اخبار داغ

محصولاتی بی‌بدیل در اقتصاد؛

گیلاس و آلبالو سرسبد میوه‌های آخر بهار/ جبران خلاء نگاه ارزشی این یاقوت سرخ از ضروریات است

گیلاس و آلبالو سرسبد میوه‌های آخر بهار/ جبران خلاء نگاه ارزشی این یاقوت سرخ از ضروریات است
محصولات باغی به خصوص آلبالو و گیلاس در استان کرمانشاه می‌تواند در اقتصاد نقش بی‌بدیلی ایفا کند اما بی‌توجهی به این قضیه سبب ایجاد خلاء در آن شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، گیلاس و آلبالوی خوشرنگ سرسبد میوه‌های انتهای فصل بهار است. این میوه های ریز پرخاصیت به گفته متخصصان دارویی و غذایی آنقدر خواص و ویتامین دارد که بیشتر از طعم خوشمزه اش، نقش یک داروی ناب را ایفا می‌کند؛ اینها سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی هستند.

در جایی دیگر نقش حلقه ایی از اقتصادکشاورزی را هم بازی می کنند. اقتصاد کشاورزی یکی از زیرشاخه های علم اقتصادی است. و به بهینه سازی تولید و توزیع و امنیت غذایی می پردازد.

آلبالو و گیلاس اما در میان انواع محصولات کشاورزی، جایگاه ویژه ای دارد. وقتی می آید؛ روشنی چشم باغبان و دلخوشی دل کودکان بازیگوش می شود.

زمانی می آید که باغبان نخستین دشت سالش را از فروش میوه ای گران بها کسب می کند و کیسه تهی از پولش، رنگی اقتصادی می گیرد و بازار تهی از میوه، این نوبرانه را گل سرسبدش می کند و به بهایی گران تر از جان می فروشد.

استان کرمانشاه حرف دارد از این ریز نقش های اقتصادی، یک هزار و ۱۲۰ هکتار باغ آلبالو گیلاس مثمر، پر گویی نیست، در سال‌هایی که شرایط آب و هوایی مساعد باشد.

کرمانشاه حدود ۱۰ هزارتن برداشت محصول آلبالو گیلاس را به خود اختصاص می دهد. و اما در حال حاضر این محصول بیشتر مصرف بازار داخلی و تازه خوری دارد و مازاد آن به استانهای همجوار می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

صحنه ای از گیلاس و آلبالو

, صحنه ای از گیلاس و آلبالو, صحنه ای از گیلاس و آلبالو,

رحمان فیض‌قربانی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، با تایید گسترش باغات آلبالو و گیلاس به میزان ۱۱۲۰ هکتار در سطح استان کرمانشاه گفت: در سطح ۱۴ شهرستان کرمانشاه حدود ۸۰۰ هکتار باغ گیلاس و ۲۲۰ هکتار باغ آلبالوی، آماده بهره برداری داریم.

,

فیض قربانی ، شهرستان صحنه را مهم ترین شهرستان دارای باغات آلبالو و گیلاس می داند و در خصوص میزان برداشت از باغات این میوه بیان داشت: در شرایط معمول متوسط عملکرد باغات گیلاس شهرستان صحنه که عمده باغات گیلاس استان کرمانشاه را در بر می گیرد، حدود ۱۰ تن در هکتار است، اما امسال به دلیل سرمازدگی و خشکسالی کاهش عملکرد باغات گیلاس این شهرستان به میزان ۹ تن در هکتار رسیده است.

,

وی, با برشمردن ارقام مختلف گیلاس ادامه داد: عمده ارقام باغات گیلاس شامل تک دانه مشهد، سیاه مشهد، حاج یوسفی، صورتی،زعفرانی است وبا توجه به شرایط آب و هوایی پیش بینی می شود امسال هفت هزار تن تولید گیلاس از باغات استان داشته باشیم.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به ارقام آلبالوی تولیدی استان گفت: عمدتا ارقام آلبالوی سیگانی، برتومو، مجاری و مقادیری هم ارقام محلی داریم که پیش بینی می شود امسال هم دو هزار تن آلبالو از باغات استان برداشت شود.

,

, ,

پتانسیل فراوان اما سهم اندک استان کرمانشاه در باغات

, پتانسیل فراوان اما سهم اندک استان کرمانشاه در باغات, پتانسیل فراوان اما سهم اندک استان کرمانشاه در باغات,

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد ضمن اشاره به سهم اندک استان کرمانشاه در باغات کشوری خاطر نشان کرد: امیدواریم با توجه به تناسب زمین و منابع آبی استان باغات هم توسعه پیدا کند و جهاد کشاورزی با تمام قوا در راستای اجرای این مهم گام بردارد.

,

هدایت حاتمی  معتقد است. برای اشتغال و افزایش تولید استان کرمانشاه یک ایده وجود دارد و به آن پرداخته شده است و آن ایده شبکه ارزش و زنجیره ارزش است. که در بخش تولیدات باغی نیز دارای اهمیتی بسزا است.

,

حاتمی ضمن بیان تلاش برای بالا بردن کیفیت و رضایت از تولید محصول اظهار داشت: تاکنون کالا هایی که تولید شده آن کیفیتی که باید می داشت را ندارد و یا توسط افرادی تحت عنوان واسطه فروخته می شود و سودش به جیب واسطه ها می رود و یا بسته بندی مناسبی برای کالاها نداریم. تمام  اینها  نشان دهنده خلا نگاه ارزش افزوده هست.

,

وی خاطر  نشان کرد: برای همین به فکر ایجاد این زنجیره و شناسایی کالاهایی با مزیت هستیم. یکی از این کالاها گیلاس است با اینکه ما جز ۱۵ استان تولید گیلاس در کشور هستیم ولی تا کنون این محصول، خوب معرفی نشده است. با توجه به اجرای زنجیره ارزش معرفی، بسته بندی و عرضه به موقع محصول در بازار ، بخش اقتصاد کشاورزی چند قدم به جلو سوق خواهد یافت.

,

, ,

گیلاس بازیگر شصت ساله صحنه

, گیلاس بازیگر شصت ساله صحنه, گیلاس بازیگر شصت ساله صحنه,

رضا سلیمی، یک کشاورز شهرستان صحنه، کاشت نخستین نهال گیلاس در این استان را شصت سال پیش می داند و بیان داشت: جهانبخش خان اکبری شصت  سال پیش با آوردن میوه گیلاس به منطقه صحنه سبب شد تا این روزها این شهرستان با برداشت بیش از ۵ هزارتن میوه گیلاس در سطح ۵۰۰ هکتار به قطب باغات گیلاس غرب کشور تبدیل شود.

,

وی افزود: ارقام گیلاس باغات دهستان خدابنده لو بخش دینور شامل تکدانه،سیاه مشهد،صورتی لواسان و حاجی یوسفی است که به بازار عرضه می شود. و موجبات درآمدزایی مردم روستایی را فراهم می آورد.

,

این کشاورز خاط نشان کرد: گیلاس شهرستان صحنه علاوه بر تأمین نیاز استان کرمانشاه به استان‌های ایلام، لرستان و همدان و حتی کشور عراق صادر می‌شود همچنین به دلیل تازه خوری این محصول از زمان چیدن تا استفاده شدن ،ایجاد تسهیل گری در حمل و نقل محصول تا رسیدن به بازار و نیز فرآوری های مناسب این محصول از جمله برنامه هایی است که باید وزرات جهاد کشاورزی در راستای زنجیره تامین و اشتغالزایی در نظر بگیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه