اخبار داغ

۷ سد نیمه‌تمام در پیچ و خم اعتبار ماند؛

پیشرفت لاک‌پشتی سدسازی در لرستان

پیشرفت لاک‌پشتی سدسازی در لرستان
پروژه‌های سدسازی در لرستان به دلیل اعتبارات قطره چکانی همچنان نیمه کاره‌ مانده و عمر برخی از پروژه‌ ها به بیش از ۱۸ سال می رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، مهار و کنترل آب در بخش های مختلف، مدیریت منابع آب حاصل از بارش‌ها و کنترل سیلاب از مهمترین مزیت های سدها می باشند، سدهایی که می توانند آب را در هر شرایطی برای بخش کشاورزی، مصارف صنعتی و سایر بخش ها تامین کنند و به نوعی سدسازی از مهمترین اولویت های هر استان محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود بارشها، سدها می توانند در فصول پربارش، آب مورد نیاز را ذخیره و در زمانی های سخت و بحرانی بخشی از این آب برای حوزه هایی از جمله کشاورزی رهاسازی شود ولی متاسفانه سالهاست که اعتبارات قطره چکانی، کام تشنه سدهای استان را سیراب نکرده است.

,

سدهای نیمه تمام یکی از مهمترین موضوعاتی است که در بسیاری از جلسات به عنوان دغدغه اصلی مردم استان از آن یاد می شود و سالهاست تکمیل سدها بر مدار بی اعتباری چرخیده که متاسفانه در دولت قبلی میزان تخصیص اعتبارات برای تکمیل سدهای استان بسیار ناچیز بود و همین امر سبب شد تا سالانه سدهای استان، درصد اندکی پیشرفت داشته باشند.

,

,

, ,

این در حالیست که در سیل فروردین سال ۹۸ به دلیل نبود سد در استان، خسارت هزار میلیاردی به بخش های مختلف وارد شد و به نظر می رسید تلاشها برای روند تکمیل سدهای نیمه کاره مضاعف شود اما در دولت قبلی اراده جدی برای این موضوع وجود نداشت.

,

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، امید مردم لرستان برای تکمیل سدهای نیمه کاره جوانه زد تا با برنامه ریزی شاهد انتظار چند ساله برای پایان پروژه های سدسازی باشیم و در راستای سفر ریاست جمهوری به استان لرستان، بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان برای پروژه های حوزه آب در نظر گرفته شد که این هزینه برای ۱۱ پروژه تعریف شد.

,

یکی از سدهای مهم استان لرستان سد معشوره است که ۱۸ سال این سد بلاتکلیف بوده اما در سفر ریاست جمهوری پیگیری های لازم برای روند تکمیل در دستور کار قرار گرفت که امید می رود با تکمیل این پروژه، بخش قابل توجهی از مشکلات در حوزه آب و کشاورزی برطرف گردد.

,

وجود ۷ سد نیمه کاره در لرستان

, وجود ۷ سد نیمه کاره در لرستان, وجود ۷ سد نیمه کاره در لرستان,

داریوش حسن نژاد مدیر عامل آب منطقه ای لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهارداشت: در استان لرستان هفت سد در دست اجرا داریم که متوسط پیشرفت فیزیکی آنها از ۱۰ درصد تا ۹۸ درصد می باشد.

,

وی افزود: ۱۱ مصوبه سفر ریاست جمهوری داریم که ۱۳ تا از پروژه های آب منطقه ای را شامل می شود که مجموعه این مصوبات ۵۹۱ میلیارد تومان است.

,

,

, ,

مدیر عامل آب منطقه ای لرستان تصریح کرد: ۴۷۵ میلیارد تومان تعهد سازمان برنامه، ۳۶ میلیارد تومان تعهد استان، ۱۵ میلیارد تومان وزارت نیرو و ۲۰ میلیارد تومان نیز از سهم نفت پیش بینی و تاکنون ۲۰۰ میلیارد تخصیص داده شده است.

,

حسن نژاد گفت: پیشرفت فیزیکی سد کمندان ۸۸ درصد، تاج امیر ۵۵ درصد، زیبا محمد ۵٫۲ درصد، شهید بروجردی ۱۰ درصد، عالی محمود ۷٫۲ درصد، آبسرده ۴۱ درصد، کاکارضا و مخملکوه ۲۲ درصد است که با تامین اعتبار می توان شاهد پیشرفت فیزیکی پروزه سدسازی در استان بود.

,

وی با اشاره به آخرین وضعیت مخازن سدهای لرستان اظهارداشت: حجم کل مخزن سدهای مروک، ایوشان، تنگ هاله، خان‌آباد، کزنار و حوضیان ۲۰۸٫۷۱ میلیون متر مکعب است و هم‌اکنون ۳۶ درصد از مخازن سدهای لرستان پر است.

,

حسن نژاد خاطرنشان کرد: حجم آب موجود در پشت سدهای استان ۷۴٫۹۵ میلیون متر مکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: در حال حاضر مجموع آب ورودی‌ شش سد استان ۰٫۲۶ متر مکعب بر ثانیه و میزان آب خروجی از سدها ۱٫۳۷۵ متر مکعب برثانیه می باشد.

,

وی تاکید کرد: با توجه به میزان نزولات جوی تا این لحظه و کاهش قابل ملاحظه حجم آب موجود پشت سدها، رعایت الگوی کشت و مدیریت میزان برداشت از منابع آبی و مصرف بهینه ضروری می باشد.

,

اراده جدی وزارت نیرو برای سد معشوره

, اراده جدی وزارت نیرو برای سد معشوره, اراده جدی وزارت نیرو برای سد معشوره,

مهرداد ویسکرمی رئیس مجمع نمایندگان لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: سدسازی یک کار طولانی مدت است و نیاز به اعتبارات زیادی دارد و با برنامه ریزی و اولویت بندی تلاش می شود تا تعدادی از سدها تکمیل شوند.

,

,

, ,

وی افزود: برای تکمیل سد بختیاری ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این پروژه طبق زمانبندی ظرف ۱۰ سال ساخته شود اما با توجه به اینکه راه دسترسی سد دچار آسیب هایی شده، هزار میلیارد تومان برای بخش دسترسی راه این سد نیاز است تا در آینده با مشکلاتی همراه نشود و زیرسازی مناسبی داشته باشد.

,

رئیس مجمع نمایندگان لرستان با اشاره به احداث سد معشوره، تصریح کرد: در گذشته کارشکنی هایی برای این پروژه صورت گرفته ولی هم اکنون وزارت نیر اراده جدی برای تکمیل پروژه دارد که قرارداد واگذاری به پیمانکار داده شده و تجهیزات مورد نیاز در این محل مستقر شده است.

,

ویسکرمی عنوان کرد: امسال ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده که از خرداد به بعد تخصیص داده می شود و قول داده شده این اعتبار در اختیار مجری طرح قرار گیرد تا پروژه روند بهتری داشته باشد.

,

وی بیان کرد: تملک اطراف این سد نیاز است که تسریع یابد و از دیگر اقدامات لازم، بحث مطالعات بود که تلاش می شود با برنامه ریزی و پیگیری ها شاهد پیشرفت خوبی در روند سد سازی استان باشیم.

,

انتظار می رود که با همت دولت سیزدهم و اراده وزارت نیرو شاهد تکمیل و بهره برداری تعدادی از سدهای نیمه تمام استان باشیم تا بخشی قابل توجهی از مشکلات آب برطرف گردد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه