اخبار داغ

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

اعطای ارز ترجیحی به واردات؛ موجب کاهش تولید شد/ حذف ارز۴۲۰۰تومانی امنیت غذایی کشور را افزایش می‌دهد

اعطای ارز ترجیحی به واردات؛ موجب کاهش تولید شد/ حذف ارز۴۲۰۰تومانی امنیت غذایی کشور را افزایش می‌دهد
یک کارشناس اقتصادی گفت: طی سال‌های اخیر تخصیص ارز ترجیحی به واردات، منجر به کاهش ظرفیت سرمایه‌گذاری در تولید و حتی خروج بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید شد.
[

 محمدعلی خادم کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره آسیب‌های تخصیص ارز ارزان‌قیمت برای واردات برخی کالاها در دولت دوازدهم اظهار کرد: خودکفایی و افزایش ظرفیت تولید که این روزها در صنایع کشور دنبال می‌شود از دستاوردهای حذف ارز ترجیحی است.

واردات، عامل افزایش خروج فعالان اقتصادی از چرخه تولید

 وی ادامه داد: باتوجه‌به اختلاف چشمگیر ارز ترجیحی با ارز نیما بسیاری از تولیدکنندگان طی ۳ تا ۴ سال گذشته آسیب دیدند به‌طوری‌که از چرخه تولید خارج یا ظرفیت تولید را کاهش دادند که با حذف تخصیص این نوع ارز و جاگزینی آن با ارز موجود در سامانه نیما امکان بازگشت این تولیدکننده‌ها به‌مرور فراهم خواهد شد.

وی افزود: طی سه سال اخیر وابستگی به واردات ناشی از اختلاف ارز ترجیحی با آزاد زیاد شد چرا که به سبب عدم صرفه اقتصادی تولیدکننده رغبتی به تولید نداشت که تمامی این عوامل موجب شد تا از اولین آثار این سیاست اشتباه در امنیت غذایی کشور دیده شود.

قیمت گذاری دستوری دومین آجر کج اقتصادی

خادم با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: این سیاست نیز قیمت تمام شده تولید را سرکوب کرده و موجب افزایش زیان تولیدکننده‌ها و خروج از چرخه تولید بسیاری از این فعالان اقتصادی شد که اکنون  با حذف ارز ترجیحی امیدواریم که تولیدکننده‌ها به‌مرور به چرخه تولید بازگردند، اما قیمت‌گذاری دستوری صرفه اقتصادی ندارد و قیمت باید بر اساس اصول اقتصادی و تابع مکانیزم عرضه و تقاضا باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالا خودکفایی محصولات استراتژیک را تحت‌تأثیر قرارداد، توضیح داد: از اردیبهشت سال ۹۷ با تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالا، تولیدکنندگان به سبب عدم رقابت، رغبتی به تولید نداشتند که موجب شد با کاهش بهره‌وری تولید، خودکفایی و خوداتکایی در برخی محصولات را از دست بدهیم.

در پی جنگ و کاهش تولیدات کشاورزی، امنیت غذایی مهمترین چالش دولت‌ها در سال‌های آینده خواهد بود

وی با تاکید بر شعار سال مبنی بر حمایت همه‌جانبه از تولید و استفاده از دانش داخلی در راستای حفظ امنیت غذایی ادامه داد: باتوجه‌به جنگ روسیه و اوکراین و ضرورت امنیت غذایی در جهان، حمایت همه‌جانبه و واقعی از تولید با اصلاح نظام یارانه باید صورت گیرد تا با افزایش ضریب تولید داخل وابستگی به واردات و کشورهای بیگانه کاهش یابد چرا که طی سال‌های اخیر به‌واسطه رانت ارز ترجیحی و ازدیاد مصرف، واردات کالاهای اساسی جهش چشمگیری داشته است.

وی گفت: حذف ارز ترجیحی را یک ضرورت در اقتصاد کشور است که در سال‌های اخیر اختلاف معنادار ارز ترجیحی با آزاد موجب شده تا تمامی کالاهای وارداتی در اختیار مصرف قرار نگیرد و پس از واردات با ارز آزاد به طور رسمی یا غیررسمی از کشور خارج شود که این امر تنها هدررفت منابع ارزی کشور را به دنبال داشته است.



قاچاق، ایران را تبدیل به منبع تامین کننده غذای سایر کشورها کرده بود

خادم اصلاح نظام یارانه را یکی از اهداف مبارزه با قاچاق دانست و گفت: باتوجه‌به آزادسازی قیمت و نزدیک شدن به نرخ بازارهای جهانی دیگر قاچاق کالا به آن‌سوی مرزها صرفه اقتصادی ندارد، درحالی‌که اگر در شرایط فعلی اقتصاد ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد حذف نمی‌شد به‌واسطه مشکلاتی مثل جنگ روسیه و اوکراین و کمبود غذا در خاورمیانه و دنیا شاهد گسترش قاچاق غذا به سایر کشورها بودیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی امنیت غذایی کشور را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: با وجود شرایط اقلیمی و بحران منابع آبی، خودکفایی در تمامی محصولات کشاورزی امکان‌پذیر نیست، اما در برخی محصولات با ضریب بهره‌وری امکان افزایش تولید وجود دارد، کمااینکه سابقه خودکفایی در برخی محصولات داریم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
, واردات، عامل افزایش خروج فعالان اقتصادی از چرخه تولید, واردات، عامل افزایش خروج فعالان اقتصادی از چرخه تولید,
,
,
,
,
,
, قیمت گذاری دستوری دومین آجر کج اقتصادی, قیمت گذاری دستوری دومین آجر کج اقتصادی,
,
,
,
,
,
, در پی جنگ و کاهش تولیدات کشاورزی، امنیت غذایی مهمترین چالش دولت‌ها در سال‌های آینده خواهد بود, در پی جنگ و کاهش تولیدات کشاورزی، امنیت غذایی مهمترین چالش دولت‌ها در سال‌های آینده خواهد بود,
,
,
,
,
,
, ,
,
, قاچاق، ایران را تبدیل به منبع تامین کننده غذای سایر کشورها کرده بود, قاچاق، ایران را تبدیل به منبع تامین کننده غذای سایر کشورها کرده بود,
,
,
,
,
,
,

نویسنده: فرهاد نظریان سامانی
 

, نویسنده: فرهاد نظریان سامانی,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه