اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

میزبانی از مقامات منطقه‌ای پس از حدود یک دهه!/ سفر همسایگان به تهران چه دستاوردهایی دارد؟

میزبانی از مقامات منطقه‌ای پس از حدود یک دهه!/ سفر همسایگان به تهران چه دستاوردهایی دارد؟
سفر بسیاری از مقامات عالی رتبه منطقه ای به تهران که شاید سالها در پس سیاست های دولت تدبیر و امید در پستوهای وزارت امور خارجه خاک می خورد، می تواند مقدمه ای باشد تا بسیاری از فشارهای بین المللی و تحریمی علیه ایران را کاهش دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آستانه ورود به دومین سال مسئولیت دولت سیزدهم، این روزها رفت و آمد مهمانان خارجی به تهران تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

طی چند هفته اخیر شاهد گسترش ارتباط ایران با کشورهای منطقه بوده‌ایم؛ پس از سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان بعد از ۹ سال به ایران، تهران میزبان بردی‌محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان بود که نخستین سفر محمداف به تهران است.

,

به این رفت‌وآمدهای دیپلماتیک باید سفر پردستاورد رئیس‌جمهور ونزوئلا را نیز افزود، همچنین سفر وزیر امور خارجه پاکستان و وزیر فرهنگ عراق به ایران نتیجه‌های امنیتی و فرهنگی بسیاری برای ایران داشته.

,

امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه نیز در دو هفته اخیر منافع ایران را در کشورهای امارات و هند پیگیری کرده، آنچه از رفتار سیاست خارجه دولت پیداست که فصل جدیدی در روابط ایران با کشورهای دوست و همسایه آغازشده است.

,

امضا 17 سند همکاری بین ایران و تاجیکستان

, امضا 17 سند همکاری بین ایران و تاجیکستان,

سفر امامعلی رحمان به تهران از این حیث دارای اهمیت بود که منتهی به امضا 17 سند همکاری بین دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی بود.

,

به گفته رئیس جمهور توسعه روابط ایران و تاجیکستان در طول یک سال گذشته باعث شده است که روابط تجاری مابین دو کشور به میزان چهار برابر، افزایش پیدا کند. البته در این بین تعاملات گسترده ایران و تاجیکستان منجربه افزایش امنیت کشورهای همسایه و تقویت جایگاه ایران در منطقه خواهد بود.

,

توافق وزرای کشور ایران و عراق درباره زائران و امنیت مرزها

, توافق وزرای کشور ایران و عراق درباره زائران و امنیت مرزها,

سه شنبه 17 خرداد در جریان سفر عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق به تهران، یادداشت تفاهمی درخصوص ۵ پرونده مهم از جمله ساماندهی ورود زائران از طریق گذرگاه های مرزی زمینی، بین وزاری کشور ایران و عراق به امضا رسید.

,

در جریان این سفر بر سر ورود روزانه ۲ هزار ایرانی از طریق گذرگاه های مرزی زمینی به عراق توافق صورت گرفت همچنین وزرای کشور عراق و ایران بر سر امنیت مرزها، نظارت بر گذرگاه های مرزی و جلوگیری از قاچاق و مبارزه با مواد مخدر توافق کردند.

,

سفر رئیس جمهور ونزوئلا به تهران پس از 6 سال

, سفر رئیس جمهور ونزوئلا به تهران پس از 6 سال, سفر رئیس جمهور ونزوئلا به تهران پس از 6 سال,

شنبه 21 خرداد اما نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا بعد از 6 سال به دعوت رسمی آیت الله رئیسی به تهران سفر کرد.

,

سفر وی به تهران نیز از جوانب بسیاری حائز اهمیت بود. ونزوئلا کشوری کلیدی در حوزه ی آمریکای لاتین است که با داشتن بالا ترین ذخایر نفت در دنیا در حدود 300 میلیارد ذخیره ی نفتی و با توجه به بحران انرژِی که امروز در جهان ایجاد شده از اهمیت بالایی برخوردار است که می تواند به یک شریک تجاری و اقتصادی خوب برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

,

همچنین در این سفر وزورای خارجه دو کشور سند جامع همکاری‌ راهبردی ۲۰ ساله  را امضا کردند تا مسیر خنثی سازی تحریم ها هموار شود.

,

راه اندازی پرواز مستقیم تهران - کاراکاس

, راه اندازی پرواز مستقیم تهران - کاراکاس,

در جریان این سفر رئیس جمهور ونزوئلا از برقراری پرواز مستقیم تهران - کاراکاس در جهت توسعه گردشگری دو کشور خبر داد و زمان برقراری این پرواز را از ۲۷ تیر (۱۸ جولای) امسال اعلام کرد.

, در جریان این سفر رئیس جمهور ونزوئلا از برقراری پرواز مستقیم تهران - کاراکاس در جهت توسعه گردشگری دو کشور خبر داد و زمان برقراری این پرواز را از ۲۷ تیر (۱۸ جولای) امسال اعلام کرد.,

دومین کشتی نفتکش ساخت ایران به سفارش ونزوئلا به این کشور تحویل شد

, دومین کشتی نفتکش ساخت ایران به سفارش ونزوئلا به این کشور تحویل شد,

همچنین آیین تحویل دومین کشتی نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با حضور آیت‌الله رئیسی و  مادورو برگزار شد.

,

این کشتی نفتکش دومین کشتی از سفارش سال‌های گذشته ونزوئلا به ایران است. طبق قرارداد منعقد شده قرار است ایران دو نفتکش دیگر نیز پس از ساخت به این کشور تحویل داده شوند.

,

پیش از این ونزوئلا برای خرید چهار کشتی هر کدام به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار با ایران قرارداد امضا کرده بود.

,

حضور وزیر خارجه پاکستان در تهران

, حضور وزیر خارجه پاکستان در تهران,

دوشنبه 24 خرداد نیز «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان که به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان به تهران سفر کرده بود آیت الله رئیسی دیدار کرد و پس از آن در روز سه شنبه 25 خرداد وی میهمان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در وزارت امور خارجه بود.

,

این اولین سفر مقامات پاکستانی به ایران از آغاز مسئولیت دولت سیزدهم بود.

,

رئیس جمهور در جریان دیدار وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که در جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با اسلام‌آباد وجود ندارد،‌ گفت: آماده ارتقای همکاری‌های همه‌جانبه با پاکستان هستیم و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های لازم برای تامین نیازهای پاکستان در زمینه‌های مختلف از جمله نفت،‌ گاز و برق برخوردار است.

,

رئیسی حوزه‌های انرژی،‌ همکاری‌های ترانزیتی و همکاری و هماهنگی در مسائل و بحران‌های منطقه‌ای را از ابعاد مهم روابط دو کشور خواند و تاکید کرد: گفت‌وگوها در خصوص این مسائل باید به تصمیم و سندهای همکاری تبدیل شود.

,

در جریان این سفر همچنین وزاری خارجه ایران و پاکستان در ابعاد روابط دوجانبه از جمله روابط تجاری و اقتصادی، تامین برق از ایران، بازارچه‌های مرزی، ارتباط جاده‌ای و ریلی و تسهیل زائرین  تبادل نظر کردند.

,

سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران

, سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران,

سرانجام اما صبح روز چهارشنبه 25 خرداد سردار بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در مجموعه سعد آباد مورد استقبال رسمی آیت الله رئیسی قرار گرفت.

,

سفری که می تواند مقدمه و آغازی بر پایان بی مهری های دولت تدبیر و امید در طول 8 سال گذشته نسبت به کشورهای منطقه از جمله ترکمنستان باشد.

,

دولت قبل بر این باور بود کشورهای منطقه اوراسیا که به دلیل عدم دسترسی به دریا و آب های آزاد وابسته هستند، باید وابستگی خود برای مصرف را به کشورهایی همچون ترکیه و روسیه حفظ کنند تا ایران فرصت فرصت ارتباط با دنیا و غرب را از دست ندهد!

,

بدون شک اما این سفرها به تهران دستاوردهایی بسیار فراتر از آنچه در فضای رسانه ای منتشر می شود خواهد داشت. سفر بسیاری از مقامات عالی رتبه منطقه ای به تهران که شاید سالها در پس سیاست های دولت تدبیر و امید در پستوهای وزارت امور خارجه خاک می خورد، می تواند مقدمه ای باشد تا بسیاری از فشارهای بین المللی و تحریمی علیه ایران را کاهش دهد. توسعه روابط اقتصادی و تجاری، افزایش امنیت منطقه، تقویت جبهه مقاومت و کاهش وابستگی به غرب تنها بخشی از دستاورد این سفرهای منطقه ای خواهد بود.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه