اخبار داغ

خشکسالی شالیزار و چشمان نگران کشاورزان/ اینجا تا چشم کار می کند بی آبی است! + فیلم

خشکسالی شالیزار و چشمان نگران کشاورزان/ اینجا تا چشم کار می کند بی آبی است! + فیلم
در روزهای اخیر شالیزارهای هندخاله صومعه سرا با کمبود شدید منابع آبی مواجه شده است، اما به نظر می رسد آنچه که در هندخاله منجر به خشکسالی شده بیشتر از عدم مدیریت درست منابع آبی ناشی می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، کم آبی شالیزارها از معضلاتی است که در پی افزایش دمای هوا، کاهش آب رودخانه ها و در برخی موارد عدم مدیریت درست منابع آبی در برخی مناطق استان گیلان به وجود می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی،,
یکی از مناطقی که در روزهای اخیر با کمبود شدید منابع آبی مواجه شده، دهستان هندخاله از توابع تولم شهر صومعه سرا است.
,
 
,
این در حالی است که به گفته اهالی منطقه ۱۵۰ هکتار از شالیزارهای هندخاله دچار کم آبی شده است و کشاورزان نگران خطر نابودی محصول مزارع برنج شان هستند.
,
 
,
اما به نظر می رسد آنچه که در هندخاله منجر به این خشکسالی شده بیشتر از عدم مدیریت درست ناشی می شود.
,
 
,
آب رودخانه هندخاله باید با لوله گذاری به نهرهای اطرف مزارع ریخته شود. این در حالی است که در حال حاضر در اطراف این انهار، موتورهایی برای پمپاژ آب تعبیه شده تا آب را از انهار کشیده و روانه شالیزارها کند و معضل این عدم لوله گذاری است که به گفته مردم روستا پیش از این مسئولان بارها قولش را داده اند اما تاکنون عملی نشده است.
,
 
,
, ,
 
,
یکی از مردم دهستان هندخاله صومعه سرا در گفتگو با خبرنگار ۸دی در رابطه با کمبود منابع آبی شالیزارهای این منطقه، اظهار کرد: یک ایستگاه در غرب هندخاله با سه پمپ بزرگ وجود دارد که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار شالیزار را آبیاری می کند اما الان نزدیک به دو هفته است که رودخانه بالادست را بسته اند.
,
 
,
وی ادامه داد: از مسئولان می خواهم ورودی رودخانه را باز کنند تا مردم روستا بتوانند از پمپاژ ایستگاه برای آبیاری شالیزارهایشان استفاده کنند.
,
 
,
این کشاورز ادامه داد: یک ایستگاه دیگر نیز در هندخاله وجود دارد که حدود دو ساله که ایستگاه ساخته شده و پمپ دارد در محل ساخت این ایستگاه کانال آب هم وجود دارد اما به خاطر عدم لوله گذاری های مورد نیاز، امکان بهره برداری از این ایستگاه وجود ندارد.
,
 
,
یکی دیگر از کشاورزان هندخاله صومعه سرا نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه تنها مشکل مان آب است، گفت: مردم برخی زمین های کشاورزی این منطقه را به صورت مناصبه گرفته اند، یعنی هزینه کرده و شالیزار را زیر کشت برده اند و در صورت عدم برداشت محصول باید به صاحب زمین تاوان بدهند.
,
 
,
وی با بیان اینکه تاکنون شاهد حضور مسئولان مربوطه برای رسیدگی به این معضل کشاورزی نبوده اند، گفت: یک سازه برای پمپاژ آب در محل ساخته شده اما به دلیل عدم لوله گذاری نمی توانیم از آب رودخانه استفاده کنیم این در حالی است که اهالی می گویند حتی حاضرند هزینه این کار را هم بپردازند.
,
 
,
اینجا روستایی است که در این فصل از سال تا چشم کار می کند شاهد شالیزارهای بی آب و خشک هستیم. مردم منطقه به شدت از این معضل ناراحت اند زیرا تمام هست و نیست شان گرو این بی آبی است و می طلبد هر چه زودتر به این مسئله رسیدگی شود.
,
 
,
یادمان نرود رهبر انقلاب در سخنرانی های خود در اولین روزهای سال ۱۴۰۱ بارها و بارها بر اهمیت توجه مسئولان به حوزه کشاورزی اشاره کردند و از آن به عنوان یک قوه بازدارنده و مؤلفه اقتدار یاد کرده اند این نگاه عالی ترین مقام کشور به کشاورزی در این دوران که امنیت غذایی حرف اول را در دنیا می زند جای تفکر و تعمق بسیار دارد. /انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه