اخبار داغ

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور:

۹.۵ میلیون مجرد در ایران وجود دارد/ آپارتمان‌نشینی مانع جدی اصلاح الگوی فرزندآوری است

۹.۵ میلیون مجرد در ایران وجود دارد/ آپارتمان‌نشینی مانع جدی اصلاح الگوی فرزندآوری است
قاسمی با بیان اینکه قزوین هم اکنون ۹.۵ میلیون نفر مجرد در کشور داریم، گفت: قزوین پس از تهران و البرز، سومین استان دارای بالاترین آمار آپارتمان‌نشینی است و این در حالی است که الگوی معماری و شهرسازی آپارتمان‌سازی با مقیاس‌های کم یکی از موانع جدی در مسیر اصلاح الگوی فرزندآوری است‌.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ صالح قاسمی در جلسه تبیین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که ظهر امروز(پنج‌شنبه) با حضور مسئولان در سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: تحولات جمعیت، نیروی انسانی و جوانی جمعیت از موضوعاتی است که در تمامی ساختارهای جوامع بشری اهمیت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین؛ ,
وی افزود: دنیا توجه بسیار ویژه‌ای به موضوع جمعیت دارد اما متاسفانه در کشور ما غیر از مقام معظم رهبری هیچ یک از مسئولین هنوز به درستی به اهمیت ابعاد تحولات جمعیتی پی نبرده‌اند.
,
 
,
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری طی ۱۰ سال گذشته به صورت کمی و کیفی در مقوله جمعیت به شکل ویژه‌ای ورود پیدا کردند؛ به طوریکه در طول یک دهه در فرمایشات خویش ۵۵ بار به موضوع جمعیت تذکر و تاکید داشتند.
,

شیب تند کاهش جمعیت در کشور
,
, شیب تند کاهش جمعیت در کشور,

وی با اشاره به آمار جمعیتی کشور عنوان کرد: هم اکنون ایران دارای 85 میلیون جمعیت است اما دانستن عدد جمعیت برای اینکه به یک قضاوت درست برسیم کافی نیست زیرا مهم‌تر از آمار جمعیت، ساختار جمعیتی است.
,
,
 
,
قاسمی خاطرنشان کرد: نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۶۵ حدود 3.91 درصد بوده که سال 90 به 1.29 درصد و سال ۹۵ این آمار به 1.24 درصد کاهش یافت و در سال ۹۸ برای اولین بار در طول تاریخ ایران به رقم 96/0 درصد یعنی زیر یک درصد رسید.
,
 
,
 وی ادامه داد: نرخ رشد جمعیت کشور در سال 99 به 73/0 درصد و سال 1400 به رقم 7/0 درصد رسید و با ادامه روند کنونی بین بازه زمانی سال 1415 تا 1420 صفر درصد شده و افزایش جمعیت متوقف می‌شود و پس از آن با نرخ رشد منفی جمعیت در کشور مواجه خواهیم شد.
,
 
,
 این مسئول خاطرنشان کرد: بررسی شاخص‌ رشد جمعیت کشور گویای بروز بحران جدی طی سال‌های آتی در حوزه جمعیت است و باید اقدامات جدی در این حوزه انجام شود.

آپارتمان‌نشینی یکی از موانع جدی در مسیر اصلاح الگوی فرزندآوری
,
,
, آپارتمان‌نشینی یکی از موانع جدی در مسیر اصلاح الگوی فرزندآوری,
 
,
وی بیان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته میانگین تعداد فرزندان به ازای هر زن از ۶.۵ فرزند به ازای هر زن در سال ۶۵ به ۱.۶ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۴۰۰ سقوط کرده و اکنون به 1.5 فرزند به ازای هر زن در کل کشور رسیده است.
,
 
,
قاسمی خاطرنشان کرد: هم اکنون استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی، سمنان و تهران جزو استان‌هایی هستند که نرخ باروری در آنها زیر 1.3 فرزند به ازای هر زن است.
,
 
,
وی با بیان اینکه ایران دارنده پایین‌ترین نرخ باروری دنیای اسلام و منطقه غرب آسیا است؛ گفت: روند کاهش موالید در ایران با یک شیب تند از سال 93 تاکنون همراه بوده به طوریکه اوج آن در سال 98 با کاهش 170 هزار تولد است.
,
 
,
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور ابراز کرد: در فاصله زمانی بین سال ۹۴ تا ۹۹ قریب به نیم میلیون تولد سالانه کاهش یافته و همه این شاخص‌ها حاکی از شرایط هشدارآمیز در حوزه جمعیت است.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه نرخ سالمندی کشور حدود ۱۱ درصد است؛ افزود: نرخ سالمندی با سرعت در حال طی مسیر است یعنی حدود 30 سال دیگر و در سال 1430 با حدود 32 درصد سالمندی جمعیت رو به رو خواهیم بود و به عبارتی کشوری خواهیم داشت که بیش از یک سوم جمعیت آن سالمندان بالای 60 سال است.
,
 
,
قاسمی عنوان کرد: کاهش نیروی کار، کاهش تولید ناخالص ملی، نیازمندی کشور به واردات بیشتر، نیازمندی به نیروی کار خارجی، کاهش صادرات، کاهش قدرت دفاعی کشور، فشار بر شبکه بهداشت و درمان، ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی و سالمندان رها شده بی‌حمایت در جامعه بخشی از آسیب‌های ناشی از سالمندی جمعیت است.
,

سالانه حداقل ۳۷۰ هزار سقط در کشور انجام می‌شود
,
, سالانه حداقل ۳۷۰ هزار سقط در کشور انجام می‌شود,
 
,
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر 20 درصد یعنی یک پنجم زوج‌ها در کشور نابارور هستند که بسیار نگران کننده است؛ ضمن اینکه با داشتن علم درمان ناباروری اما متاسفانه مراکز درمانی کافی برای این منظور در کشور نداریم.
,
 
,
این مسئول گفت: سالانه حداقل ۳۷۰ هزار سقط در کشور انجام می‌شود که بخش کمی از آن با مجوز پزشکی قانونی بوده اما حدود ۹۵ درصد آن سقط القایی است فقط با این نگاه که این فرزند ناخواسته بوده و در بالاترین فرض ۴ درصد این سقط‌ها مربوط به روابط نامشروع است.
,
 
,
وی با بیان اینکه 370 هزار سقط جنین در سال معادل حدود یک سوم تعداد تولدهای کل کشور است، گفت: برخی از مفاهیم همچون مفهوم تربیت بهتر، لذت، کیفیت زندگی و سنین بارداری ایمن باید بازتعریف علمی و به‌روز شود.
,
 
,
قاسمی خاطرنشان کرد: قزوین پس از تهران و البرز، سومین استان دارای بالاترین آمار آپارتمان‌نشینی است و این در حالی است که الگوی معماری و شهرسازی آپارتمان‌سازی با مقیاس‌های کم یکی از موانع جدی در مسیر اصلاح الگوی فرزندآوری است‌.
,
 
,
وی با بیان اینکه هم اکنون 9.5 میلیون نفر مجرد در کشور داریم؛ افزود: هم اکنون خانواده ۴ فرزندی در دنیا تحت عنوان الگوی خانواده کامل در حال الگوسازی است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه