اخبار داغ

کارشناس دینی و مذهبی و استاد حوزه علمیه بجنورد:

سقط جنین دیه دارد/ قتل سالانه ۷۰۰ هزار جنین در کشور

سقط جنین دیه دارد/ قتل سالانه ۷۰۰ هزار جنین در کشور
حجت الاسلام محمد کمالی گفت: الزاما پرداخت دیه مربوط به انسان است و پرداخت کننده دیه کسی است که سقط جنین را انجام داده و به قتل جنین دیه تعلق می گیرد، بنابراین او یک انسان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد کمالی، کارشناس دینی و مذهبی و استاد حوزه علمیه بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با اهمیت موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت اظهار داشت: یکی از مواردی که امروزه در جهت کاهش جمعیت کمک کننده شده است، سقط یا به تعبیر صحیح قتل جنین است که سالانه در سراسر دنیا 45 میلیون نفر از طریق سقط جنین از بین می رود و متاسفانه میانگین این آمار در کشور طی یک سال 250 هزار تا 700 هزار قتل جنینی است که براساس این آمار هر دو دقیقه یک انسان با مشارکت پدر و مادر و یا پزشک به قتل می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

وی ادامه داد: متاسفانه نگاه و تحلیل بر این اساس است که جنین به عنوان انسان به حساب نمی آید و قتل آن ایجاد نگرانی نخواهد کرد، اما براساس روایات متعدد و معتبر در نزد عموم مسلمانان و نیز قرآن کریم در سوره مبارکه مومنون آیه ۱۲ به بعد از نطفه و مراحل بعد از آن در خلقت از کلمه انسان استفاده کرده است و حتی در سوره مبارکه مائده آیه ۳۲ کشتن یک انسان راکه شامل جنین هم می شود مساوی با کشتن تمام انسان ها دانسته است .

,

حجت الاسلام کمالی عنوان کرد: در واقع تعبیر نفس در آیه قرآن این نیست که یک انسان به دنیا آمده باشد، بلکه تعبیر نفس، تعبیر انسان در رحم مادر را نیز شامل می شود.

,

وی با بیان اینکه الزاما دیه در شرع مقدس اسلام به انسان تعلق می گیرد و برای کسی که حیوانی سهوا و عمدا کشته باشد، دیه ای در نظر گرفته نمی شود، گفت: واژه دیه برای انسان است و در دین اسلام و شرع نیز برای جنین دیه در نظر گرفته شده است.

,

حجت الاسلام کمالی با اشاره به یکی از روایات ادامه داد: در روایتی به نقل قول یکی از یاران امام باقر (ع)، درباره خانم بارداری که بعد از مصرف دارو فرزندش را سقط کرده بود، آن حضرت توضیح داد که اگر جنین دارای استخوان باشد و بروی آن گوشت آمده باشد، اگر علقه یا خون بسته شده یا تکه گوشت باشد، در هر مرحله تکاملی که قرار گیرد برای او دیه لحاظ می شود و باید به پدر فرزند پرداخت شود.

,

وی در رابطه با توضیح به این مسئله که چرا دیه به پدر پرداخت می شود، گفت: امام باقر(ع) بیان داشت که مادر از این بچه ارث نمی برد، زیرا مادر قاتل است و قاتل از مقتول ارث نمی برد.

,

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی عنوان کرد: الزاما پرداخت دیه مربوط به انسان است و پرداخت کننده دیه کسی است که سقط جنین را انجام داده  و به قتل جنین دیه تعلق می گیرد، بنابراین او یک انسان است.

,

وی با بیان اینکه گاهی اوقات خیلی راحت از کنار مسئله سقط جنین عبور می کنیم، توضیح داد: متاسفانه در جوامع علمی و پزشکی نیز گاهی اوقات شنیده می شود که تا زمانی که روح در جنین دمیده نشده، سقط جنین مشکل ندارد، اما عمل برخی از عاملان قتل یا هادیان این جنایت غیرمستند به شرع مقدس است.

,

 حجت الاسلام کمالی گفت: براساس مستندات علوم روز و پزشکی اندام کامل جنین از هشت هفتگی تشکیل می شود و براساس تصاویر مینیاتوری در سونوگرافی این اندازه به دو سانتی متر می رسد.

,

وی بیان داشت: نکته قابل تامل در زمان قتل جنین توسط پزشک وقتی دستگاه وارد رحم زن می شود جنین فرار می کند و این یعنی روح دارد و احساس در جنین قطعی است ولی متاسفانه به راحتی جنین کشته می شود.

,

وی ابراز داشت: مسئله سقط جنین در عصر و زمانی مطرح می شود که گاهی اوقات برای کشته شدن یک حیوان پویشی، راه می اندازند و جمعیت کذایی میلیونی همدلی می کنند که حیوان به شدیدترین شکل کشته شده است، در حالیکه هر دو دقیقه یک انسان در کشور ایران کشته می شود، اما همه سکوت می کنند.

,

حجت الاسلام کمالی با بیان اینکه مسئله سقط جنین دردناک و باعث نگرانی در جامعه است، گفت: جامعه ای که هشت سال دفاع از مرز و بوم و ارزش ها را داشت و 230 هزار شهید در این ایام تقدیم دفاع از کشور شده، امروزه در یک سال چندین برابر شهدای دفاع مقدس از بین می روند و کشته می شوند.

,

وی گفت: این موضوع مهم و ضروری است، باید به چالش کشیده شود و حتی شده جان یک نفر را نجات دهیم و از کشته شدن او جلوگیری شود.

,

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی بیان داشت: مسئله سقط جنین براساس نظر چندین مرجع تقلید آن هم قبل از دمیده شدن روح در جنین در صورتی که برای جان مادر خطر داشته باشد، مجاز است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه