اخبار داغ

امید به نگین فیروزه‌ای آذربایجان بر می‌گردد؛

عزم دولت برای احیای بزرگترین دریاچه داخلی ایران با تخصیص بودجه هزار میلیاردی/ اقدامات دولت قبل برای احیای دریاچه ارومیه شوی تبلیغاتی بود

عزم دولت برای احیای بزرگترین دریاچه داخلی ایران با تخصیص بودجه هزار میلیاردی/ اقدامات دولت قبل برای احیای دریاچه ارومیه شوی تبلیغاتی بود
در حالی که کارشناسان با زیرسوال بردن طرح‌های گذشته برای احیای دریاچه ارومیه، اقدامات دولت پیش در این خصوص را شوی تبلیغاتی می‌خواندند، به نظر می‌رسد دولت سیزدهم عزم خود را برای بازگرداندن امید به نگین فیروزه‌ای آذربایجان جزم کرده و احتمالا تا چند ماه آینده رهاسازی آب به سمت دریاچه انجام می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، عروس نیلی ارومیه، روزهای سختی را سپری می کند، بزرگترین دریاچه شور جهان که روزگاری در این ایام تا نیمه تابستان مقصد بسیاری از گردشگران بود و امواج خود را با هرخنده کودکان و شعف خانواده هایشان به اطراف حرکت می داد، سال هاست چیزی از آن روزها را به خود نمی بنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , اروم نیوز, ،,

در طول چند سال گذشته که خشکی دریاچه ارومیه به تیتر اصلی رسانه ها تبدیل شده، اجلاس ها، همایش ها، جلسات و مصاحبه های بسیاری انجام شده است اما علی رغم افزایش حجم آب، همچنان بزرگترین دریاچه شور جهان وضعیت خوبی ندارد.

,

چشم همگان می بیند که سطح آب دریاچه تا چه اندازه پایین آمده است و همه مردم می بینند که نمک جایگزین آب های نیلگون دریاچه شده است و چه شور به مردمی که با حسرت از کنار دریا می گذرد، نگاه می کند و شوریش عمق روح و جان مردمان دیار آذربایجان را نشانه می رود.

,

از سوی دیگر پروژه احیای دریاچه ارومیه از سال های گذشته در دستور کار دولت های وقت قرار گرفت تا دریاچه ارومیه به وضعیت کنونی درآید که دادستان دیوان محاسبات کل کشور نیز در ارومیه به آن اشاره کرده است.

,

دولت گذشته در خصوص پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بیشتر به صورت تبلیغاتی عمل کرد

, دولت گذشته در خصوص پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بیشتر به صورت تبلیغاتی عمل کرد, دولت گذشته در خصوص پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بیشتر به صورت تبلیغاتی عمل کرد,

در این زمینه دادستان دیوان محاسبات کل کشور در گفت و گو با خبرنگاران در ارومیه، با اشاره به هزینه‌کرد ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: با وجود اینکه دولت گذشته ادعا می‌کرد که بیش از میزان مورد نیاز برای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه تزریق کرده اما تنها یک چهارم آن مبلغ بوده است و دولت بیش از اینکه عمل عمل باشد اهل شعار و تبلیغات بود.

,

, ,

علی کامیار گفت: دولت گذشته در خصوص پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بیشتر به صورت تبلیغاتی عمل کرده بر فرض مثال از دو هزار میلیارد تومان اعتبار تعیین شده فقط ۵۰۰ میلیارد تومان برای احیا دریاچه ارومیه هزینه شده است و در این خصوص نیز در دولت کنونی و دولت گذشته اقدامات موثری انجام شده و پیگیر احیای کامل دریاچه ارومیه هستیم.

,

وی افزود: یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم احیای دریاچه ارومیه است که امید است در آینده نزدیک این اتفاق رخ دهد.

,

اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم

, اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم, اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم,

نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز در این زمینه به خبرنگاران، گفت: برای احیای دریاچه ارومیه بودجه خوبی در سفر رئیس‌جمهور به استان پیش‌بینی شد تا بتوان در چند ماه آینده رهاسازی آب به سمت دریاچه انجام شود.

,

حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر افزود: در سفر رئیس جمهور به استان، نزدیک ۱۵۷ مصوبه، از احیای دریاچه ارومیه تا آب شرب مردم و آسفالت جاده‌ها و ده‌ها پروژه دیگر مانند احیای سد نازلوچای و نیز منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو، همه حاکی از آن است که می‌توان گذشته آذربایجان‌غربی را جبران کرده و انتظارات مردم را در طول سه سال برآورده کرد.

,

"سید صولت مرتضوی" معاون اجرایی رییس جمهور هم به خبرنگاران در این زمینه گفت: طبق دستور ویژه رییس جمهور، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافته که این منابع در راستای پرداخت مطالبات معوقه پیمانکاران، تکمیل خط انتقال آب و تملک املاک واقع در مسیر اختصاص خواهد یافت.

,

مطالعات طرح‌های ستاد احیا و هزینه‌هایی که صرف این طرح‌ها شد غلط بود

, مطالعات طرح‌های ستاد احیا و هزینه‌هایی که صرف این طرح‌ها شد غلط بود, مطالعات طرح‌های ستاد احیا و هزینه‌هایی که صرف این طرح‌ها شد غلط بود,

, , , ,

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه پیش تر با انتقاد از طرح‌های غلط احیای دریاچه ارومیه در گذشته، اظهار کرد: مسئولان وقت ستاد احیا به خاطر اجرای طرح‌های غلط احیای دریاچه ارومیه باید پاسخگو باشند و محاکمه شوند.

,

مهدی عیسی زاده با درخواست از سازمان بازرسی برای ورود به روند اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: در طول هفت سال گذشته در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های غلط اجرا و اعتبارات هنگفت زیادی به هدر رفت، باید سازمان بازرسی با ورود به این موضوع مشخص کنند آقایان کلانتری و تجریشی این اعتبارات را کجا و چه میزان هزینه کرده‌اند.

,

عیسی زاده با تاکید بر اینکه تمام مطالعات طرح‌های ستاد احیای و هزینه‌هایی که صرف این طرح‌ها شد غلط بود، عنوان کرد: افرادی در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله کلانتری و تجریشی روی کار آمدند که هیچ شناختی از منطقه و دریاچه ارومیه نداشتند.

,

وی با بیان اینکه در این زمینه بارها به روحانی و جهانگیری در دوره‌های نهم و یازدهم فعالیت مجلس تذکر دادم گفت: متأسفانه هیچکدام از این تذکرات جدی گرفته نشد و با صرف میلیاردها اعتبار شاهد اجرای غلط طرح‌های احیای دریاچه ارومیه و در نتیجه وضعیت امروز هستیم.

,

اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه

, اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه, اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه,

استاندار آذربایجان غربی نیز در این زمینه در جمع مردم روستای علی کندی از توابع بخش نازلوی شهرستان ارومیه با اشاره به اهتمام ویژه دولت سیزدهم به بهبود معیشت مردم در نقاط مختلف کشور، گفت: برنامه‌ریزی برای احیای دریاچه، ارومیه نیز مورد تاکید دولت است.

,

محمدصادق معتمدیان افزود: ما دنبال این هستیم که در کنار اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه، لطمه ای نیز به درآمد مردم و معیشت کشاورزان ساکن در این منطقه وارد نشود.

,

وی با اشاره به اینکه کشاورزی، شغل عمده مردم روستانشین حوضه دریاچه ارومیه است، اضافه کرد: باید از خام فروشی محصولات به سمت فرآوری حرکت کنیم تا شاهد افزایش درآمدها باشیم و در این راستا دولت از طرح های اشتغال زایی در مناطق روستایی حمایت می کند.

,

کارشناسان امر بارها نسبت به تبعات نابودی کامل این دریاچه هشدار داده اند و در این میان، تاکیدات و گفته های مسئولان دولت سیزدهم، بارقه امید را در بین مردم برای احیای دریاچه ارومیه، زنده کرده است و امیدواریم همه آستین ها را برای جلوگیری از نابودی بزرگترین دریاچه شور جهان بالا زده و به زودی شاهد احیای کامل این دریاچه باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه