اخبار داغ

در جلسه حقوق کودک استان زنجان مطرح شد؛

۹۰ درصد از دانش‌آموزان محروم از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند

۹۰ درصد از دانش‌آموزان محروم از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند
در جلسه حقوق کودک موضوعاتی از قبیل بازگشت ۹۰ درصد از دانش‌آموزان محروم از تحصیل به چرخه آموزش و همچنین اینکه در قوانین موضوعی و کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان تاکید بر رسیدگی افتراقی به جرایم افراد زیر ۱۸ سال کرده و مجازات افراد زیر ۱۸ سال، شلاق و زندان ندارد، مطرح شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; محمدتقی فتحی، امروز در جلسه شورای هماهنگی مرجع استانی حقوق کودک استان زنجان اظهار داشت: کنوانسیون حقوق کودک در ردیف اول قوانین موضوعی و بالادستی قرار دارد که به‌صورت جهانی مصوب شده و ایران نیز در سال 1372 به این کنوانسیون ملحق شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه چند اصل در قانون حمایت از حقوق کودک وجود دارد، خاطرنشان کرد: اصل مصالح عالیه کودک، اصل توجه به رشد کودک، اصل عدم تبعیض و اصل توجه به نظرات کودک از جمله این اصول هستند.

,

فتحی با بیان اینکه به تناسب شرایط استان با چالش‌هایی در حوزه کودک مواجه هستیم، افزود: زنجان در قیاس با استان‌های مشابه، وضعیت مطلوبی دارد و دستگاه‌های متولی تا حدودی به وظایف خود عمل می‌کنند و به‌ویژه در دولت جدید، توجه ویژه‌ای به حوزه زنان و کودکان می‌شود.

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان گفت: در قوانین موضوعی و کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان تاکید بر رسیدگی افتراقی به جرایم افراد زیر 18 سال است و رسیدگی به جرایم زیر 18 ساله‌ها متفاوت از بالای 18 ساله‌ها است.

,

وی افزود: مجازات افراد زیر 18 سال، شلاق و زندان ندارد و بیشترین مجازات‌ها در راستای اصلاح است.

,

فتحی با اشاره به برخی اقدامات صورت‌گرفته در دادگستری کل استان زنجان در راستای حقوق کودکان اظهار داشت: دفتر حقوق کودک و زنان در دادگستری کل استان شکل گرفته که همه نوع حمایت قضایی و حتی فراتر را ارائه می‌دهد و مخاطبان اگر مراجعه کنند مورد حمایت و رضد قرار می‌گیرند.

,

وی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده قضایی اطفال (زیر 18 سال) طبق قانون باید با حضور مشاور باشد، خاطرنشان کرد: در استان زنجان این کار با معرفی مشاوران از سوی آموزش و پرورش انجام می‌شود و رسیدگی به پرونده‌ها بدون استنثنا تحت نظر مشاوران است.

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان با اشاره به اجرای مجازات جایگزین حبس که چند سالی است انجام می‌شود، ابراز کرد: در جایی که امکان داشته باشد، حکم بر مجازات جایگزین حبس صادر می‌شود که این امر نیز در راستای حمایت از کودکان است.

,

وی گفت: مبلغ قابل توجهی از مجازات‌های جایگزین حبس نیز جهت تامین تجهیزات تحویل آموزش و پرورش شده است.

,

فتحی با بیان اینکه معادن در راستای حمایت از حقوق عامه باید یک درصد از محل فروش خود را در مسائل فرهنگی، اجتماعی و عمرانی آن منطقه هزینه کنند، اظهار داشت: تاکنون به این امر توجه نمی‌شد اما امسال 11.5 میلیارد تومان دریافت شده که نصف آن را صَرف ساخت مدرسه در یک روستای محروم کرده‌اند.

,

این مسئول با بیان اینکه کمتر از 10 نفر از افراد 15 تا 18 ساله در کانون اصلاح و تربیت استان زنجان هستند، خاطرنشان کرد: هیچ نهادی بعد از خروج از کانون از این افراد حمایت نمی‌کند و رها می‌شوند.

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان زنجان با بیان اینکه حدود 900 نفر محروم از تحصیل در استان هستند، اظهار داشت: ثبت احوال استان هر سال 3 ماه مانده به آغاز سال تحصیلی، لیست دانش‌آموزانی که آن سال باید به مدرسه بروند را باید در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد و آموزش و پرورش نیز باید رصد کند که چند درصد از آن افراد وارد مدرسه شده‌اند.

,

*‌ 90 درصد از دانش‌آموزان محروم از تحصیل به چرخه آموزش وارد شده‌اند

, *‌ 90 درصد از دانش‌آموزان محروم از تحصیل به چرخه آموزش وارد شده‌اند, *‌ 90 درصد از دانش‌آموزان محروم از تحصیل به چرخه آموزش وارد شده‌اند,

علی اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز با اشاره به دانش‌آموزان تحت پوشش شهری و روستایی استان گفت: نرخ پوشش استان زنجان در دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی (دوره اول و دوم) به ترتیب 65.6 و 99.19 درصد است که میانگین کشوری نرخ این پوشش‌ها به ترتیب 75.2 و 97.75 درصد است.

,

وی با بیان اینکه نرخ پوشش دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول، دوم و فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش استان به ترتیب 94.41 ، 80.32 و 37.07 درصد است، خاطرنشان کرد: میانگین کشوری این نرخ‌ها به ترتیب 91.17 ، 82.38 و 35.6 درصد است.

,

اسماعیلی با بیان اینکه 897 نفر در پایه اول ابتدایی محروم از تحصیل هستند، تصریح کرد: با پیگیری‌های لازم 90 درصد از این تعداد ار وارد چرخه تحصیل کرده‌ایم و بقیه نیز به دلایلی از جمله مهاجرت، معلولیت و... از تحصیل بازمانده‌اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه