اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه:

آتش در کمین جنگل‌ها و مراتع است/ سالها طول می کشد تا عرصه جنگلی مجدد احیاء شود

آتش در کمین جنگل‌ها و مراتع است/ سالها طول می کشد تا عرصه جنگلی مجدد احیاء شود
ان شاالله کولانی گفت: به دنبال گرم شدن هوا، آتش در کمین جنگل‌ها و مراتع است و جبران حریق ها بسیار سخت است و شاید سالها طول بکشد تا عرصه جنگلی مجدد احیاء شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ان شاالله کولانی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: به دنبال گرم شدن هوا، آتش در کمین جنگل‌ها و مراتع است و این نعمت‌های خدادادی در معرض خطر هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه افزود: حفظ منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و توسعه پایدار در رأس امور ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها قرار دارد.

وی در ادامه به مزیت های منابع طبیعی اشاره کرد و بیان داشت: حفاظت از آب وخاک، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش منابع آب زیر زمینی، کاهش ریزگردها و سایر آلاینده‌ها و... از جمله مزیت‌های منابع طبیعی هستند.

کولانی گفت: از آنجا که جنگل ها، مراتع و فضای سبز سرمایه وثروت ملی کشور هستند لذا حفاظت از این گنجینه های ارزشمند در توسعه وآبادانی کشور نقش مهمی دارد.

وی به دلایل آتش سوزی جنگل ها اشاره و خاطر نشان کرد: انبوه بودن جنگلها در این مناطق، عوامل طبیعی، سهل انگاری مردم منطقه، اختلافات قومی قبیله ای و همچنین سهل انگاری گردشگران از مهمترین دلایل بحران آتش سوزی محسوب می شود.

کولانی اظهار داشت: از آنجا که جنگل های ما زمستان و بهار پُر آبی نداشتند با شروع فصل گرما خطراتی جنگل های ما را تهدید می کنند.

وی افزود: به‌دلیل نزدیک بودن بیشتر زمین‌های کشاورزی به مراتع، آتش زدن پس چَرها توسط کشاورزان یک خطر بسیار جدی محسوب می‌شود چرا که آتش برافروخته شده در آن می‌تواند به‌راحتی به مراتع اطراف سرایت کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه بیان داشت: گردشگرانی که وارد طبیعت می‌شوند از آتش افروزی در طبیعت جدا خودداری کنند و در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش شدند با رعایت نکات لازم آتش روشن کنند و در نهایت آن را با آب خاموش کنند و تا از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل نکردند، محل را ترک نکنند.

کولانی گفت: همچنین وسایلی مانند شیشه و فلز که می‌تواند باعث آتش سوزی شود را در طبیعت رها نکنند چراکه اقلامی مانند شیشه می‌تواند گاهی مانند یک ذره‌بین عمل کند و با تابش نور خورشید موجب آتش‌سوزی گیاهان و علف‌های خشک شود.

وی خاطر نشان کرد: جبران حریق ها بسیار سخت است و شاید سالها طول بکشد تا عرصه جنگلی مجدد احیاء شود.

این مقام مسئول با با تاکید بر اینکه صیانت از منابع طبیعی تنها با مشارکت مردم و جوامع محلی امکان پذیر است، گفت: مردم باید همیار طبیعت باشند و با متولیان حفظ منابع طبیعی همکاری کنند.

کولانی با اشاره به اینکه با هرگونه تخلف در عرصه های طبیعی برخورد خواهد شد، گفت: در همین رابطه شماره امداد جنگل ۱۵۰۴ و ۱۳۹ بصورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص تخلفات است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه