اخبار داغ

حمایت دولت از زوج‌های نابارور افزایش یافت؛

آرزو‌ی زوج‌های نابارور در انتظار برآورده‌شدن/ دارو‌های نازایی در پی افزایش درمان کمیاب شده‌اند

آرزو‌ی زوج‌های نابارور در انتظار برآورده‌شدن/ دارو‌های نازایی در پی افزایش درمان کمیاب شده‌اند
با پرداخت ۹۰درصد هزینه‌های درمان ناباروری از سوی دولت نزدیک به چهار میلیون زوج نابارور به درمان خود امیدوار شده‌اند و به گفته متخصصان نازایی روز به روز بر میزان مراجعات برای درمان ناباروری افزوده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ می‌گوید: "پنج سال است که ازدواج کردیم و در این پنج سال همه برایمان آرزو کردند که ان‌شاالله خدا به شما یک پسر کاکل زری بدهد با شنیدن این جمله انگار آسمان روی سرم خراب می‌شد، نمی‌دانستم این دعا از سر خیرخواهیست و یا از سر دشمنی، در هر صورت پاسخم این بود که «بچه می‌خواهیم چکار»، « خودتان از بچه دار شدن پشیمان نیستید؟ »، یا مسائل اقتصادی را دستاویز قرار می‌دادیم و می‌گفتیم «تو این بلبشو اقتصادی خودمان هم اضافه هستیم»، اما ته دلمان می‌سوخت و آشوب بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

با خودم می‌گفتم کاش این همه توی زندگی ما سرک نمی‌کشیدند و برای این موضوع رفت و آمدمان به‌فامیل هم کم شده بود، ترس شنیدن یک دعا هم مرا عذاب می‌داد، چه برسد تیک انداختن و شوخی کردن، از آن بدتر وقتی بود که در جمعی حاضر می‌شدیم و مادری برای بچه‌اش احساسی می‌شد، بغض گلویم را می‌گرفت گرچه بر روی صورتم لبخند بود و می‌گفتم «خاله قربونش بره» اما ته دلم حسرت مادر شدن احساساتم را قلقلک می‌داد شاید این حرف‌ها دل شما را نلرزاند اما کوه دردی است که خانم‌هایی نابارور درک می‌کنند.

,

, ,

هزینه‌های درمان ناباروری هم سر به فلک می‌کشید، اما حاضر بودیم برای شنیدن صدای گریه نوزادی در خانه حتی اعضای بدنم هم بفروشم، همسرم هم با این مسأله موافق بود ولی یک جوان کارگر با حقوق سه میلیون و ۵۰۰ تومانی که بعدظهر هم باید با ماشین مسافربری کند تا دخلش به خرج زندگی بچرخد چه انتظاری می‌توانیم داشت، اما امسال خبر خوبی شنیدیم که ما را به ما را به وجد آورد، اخبار می‌گوید که دولت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان زوج‌های نابارور را می‌پردازد، همسرم می‌گفت نه خانم این حرف‌ها مفته، باور نکن ولی دل به دریا زدیم و حتی حاضر شدیم اگر لازم شد خودروی زیر پایمان هم بفروشیم گرچه وسیله امرار معاشمان بود و برای درمان ناباروری اقدام کردیم."

,

این‌ها صحبت‌های یک خانم بود که به مرکز درمان ناباروری نهال گرگان مراجعه کرده است، مسئولان این مرکز می‌گویند سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ زوج نابارور به این مرکز مراجعه داشتند به‌امید آنکه صدای گریه نوزادی سکوت بی‌پایان خانه آن‌ها را بشکند و لذا حس پدر و مادر شدن را حس کنند.

,

می‌گویند در کشور ۲۰ درصد از زوج‌هایی که قصد فرزندآوری را دارند نابارور هستند، این مشکل ۳۰ درصد در خانم‌ها، ۳۰ درصد در آقایان، ۳۰ درصد به صورت مشترک و ۱۰ درصد ناشناخته است.

,

کمیاب‌شدن دارو‌های درمان ناباروری در گلستان تا افزایش روز افزون مراجعات درمان نابارور

, کمیاب‌شدن دارو‌های درمان ناباروری در گلستان تا افزایش روز افزون مراجعات درمان نابارور,

دکتر فرحناز السادات احمدی، متخصص نازایی بیمارستان صیاد شیرازی گرگان می‌گوید: اگر زوجی زیر سن ۳۵ سالگی قرار داشته و یک سال هم برای فرزنددار شدن تلاش کرده و از وسایل پیشگیری از بارداری نیز استفاده نکرده باشند، اما موفق به داشتن فرزند نشده باشند دیگر نباید زمان را از دست بدهند و باید هرچه سریع‌تر به یک مرکز درمان ناباروری مراجعه کنند.

,

به گفته این متخصص نازایی ماه به ماه به آمار مراجعه به مراکز ناباروری در استان گلستان افزوده می‌شود و متأسفانه این مراکز برای خانم‌هایی که در سنین بالای ۴۸ سال اقدام به فرزند‌آوری می‌کنند کاری نمی‌تواند انجام بدهد.

,

, ,

براساس ابلاغیه آذر ماه سال ۱۴۰۰ سازمان‌های بیمه‌گر مبنی بر حمایت از زوج‌های نابارور با هدف جوان‌سازی جمعیت کشور ۹۰ درصد از هزینه‌های درمان ناباروری را دولت پرداخت می‌کند اما به گفته این متخصص نازایی مشکلات دارویی در این مراکز وجود دارد و مهمترین آن کمیاب شدن آمپول تریگر است، بنا به گفته احمدی این دارو در بازار گرگان پیدا نمی‌شود و برای تهیه آن در دیگر نقاط کشور اقدام شده است و از سویی دیگر به اعتقاد این متخصص نازایی کمبود تجهیزات، پایین بودن کیفت دارو‌ها و رعایت اصول زنجیره سرما از دیگر دغدغه‌هایی است که باید مسئولان برای آن چاره‌اندیشی کنند.

,

احمدی می‌گوید: از مجموعه ۲۶ زوج در کشور چهار میلیون زوج نازا هستند و هر ساله بیش از ۸۰ هزار زوج به این تعداد افزوده می‌شود.

,

به گفته این متخصص نازایی ۷۷ مرکز ناباروری در کشور به این زوج‌ها برای فرزندآوری کمک می‌کنند که از این تعداد ۲۸ مرکز آن دولتی است و مرکز ناباروری نهال گرگان یکی از موفق‌ترین مراکز درمان ناباروری در کشور به شمار می‌رود.

,

وی بیان کرد: دوست داریم در این مرکز خدمات احیای تخمک از قبیل پی. آر. پی تخمدان و تزریق سلول بنیادین را بیاوریم و برای این کار نیاز به حمایت سایر ارگان‌ها وجود دارد چرا که هزینه این خدمات بسیار بالا است.

,

گلستان در حوزه ناباروری در وضعیت قرمز قرار دارد

, گلستان در حوزه ناباروری در وضعیت قرمز قرار دارد,

استان گلستان بنا به گفته آزاده رجبی، سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان در حوزه ناباروری در وضعیت قرمز قرار دارد و این مسأله یعنی زنگ خطری برای حفظ جمعیت استان که اگر مسئولان برای آن چاره‌اندیشی نکنند قطعاً نرخ جایگزینی جمعیت را در استان از دست خواهیم داد.

,

, ,

سید محمدحسینی، مدیرکل بیمه سلامت استان گلستان نیز می‌گوید: پوشش بیمه مادران باردار و پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری تا سقف ۹۰ درصد در بخش دولتی از خدمات سازمان بیمه سلامت در راستای اجرای سیاست‌های تشویق فرزندآوری برشمرد.

,

وی بیان کرد: این مادران نابارور و همچنین کودکانشان تا ۵ سالگی می‌توانند از خدمات ناباروری استفاده کنند.

,

نباید بیماری را صرفاً دلیل ناباروری زوجین بدانیم

, نباید بیماری را صرفاً دلیل ناباروری زوجین بدانیم,

علیرضا خواجه شاهکوهی، استاد دانشگاه و سرپرست دانشگاه گلستان نیز معتقد است که عده‌ای در کشور نیز وجود دارند که به دنبال فرزندآوری نیستند.

,

وی می‌گوید: باید به سمتی برویم که نگرش جمعیت جوانان به مسأله فرزندآوری تغییر کند و متأسفانه برخی از جوانان ما تحت تأثیر برخی از سوء تبلیغات قرار گرفتند و اعتقاد دارند فرزندآوری خوب نیست.

,

این استاد دانشگاه متقاعدسازی جوانان را بهترین راه پیشگیری از مشکلات ناباروری می‌داند و می‌گوید: نباید تصور شود که صرفاً بیماری باعث بروز ناباروری می‌شود.

,

مسائل زیست محیطی، آلودگی هوا، رژیم غذایی، کاهش ویتأمین‌ها، بیماری دیابت و کم کاری یا پرکاری تیروئید از جمله مسائلی است که بر قدرت باروری تأثیر می‌گذارد.

,

حدود چهار میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که نشان می‌دهد آمار ناباروری در ایران بالاتر از آمار جهانی است و پرداخت ۹۰ درصدی هزینه درمان ناباروری شاید باعث شود که زوج‌های بیشتری به این مراکز مراجعه کنند ولی شرط آن این است که خدمات هم در این مراکز کمیاب و یا کم کیفیت نشود.

,

, ,

توصیه می‌شود زوجین نابارور برای درمان به مراکز تخصصی مراجعه کنند، زیرا معمولاً در مراکز درمان ناباروری یک تیم تخصصی شامل همکاران متخصص زنان، فلوشیپ ناباروری، اورولوژی، جنین‌شناسی، روانپزشک، ژنتیک، تغذیه، غدد وغیره حضور دارند.

,

امروزه پزشکان متخصص نازایی با بکارگیری روش‌های کمک باروری نظیر IVF، IUI، میکرواینجکشن و چندین روش دیگر سعی در برطرف کردن مشکلات این زوج‌ها می‌نمایند. پروسه درمان ناباروری به خودی خود پروسه‌ای زمان بر است.

,

همواره به زوج‌ها توصیه می‌شود که در سال‌های ابتدایی ازدواج نسبت به فرزندآوری اقدام کنند و گاهی تعویق فرزندآوری و مسائلی همچون بیماری و اعتیاد باعث نازایی می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه