اخبار داغ

گزارشی از بررسی وضعیت سقط جنین در کشور؛

نفس‌هایی که در نطفه خفه می‌شوند/ سکوت در برابر قتل روزانه ۱۰۰۰ جنین در کشور

نفس‌هایی که در نطفه خفه می‌شوند/ سکوت در برابر قتل روزانه ۱۰۰۰ جنین در کشور
دهم آبان سال ۱۴۰۰، وقتی شورای نگهبان طرح جوانی جمعیت را تأیید کرد، بسیاری پیش‌بینی کرده بودند که این قانون می‌تواند منجر به افزایش آمار سقط‌های غیرقانونی در کشور شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصراترک از بجنورد، از سال 1368 برنامه کاهش موالید آغاز شد، آن زمان به‌طور میانگین در هر خانواده حدود هفت فرزند وجود داشت؛ که همین عامل باعث ضرورت کاهش جمعیت از سوی مسئولان وقت شد و برنامه مدون بر این بود که طی 23 سال این تعداد فرزند به چهار فرزند در خانواده برسد اما در سال 1373 نرخ باروری میانگین چهار فرزند در هر خانواده محقق ش که نه  نمی توان آن را شیب نزولی خواند بلکه نوعی سقوط جمعیت بود!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

از سال 1390 به بعد، وقتی ابعاد بحران جمعیتی کشورمان کاملاً آشکار شد که سازمان ملل، بحران جمعیت ایران را اعلام کرد!

,

علاوه بر تاثیر سیاست های کنترل جمعیت، مشکلاتی که موجب کاهش جمعیت ایران شده، سقط جنین است؛ هشدارهای پی‌درپی مسئولان در پی کاهش جمعیت، امروز کشور را در سطح بین‌الملل زیر سؤال برده است و ایران را با چنین رشد جمعیتی، کشوری سالمند پیش‌بینی می‌کنند!

,

قانون سقط درمانی از سال 1384 تصویب شد و  فقط یک نوع سقط به نام مدیکال سقط وجود دارد که با تشخیص سه پزشک متخصص و با تأیید رسمی پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین به علل پزشکی از جمله عقب افتادگی و ناقص الخلقگی جنین که باعث حرج مادر یا بیماری قطعی که تهدید جانی  برای مادر ایجاد می کند که تا پیش از چهار ماهگی جنین مجاز است.

,

براساس آمارهای منتشر از سقط های رسمی و غیررسمی در کشور روانه 700 تا 1000 سقط جنین انجام می شود و این قطعا بحرانی عظیم برای وضعیت فعلی کشور به حساب می آید.

,

 

,

احتمال خودکشی در مادرانی که سقط جنین عمدی داشتند، بالاست

, احتمال خودکشی در مادرانی که سقط جنین عمدی داشتند، بالاست,


زهرا یوسف‌نژاد، مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه سقط جنین چه با تجویز پزشک و چه به صورت غیرقانونی، عوارض روحی و روانی بسیاری را برای مادر به دنبال دارد، اظهار داشت: عذاب روحی ناشی از مرگ یک موجود زنده برای مادری که به طور عمدی به سقط جنین اقدام کرده او را دچار عذاب وجدان می‌کند.

,
,

وی با اشاره به اینکه از دست دادن جنین می‌تواند چرخه هورمونی را نیز مختل کند، ادامه داد: بنابراین می‌توان احساسات منفی بعد از سقط را به این تغییرات هورمونی هم نسبت داد.

,

یوسف نژاد اضافه کرد: بلافاصله بعد از سقط، فرد احساس می‌کند از بار و فشار مسئولیتی بزرگ رها شده است و این ظاهر امر است، این چنین افرادی در ابتدا دچار وضعیتی می‌شوند که در پزشکی اصطلاحا به آن " انکار " می‌گویند.

,

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: این حالت در برخی کوتاه و در برخی برای طولانی مدت ادامه دارد و گاهی حتی پس از گذشت 10 سال همچنان ادامه می یابد.

,

یوسف نژاد، مرور تکراری خاطرات مربوط به سقط جنین، خواب های تکراری در مورد سقط جنین، احساساتی نظیر آغاز روند سقط شدن، کاهش میزان پاسخگویی یا تعهد نسبت به اطرافیان و خانواده، احساس بیگانه بودن و جدایی از دیگران، افسردگی خلقی، افزایش تحریک پذیری و خصومت در برابر دیگران، کاهش تمرکز، احساس گناه از زنده بودن و احساس افسردگی، خشم، اضطراب و دردهای عصبی را از دیگر عوارض روانی بعد از سقط عنوان کرد:

,

این کارشناس مسئول اضافه کرد: افسردگی و اضطراب مادرانی که به طور عمد به سقط جنین اقدام می‌کنند در اغلب موارد به اندازه‌ای حاد می‌شود که نیازمند دارو درمانی مستمر می‌شوند و باید دوره‌های درمانی خود را تا مدت‌ها ادامه دهند.

,

 

,

, ,

۴۰درصد از خانم ها بعد از سقط، دچار احساس گناه و سرزنش می شوند

, ۴۰درصد از خانم ها بعد از سقط، دچار احساس گناه و سرزنش می شوند, ۴۰درصد از خانم ها بعد از سقط، دچار احساس گناه و سرزنش می شوند,

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه سوگ بعد از سقط می‌تواند به شدت «سوگ از دست دادن یکی از اعضای خانواده» باشد، یادآور شد: 40 درصد خانم‌ها بعد از سقط دچار علایم غم و اندوه شده و  اشتیاق به داشتن بچه از دست رفته پیدا کرده و  تمایل به صحبت راجع به احساس فقدان و اختلالات خواب می‌شوند و احساس گناه و سرزنش نیز می‌تواند در مادر وجود داشته باشد.

,

وی احتمال خودکشی مادرانی که به صورت عمدی تجربه سقط جنین دارند را بیش از سایرین دانست و گفت: این مسئله به عذاب وجدان ناشی از این اقدام باز می‌گردد که به آرامش رسیدن این افراد در چنین شرایطی بسیار سخت است.

,

 

,

سقط جنین در برخی موارد باعث مرگ مادر می شود

, سقط جنین در برخی موارد باعث مرگ مادر می شود, سقط جنین در برخی موارد باعث مرگ مادر می شود,

فرزانه سرایی، کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سقط غیرایمن،به عملی  که در آن نابودی جنین توسط فردی فاقد مهارت های لازم یا استفاده از محیطی با حداقل استانداردهای لازم به منظور پایان دادن به بارداری فرد اطلاق می شود.

, عصراترک ,

وی ادامه داد: همچنین سقط های خود به خودی که به دنبال آن عفونت و عوارض دیگر ایجاد می شود در گروه سقط های غیرایمن طبقه بندی می شود که معمولا افرادی که از این سقط ها استفاده می کنند در گروه های پایین تر اجتماعی قرار دارند.

,

سرایی با اشاره به اینکه سقط ، عوارض زیادی برای مادر به همراه دارد، گفت: یکی از آنها بستری در بیمارستان است که برآورد شده سالانه پنج هزار زن در سراسر دنیا به دلیل عوارض ناشی از سقط های القایی در بیمارستان ها بستری می شوند که تعداد قابل توجهی از این ها زنانی هستند که به دنبال عوارض ناشی از سقط های غیرایمن به بیمارستان مراجعه می کنند.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این زنان بعد از سقط جنین نارسایی های کلیوی، خونریزی های شدید، خونریزی های متوسط یا غیرمشخص، عفونت های شدید یا نامشخص، ضربه شدید، ضربه غیرشدید یا نامشخص و کم خونی و مرگ مشاهده شده است.

,

وی عارضه بعدی ناشی از سقط جنین را مرگ مادر عنوان کرد و افزود: استفاده از ترکیبات دارویی برای انجام سقط در طی سال های گذشته در سراسر جهان افزایش پیدا کرده، که به همین دلیل باعث کاهش مرگ های ناشی از سقط شود، اما علی رغم این موضوع باید توجه داشت براساس آمار موجود سقط های غیرایمن 13 درصد مرگ و میر و یک مورد از هر هشت مورد مرگ مادر بوده است.

,

 

,

از سقط جنین ها غیرمجاز هیچ آماری موجود نیست

, از سقط جنین ها غیرمجاز هیچ آماری موجود نیست, از سقط جنین ها غیرمجاز هیچ آماری موجود نیست,

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه سالانه 700 مرگ در دنیا به دنبال سقط جنین رقم می خورد، گفت: به نظر می رسد تمام مرگ های در حال سقط در کشورهای در حال توسعه، رخ می دهد که بیشترین موارد آن در کشورهای آفریقایی است.

,

سرایی بیان داشت: همچنین باید به خاطر داشت که به دنبال هر مرگ بعد از هر سقط جنین، 10 تا 15 مادر دچار مشکلات درد مزمن و  نازایی می شوند.

,

وی با تاکید بر اینکه آمار ثبت شده در سامانه سیب کشور آمار دقیق تمام سقط جنین ها نیست، اظهارکرد: این تعداد،  آمار ثبت شده در بیمارستان است و متاسفانه از سقط ها که در مراکز غیرمجاز، مطب و منازل انجام می شود هیچ آماری موجود نیست.

,

سرایی گفت: عارضه بعدی سقط جنین، خونریزی است که شایع ترین عارضه محسوب شده که به دلایل پارگی واژن، گردن رحم، بافت های رحمی، رحم و باقی ماندن بقایای بارداری در بسیاری از موارد رخ می دهد.

,

این کارشناس مسئول یادآور شد: خونریزی می تواند با کاهش حجم خون در گردش اختلالات انعقادی، شوک و مرگ همراه باشد.

,

وی عفونت را یکی دیگر از عارضه های سقط غیرایمن خواند و اضافه کرد: این مشکل معمولا به دلیل باقی ماندن بقایای بارداری براثر استفاده از ضربه و روش های غیراستریل رخ می دهد و در صورتی که عفونت درمان نشود یا به صورت ناقص درمان شود، می تواند باعث عفونت بدن، شوک عفونی، نارسایی در عملکرد ارگان های حیاتی و عقیمی در آینده شود.

,

 

,

, ,

سقط جنین باعث ناباروری می شود

, سقط جنین باعث ناباروری می شود, سقط جنین باعث ناباروری می شود,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دردهای شکمی و یا لگن، ترشحات بدبو، خونریزی، حساسیت، لکه بینی، از عواملی است که برای افرادی که باردار بودند و حاملگی آنها ادامه پیدا نکرده است، باید هشداری باشد برای عفونت.

,

سرایی یکی دیگر از عوارض سقط غیرایمن را سوراخ شدن و آسیب به ارگان های درون شکم عنوان کرد و ادامه داد: وارد کردن جسم خارجی به دستگاه تناسلی یکی از علل شایع آسیب های مرتبط با سقط است، وارد کردن جسم نه تنها باعث آسیبب به دستگاه تناسلی می شود، بلکه می تواند سبب آسیب به لوله های رحمی، تخمدان ها، روده ها و مثانه شود.

,

کارشناس باروری سالم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: عوارض سقط می تواند باعث کاهش توان باروری زنان و ناباروری نیز شود.

,

 

,

ثبت 1218 سقط جنین در خراسان شمالی طی سال 1400

, ثبت 1218 سقط جنین در خراسان شمالی طی سال 1400, ثبت 1218 سقط جنین در خراسان شمالی طی سال 1400,

وی با اشاره به اینکه براساس آمار ثبت شده در سامانه سیب خراسان شمالی در سال 1400 تعداد سقط جنین ها، یک هزار و 218 مورد بوده است، گفت: این سقط ها به علل مختلفی شامل 218 به علت ناهنجاری، 155 خود به خودی، حاملگی خارج رحم 29 مورد، 13 مورد بیماری مادر و ناهنجاری سه مورد بوده است.

,

 

,

اکثر خانواده های مرفه از جمعیت کمتری برخوردارند

, اکثر خانواده های مرفه از جمعیت کمتری برخوردارند, اکثر خانواده های مرفه از جمعیت کمتری برخوردارند,

حجت الاسلام محمد کمالی، کارشناس دینی و مذهبی و استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با اهمیت موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت اظهار داشت: در سال 65 نرخ باروری 6.4 بوده که اکنون این نرخ باروری به 1.6 رسیده و این نگرانی قابل توجهی است.

, عصراترک ,

وی با اشاره به اینکه چالش فرزندآوری و کاهش جمعیت قطعا یک مسئله فرهنگی است و الزاما به موضوع اقتصاد به تنهایی مرتبط نمی شود، ادامه داد: امروزه اکثر خانواده های مرفه از فرزند کمتری برخوردارند، همچنانکه اکثر خانواده های پرجمعیت از طبقه متوسط و بلکه معمولی جامعه هستند و بیشترین آمار فرزند آوری در کشور  متعلق به استان های محروم مانند سیستان و بلوچستان است.

,

حجت الاسلام کمالی اضافه کرد: این در حالی است که از لحاظ کیفی نیز خانواده هایی که از تعداد فرزند کمتری برخوردار هستند، الزاما در تربیت موفق تر عمل نکردند و بالعکس خانواده های پرجمعیت در تربیت و کنترل فرزندان موفقیت های بیشتری داشته اند.

,

وی یادآور شد: گاهی اوقات رابطه ها در خانواده های کم جمعیت سردتر شده و کمتر می توانند با والدین انس بگیرند و این انس در قالب وابستگی است و والدین و فرزندان از یکدیگر جدا نمی شوند و این وابستگی شدید می تواند در تربیت تاثیر منفی داشته باشد.

,

 

,

کاهش جمعیت و فرزندآوری الزاما به دلیل مسائل اقتصادی نیست

, کاهش جمعیت و فرزندآوری الزاما به دلیل مسائل اقتصادی نیست, کاهش جمعیت و فرزندآوری الزاما به دلیل مسائل اقتصادی نیست,

حجت الاسلام کمالی ادامه داد: همچنین خانواده هایی که تک فرزند یا کم جمعیت هستند، در ایام پیری، از نگرانی بیشتری برخوردارند، چراکه اگر به هر دلیلی فرزند از خانواده دور شود و یا برعکس فرزند از پدر و مادر محروم شود، باعث آسیب های بیشماری خواهد شد که نشان از بخش اجتماعی این موضوع است و براین اساس مسئله فرزند آوری الزاما موضوع اقتصادی نیست.

,

این کارشناس دینی با بیان اینکه در موضوع فرزندآوری مادران یکی از مهمترین مخاطبان هستند، گفت: نکته قابل توجه این است که موفقیت های وجودی یک فرزند به دلیل صبر و گذشت مادر و وجود او به دست می آید و داشتن فرزند متعدد برای یک مادر علاوه بر محسنات الهی،  صبر و از خود گذشتگی را نیز در مادر تقویت می کند که این خود دارای ارزش فراوان است.

,

وی بیان داشت: داشتن فرزندان متعدد علاوه بر دنیا افتخاری در آخرت نیز به حساب می آید، زیرا براساس آیات قرآن، در روز قیامت فرزندان صالح را به خانواده ها ملحق می کنند و در کنار هم قرار می گیرند و درجات بهشتی مادران تک فرزند با مادران دارای فرزندان متعدد یکی نیست.

,

حجت الاسلام کمالی با بیان اینکه معمولا در سنین بالا زمینه افسردگی برای والدین پیش می آید، توضیح داد: والدینی که دارای فرزندان متعدد و صالح هستند کمتر از این افسردگی برخوردار می شوند، زیرا بعد از بررسی والدینی که در خانه سالمندان به سر می برند، مشخص می شود که اکثر آنها از خانواده های کم جمعیتی هستند که پدر و مادر را رها کرده اند.

,

 

,

جوامع پرجمعیت سهم بیشتری از اقتصاد دنیا را نیز خواهند داشت

, جوامع پرجمعیت سهم بیشتری از اقتصاد دنیا را نیز خواهند داشت, جوامع پرجمعیت سهم بیشتری از اقتصاد دنیا را نیز خواهند داشت,

وی اظهار داشت: جمعیت ثروت یک جامعه محسوب می شود و جامعه و کشوری که از این ثروت بیشتر برخوردار باشد، قدرتمند و موفق تر خواهد شد، همچنین جمعیت باعث افزایش سرمایه اقتصادی یک جامعه و حتی امنیت اقتصادی جامعه می شود، مانند کشور چین که بیشترین جمعیت دنیا را دارد و دارای بیشترین سهم اقتصاد دنیا است.

,

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی یکی از موانع فرزندآوری را عدم تحمل حرف مردم عنوان کرد و گفت: عده ای فرزنددار نمی شوند زیرا نگران حرف مردم هستند، در حالی که قرآن به حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است "سخنان مردم تو را ناراحت و غصه دار نکند، زیرا خدا حامی توست و از تو حمایت می کند و آستانه تحمل نباید به خاطر گفتار مردم پایین بیاید."

,

 

,

, , , ,

سقط سالانه 700 هزار جنین در کشور

, سقط سالانه 700 هزار جنین در کشور, سقط سالانه 700 هزار جنین در کشور,

وی یکی از مواردی که امروزه در جهت کاهش جمعیت کمک کننده شده است، را سقط یا به تعبیر صحیح قتل جنین خواند و ادامه داد: سالانه در سراسر دنیا 45 میلیون نفر از طریق سقط جنین از بین می رود و متاسفانه میانگین این آمار در کشور طی یک سال 250 هزار تا 700 هزار قتل جنینی است که براساس این آمار هر دو دقیقه یک انسان با مشارکت پدر و مادر و یا پزشک به قتل می رسد.

,

این مدرس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاه و تحلیل بر این اساس است که جنین به عنوان انسان به حساب نمی آید و قتل آن ایجاد نگرانی نخواهد کرد، اما براساس روایات متعدد و معتبر در نزد عموم مسلمانان و نیز قرآن کریم در سوره مبارکه مومنون آیه ۱۲ به بعد از نطفه و مراحل بعد از آن در خلقت از کلمه انسان استفاده کرده است و حتی در سوره مبارکه مائده آیه ۳۲ کشتن یک انسان راکه شامل جنین هم می شود مساوی با کشتن تمام انسان ها دانسته است .

,

حجت الاسلام کمالی عنوان کرد: در واقع تعبیر نفس در آیه قرآن این نیست که یک انسان به دنیا آمده باشد، بلکه تعبیر نفس، تعبیر انسان در رحم مادر را نیز شامل می شود.

,

وی با بیان اینکه الزاما دیه در شرع مقدس اسلام به انسان تعلق می گیرد و برای کسی که حیوانی سهوا و عمدا کشته باشد، دیه ای در نظر گرفته نمی شود، گفت: واژه دیه برای انسان است و در دین اسلام و شرع نیز برای جنین دیه در نظر گرفته شده است.

,

حجت الاسلام کمالی با اشاره به یکی از روایات ادامه داد: در روایتی به نقل قول یکی از یاران امام باقر (ع)، درباره خانم بارداری که بعد از مصرف دارو فرزندش را سقط کرده بود، آن حضرت توضیح داد که اگر جنین دارای استخوان باشد و بروی آن گوشت آمده باشد، اگر علقه یا خون بسته شده یا تکه گوشت باشد، در هر مرحله تکاملی که قرار گیرد برای او دیه لحاظ می شود و باید به پدر فرزند پرداخت شود.

,

وی در رابطه با توضیح به این مسئله که چرا دیه به پدر پرداخت می شود، گفت: امام باقر(ع) بیان داشت که مادر از این بچه ارث نمی برد، زیرا مادر قاتل است و قاتل از مقتول ارث نمی برد.

,

 

,

 

,

سقط جنین دیه دارد

, سقط جنین دیه دارد, سقط جنین دیه دارد,

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی عنوان کرد: الزاما پرداخت دیه مربوط به انسان است و پرداخت کننده دیه کسی است که سقط جنین را انجام داده  و به قتل جنین دیه تعلق می گیرد، بنابراین او یک انسان است.

,

وی با بیان اینکه گاهی اوقات خیلی راحت از کنار مسئله سقط جنین عبور می کنیم، توضیح داد: متاسفانه در جوامع علمی و پزشکی نیز گاهی اوقات شنیده می شود که تا زمانی که روح در جنین دمیده نشده، سقط جنین مشکل ندارد، اما عمل برخی از عاملان قتل یا هادیان این جنایت غیرمستند به شرع مقدس است.

,

 حجت الاسلام کمالی گفت: براساس مستندات علوم روز و پزشکی اندام کامل جنین از هشت هفتگی تشکیل می شود و براساس تصاویر مینیاتوری در سونوگرافی این اندازه به دو سانتی متر می رسد.

,

وی بیان داشت: نکته قابل تامل در زمان قتل جنین توسط پزشک وقتی دستگاه وارد رحم زن می شود جنین فرار می کند و این یعنی روح دارد و احساس در جنین قطعی است ولی متاسفانه به راحتی جنین کشته می شود.

,

 

,

سکوت در برابر قتل روزانه 1000 جنین در کشور

, سکوت در برابر قتل روزانه 1000 جنین در کشور, سکوت در برابر قتل روزانه 1000 جنین در کشور,

وی ابراز داشت: مسئله سقط جنین در عصر و زمانی مطرح می شود که گاهی اوقات برای کشته شدن یک حیوان پویشی، راه می اندازند و جمعیت کذایی میلیونی همدلی می کنند که حیوان به شدیدترین شکل کشته شده است، در حالیکه هر دو دقیقه یک انسان در کشور ایران کشته می شود، اما همه سکوت می کنند.

,

حجت الاسلام کمالی با بیان اینکه مسئله سقط جنین دردناک و باعث نگرانی در جامعه است، گفت: جامعه ای که هشت سال دفاع از مرز و بوم و ارزش ها را داشت و 230 هزار شهید در این ایام تقدیم دفاع از کشور شده، امروزه در یک سال چندین برابر شهدای دفاع مقدس از بین می روند و کشته می شوند.

,

وی گفت: این موضوع مهم و ضروری است، باید به چالش کشیده شود و حتی شده جان یک نفر را نجات دهیم و از کشته شدن او جلوگیری شود.

,

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی بیان داشت: مسئله سقط جنین براساس نظر چندین مرجع تقلید آن هم قبل از دمیده شدن روح در جنین در صورتی که برای جان مادر خطر داشته باشد، مجاز است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه