اخبار داغ

به همت شبکه بهداشت و درمان دنا؛

طرح غربالگری بیماری سل کارکنان شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج اجرا شد+تصاویر

طرح غربالگری بیماری سل کارکنان شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج اجرا شد+تصاویر
کریمی زاده سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا از اجرای غربالگری بیماری سل کارکنان شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  صبح زاگرس کریمی زاده سرپرست شبکه بهداشت و درمان دنا در حاشیه طرح غربالگری بیماری سل کارکنان شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج گفت: تشخیص بالینی بیماری سل گاوی مشکل است و معمولا یک بیماری مزمن و ناتوان کننده در گاوهاست که گاهی به صورت حاد در می‌آید. در انسان‌ها بیماری سل گاوی می‌تواند غدد لنفاوی، استخوان‌ها، مفاصل، پوست و سیستم ریوی را درگیر کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

وی افزود: این بیماری از طریق استنشاق ریزگرد‌های عفونت زا انتقال پیدا می‌کند و باکتری این بیماری از طریق زخم و خراش روی پوست و از راه چشم، دهان و بینی منتقل می‌شود.

,

وی همچنین گفت: سل به عنوان یکی از بیماری های مشترک در بین دام و انسان شناخته می شود که می تواند با توجه به عارضه هایی که دارد در نهایت سبب مرگ انسان و دام نیز شود. بنابراین همواره در لیست بیماری های خطرناکی بوده است که باید موارد پیشگیری و درمان را در رابطه با آن در نظر داشت. هرچند که پیشرفت این بیماری کند بوده و در ابتدا بسیار مزمن می باشد اما با گذشت زمان و بروز علائم ابتلا، می تواند سبب بروز مشکلات جدی برای اندام های بدن شود.

,

کریمی زاده با تاکید بر اینکه سل می ‌تواند تقریبا تمام اعضای ‌بدن را مبتلا سازد ولی ‌شایع ‌ترین شکل این بیماری، سل ریوی ‌است، گفت: علائم و نشانه های سل فعال شامل سرفه ای که دو هفته یا بیشتر طول بکشد، دفع خلط همراه یا بدون رگه های خون، عرق شبانه، کاهش وزن، تب خفیف و بی اشتهایی است.

,

وی بیان کرد: سل همچنین می تواند سایر قسمت های بدن از جمله کلیه ها، ستون فقرات یا مغز را تحت تأثیر قرار دهد. علائم و نشانه ها با توجه به اندام های درگیر متفاوت است.

,

سرپرست شیکه بهداشت و درمان دنا افزود: مهمترین راه پیشگیری از انتقال سل حذف منابع انتشار بیماری است، اما با رعایت یک سری اصول بهداشتی می توان خطر انتقال عفونت را تاحدی کاهش داد.

,

وی گفت: ارتقاء سطح بهداشت در محیط کار، بکاربردن تهویه های استاندارد که بتواند از آلودگی محیط بکاهد ، آموزش بهداشت کارکنان ، استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب، وجود نور کافی در محیط (تابش نور مستقیم خورشید در ساعتی از روز) از جمله عوامل پیشگیری از سل است.

,

وی تاکید کرد: لازم است پرسنل شاغل در دامداری های سالیانه از نظر ابتلا به بیماری سل غربالگری شوند که بهترین و کم هزینه ترین راه تشخیص بیماری سل در این افراد انجام آزمایش خلط است. در این روش نمونه خلط در سه نوبت در عرض ۲ تا ۳ روز جمع آوری و مورد آزمایش قرار داده می شود.

,

کریمی در ادامه گفت: به همین خاطر بصورت فعال با حضور پرسنل بهداشتی جهت تمامی پرسنل شاغل در این مجموعه پرسشنامه بیماری سل تکمیل و از همه آنها نمونه خلط تهیه شود و جهت آزمایش تشخیص اسمیر خلط به آزمایشگاه سل شهرستان فرستاده شد.

,

تصاویر طرح غربالگری بیماری سل کارکنان شرکت کشاورزی و دامپروری یاسوج در زیر آمده است:

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه