاووس هستند.

,

قطعا هرچه وضعیت معاش زندگی به ویژه خانواده های بدسرپرست سخت تر شود باید با تعداد بیشتری از کودکان کار خیابانی رو به رو شویم موضوعی که در سال های اخیر نیز بیش از گذشته به چشم می خورد.

,

بهزیستی گلستان با راه اندازی دو مرکز روزانه حمایت آموزشی کودکان کار خیابانی کار در گرگان و دیگری در شرق استان با محوریت گنبدکاووس و یک مرکز شبانه روزی در محل محمد آباد گرگان کلیه خدمات از جمله شناسایی جذب و برنامه ریزی نسبت به توانمندسازی کودکان از طریق آموزش مهارت های زندگی و آموزش حرفه آموزی و دیگر برنامه های متنوع دیگر را انجام می دهد ولی بسیاری از خانواده ها تمایل دارند که کودکان خود را در چنین کارهایی به کار گیری کنند و علت اصلی آن سهم و برش درآمدی است که این کودکان برای خانواده ها فراهم می سازند و به این واسطه است که سرپرست بهزیستی استان گلستان تاکید دارد که مردم در برخورد با این کودکان نباید به صورت ترحمی رفتار کرده و با آنها خرید کنند چون باعث تقویت سودجویان و سو استفاده از این کودکان می شود بلکه می توانند با کمک به مراکز حامی این کودکان نسبت به یاری رساندن و روز نگه داشتن آنهان از خیابان ها و سو استفاده احتمالی از آنان کمک کنند

,

البته در برخورد با این کودکان بسیاری از افراد جامعه ترحم دارند و این مسئله شاید باعث شده که ۱۲ ژوئن را به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودکان نامگذاری کنند، البته قطعا بخشی از این مبارزه به برنامه ریزی مسئولان کشور و افزایش سطح آسایش و رفاه جامعه بر می گردد.

,

در کشور در بحث کودکان کار ۲۳ دستگاه اجرایی نقش دارند و اگر این دستگاه ها به وظایف خود به درستی عمل کنند قطعا بسیاری از بار کودکان کار خیابانی به دوش بهزیستی نمی افتد.

,

قطعا این کودکان که می توانند آینده ساز کشور باشند با چنین فعالیت هایی از تحصیل و تعالی دور خواهند شد و این مسله باعث می شود که در رده های سنی مختلف این کودکان با اسیب های اجتماعی مختلفی از جمله اعتیاد و یا شرارت و سرقت رو به رو شوند.

,

سرپرست بهزیستی استان گلستان معتقد است که  بهزیستی به جذب  این کودکان و کمک های مالی نسبت به خروج کودکان از خیابان اقدام کرده است یکی دیگر از اقدامات بهزیستی نوشتن آیین نامه ساماندهی کودکان کار در خیابان و کمک به دستگاه ایرانی و پیگیری جهت اجرایی کردن  ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و رشد جوانان است و این دستگاه ها با نظارت استانداری در کارگروه اجتماعی برنامه های قابل اجرا خود را طرح و پیگیری می کنند.

,

قطعا رسانه ها می توانند در مسیر رشد و تعالی کشور از جمله ریشه کنی چنین آسیب اجتماعی نقش داشته باشند و سرپرست بهزیسی استان نیز می گوید:  رسانه می توانیم در امر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این خصوص به ما کمک کنند.

,

به امید روزی که همه کودکان این سرزمین بتوانند به آرزوهای خود که همان تعالی کشور است دست یابند و این آرزو و امید در تلاطم های زندگی خشک نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه