اخبار داغ

ماجرای تعطیلی برخی نانوایی‌های زنجان در جمعه‌ها؛

تعطیلی بی‌مورد برخی نانوایی‌ها و دودی که به چشم مردم می‌رود/ اتحادیه نانوایان: صف‌ها با اجرای طرح جدید و رقابتی شدن نانوایی‌ها از بین می‌رود

تعطیلی بی‌مورد برخی نانوایی‌ها و دودی که به چشم مردم می‌رود/ اتحادیه نانوایان: صف‌ها با اجرای طرح جدید و رقابتی شدن نانوایی‌ها از بین می‌رود
تعطیلی برخی واحدهای نانوایی در روزهای جمعه علی‌رغم اینکه روز غیررسمی تعطیل آن‌هاست سبب ازدحام جمعیت و تشکیل صف‌های طولانی در نانوایی‌ها می‌شود که به گفته رئیس اتحادیه نانوایان زنجان این مشکل با اجرای طرح جدید عرضه نان و رقابتی شدن نانوایی‌ها حل می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; داستان از آنجایی آغاز شد که استاندار زنجان در نخستین روزهای سال جاری از اجرای فرآیند جدید عرضه نان به‌صورت پایلوت در این استان خبرداد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

محسن افشارچی در جلسه‌ای با بازرسان بازار با بیان اینکه نظارت و بازرسی، یکی از مهمترین ابزارهای جلوگیری از زیاده‌خواهی در بازار است، گفت: نظارت و بازرسی از چند جهت در کنترل تورم تاثیر می‌گذارد، جلوی زیاده‌خواهی‌ها را می‌گیرد و از لحاظ روانی هم در بین مردم آرامش ایجاد می‌کند.

,

وی با بیان اینکه نظارت در حوزه‌های مختلف را قبل از عید آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در سال جدید نیز با توجه به اینکه تخلفات مشخصی در حوزه نان رخ می‌دهد، نان را به‌صورت خاص در استان هدفگذاری کرده‌ایم.

,

افشارچی اظهار داشت: پایلوت روش جدید ارائه نان به مردم در ماه‌های آینده در استان زنجان انجام خواهد شد که این روش از فساد، گران‌فروشی و کم‌فروشی در حوزه نان جلوگیری می‌کند.

,

, ,

استاندار زنجان با اشاره به مشکل در حوزه آرد و نان گفت: فرآیند عرضه نان یارانه‌ای تا 2 ماه آینده تغییر خواهد یافت و اینطور نخواهد بود که آرد یارانه‌ای در اختیار نانوایان قرار گیرد بلکه مردم، نان را با قیمت پایین می‌خرند اما یارانه آرد بر مبنای میزان فروش نان به حساب نانوایان پرداخت می‌شود و زنجان، جزء استان‌های پیشرو در این زمینه خواهد بود.

,

*‌ نان سهمیه‌بندی می‌شود؟

, *‌ نان سهمیه‌بندی می‌شود؟, *‌ نان سهمیه‌بندی می‌شود؟,

بعد از اعلام این خبر بود که شایعه‌ها و خبرهای فراوانی از سهمیه‌بندی و گران شدن نان در بین عموم مردم رواج یافت و موجی از نگرانی‌ها را در بین شهروندان ایجاد کرد اما این در حالی بود که به گفته استاندار زنجان فقط نحوه عرضه نان تغییر پیدا می‌کند و هیچگونه سهمیه‌بندی و گرانی در میان نیست.

,

, ,

اظهارات مسئولان یکی پس از دیگری ادامه داشت و همواره از ایجاد ناامیدی و نگرانی در مردم خودداری کرده و تاکیدشان بر این بود که فقط و فقط نحوه عرضه نان تغییر می کند و تغییر دیگری در میزان مصرف و نرخ نان نخواهد بود.

,

, ,

*‌ افزایش قیمت و محدودیتی در خرید نان با اجرای طرح جدید وجود ندارد

, *‌ افزایش قیمت و محدودیتی در خرید نان با اجرای طرح جدید وجود ندارد, *‌ افزایش قیمت و محدودیتی در خرید نان با اجرای طرح جدید وجود ندارد,

استاندار زنجان، یک ماه بعد از جلسه با بازرسان در یک گفت‌وگو در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مردم به هیچ وجه نگران اجرای طرح جدید عرضه نان و تامین نان نباشند، گفت: افزایش قیمت، سهمیه‌بندی و کارت اعتباری نخواهیم داشت و هیچ موضوعی تحت عنوان اعتبار و سهمیه‌بندی مطرح نیست.

,

وی اظهار داشت: هدفگذاری اصلی اجرای این طرح صرفاً جلوگیری از قاچاق بوده و مباحثی از جمله اعتبار و سهمیه مطرح نیست و اصل موضوع این است که مردم، نان مورد نیاز خود را بدون سهمیه‌بندی و افزایش قیمت و بدون محدودیت و فقط با کارت بانکی خریداری می‌کنند.

,

افشارچی در خصوص راه‌های دررو و تخلفات احتمالی در طرح جدید در نانوایی‌ها خاطرنشان کرد: راه‌های دررو ربطی به مردم ندارد و به سیستم مربوط می‌شود و نکته مهم این است که مردم، نان مورد نیاز خود را به راحتی خواهند خرید و اگر راه‌هایی هم باشد نظام با راه‌های دررو طرف خواهد بود.

,

استاندار زنجان گفت: هیچ محدودیتی در خرید نان برای مراسم، مجالس و میهمانی شهروندان وجود ندارد و هر کس به هر تعداد که نان بخواهد بخرد، مشکلی وجود ندارد و هیچ کس در ارتباط با دسترسی به نان با مشکلی مواجه نخواهد شد.

,

*‌ سوءاستفاده برخی نانوایان

, *‌ سوءاستفاده برخی نانوایان, *‌ سوءاستفاده برخی نانوایان,

تاکید مسئولان استان از استاندار و معاون اقتصادی وی گرفته تا جهاد کشاورزی و غله و حتی بازرسی سازمان صمت در حالی است که برخی نانوایان که به اتمال زیاد، مخالف اجرای این طرح هستند اقدام به تعطیلی نانوایی در روزهای غیرتعطیل خود کرده و در روزهای عادی نیز کمتر از روال عادی خود اقدام به پخت نان می‌کنند و به عبارت دیگر کاری می‌کنند که صدای اعتراض مردم را بلند کنند تا شهروندان نیز با اجرای این طرح مخالفت کنند.

,

یکی از شهروندان در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: مدتی است که بعد از اعلام خبر عرضه نان به روش جدید، برخی نانوایی‌ها تغییراتی در نحوه کار خود داده‌اند به‌گونه‌ای که هر روز به مشتریان می‌گفتند که نان به زودی گران خواهد شد و گرانی ان سبب افزایش قیمت همه کالاها می‌شود.

,

این شهروند افزود: من تقریباً هفته‌ای 2 یا 3 دفعه نان می‌خرم و به دلیل شرایط شغلی که داریم معمولا از نانوایی‌های مختلف می‌خرم و اینطور نیست که فقط از یک نانوایی خرید داشته باشم و به همین دلیل، تغییر رفتار نانوایان و حتی بربری و سنگکی‌ها را هم می‌بینم.

,

وی اظهار داشت: جمعه گذشته (20 خرداد) برای خرید نان به بیرون رفتم اما از 4 نانوایی موجود در کوچه‌های اطراف ما 2 تا تعطیل بودند که تعطیلی یکی از آن‌ها جمعه است اما تعطیلی یکی دیگر غیر از روز جمعه است.

,

وی با بیان اینکه به همین دلیل 2 واحد نانوایی دیگر بسیار ازدحام جمعیت بود، خاطرنشان کرد: خود بنده بیش از 2.5 ساعت برای خرید نان در صف ایستادم و این یک مشکل بزرگ است که مسئولان باید رسیدگی کنند.

,

, ,

شهروند دیگری در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: روز جمعه برای خرید نان از منزل خارج شدم اما متاسفانه از تعداد 5 – 6 نانوایی موجود در شهرک ما فقط یک واحد نان می‌پخت که جمعیت زیادی در صف طولانی برای خرید نان ایستاده بودند.

,

وی با بیان اینکه طبق روال گذشته انتظار داشتم که حداکثر ظرف یک ربع بتوانم نان بخرم و به منزل برگردم، ابراز کرد: متاسفانه اصلا نتوانستم نان بخرم و به سوپرمارکت مراجعه کردم که آنجا هم نان نبود و در واقع بدون خرید نان به منزل بازگشتم.

,

یکی از نانوایان زنجانی به خبرنگار موج رسا؛ گفت: با توجه به اینکه هنوز طرح جدید به‌صورت کامل اجرایی نشده و فقط کارتخوان‌های جدید نصب شده است لذا فروش آرد، صَرفه زیادی دارد و نانوا را تحریک می‌کند.

,

وی با بیان اینکه بعد از پخت یک کیسه آرد حداکثر 170 هزار تومان برای نانوا باقی می‌ماند، اظهار داشت: به نظر شما با این مبلغ چگونه می‌توان هزینه‌های جاری مغازه شامل اجاره، آب، برق، گاز، دستمزد کارگر و... را تامین کرد و این در حالی است که یک کیسه آرد به قیمت 400 هزار تومان فروخته می‌شود و به همین دلیل، انگیزه کار کردن در بین همکاران از بین می‌رود.

,

, ,

این نانوا با بیان اینکه با وجود اینکه واقعاً نمی‌صرفد اما پخت و تامین نان شهروندان را وظیفه خود می‌دانیم و به همین دلیل اقدام به پخت نان کرده و غیر از یک روز مشخص، تعطیلی دیگری نداریم، خاطرنشان کرد: تعطیلی سایر نانوایی‌ها سبب شلوغی و ازدحام جمعیت در نانوایی ما شده و از مشتریان حاضر که ساعت‌ها به صف می‌ایستند، شرمنده می‌شویم.

,

این نانوا با بیان اینکه مسئولان هر چه سریع‌تر باید فکری برای حل این مشکل بکنند، افزود: بهتر است هر چه سریع‌تر عرضه آرد به نرخ جدید آغاز شود تا احتمال هرگونه فساد و سوءاستفاده را از بین ببرد و صف نانوایی‌ها نیز به روال قبل بازگردد و شهروندان در این هوای گرم و در فصل زمستان در سرمای شدید برای خرید نان در صف‌ها منتظر نمانند.

,

, ,

*‌ تعطیلی نانوایی در روز غیررسمی، تخلف است

, *‌ تعطیلی نانوایی در روز غیررسمی، تخلف است, *‌ تعطیلی نانوایی در روز غیررسمی، تخلف است,

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: هر واحد نانوایی بخواهد در روزی که غیرتعطیل است اقدام به عدم پخت نان کند، تخلف است.

,

وی در خصوص تعطیلی اکثر نانوایی‌ها در روزهای جمعه گفت: روز تعطیل رسمی برخی نانوایی‌ها جمعه بود اما به دلیل اینکه می‌توانستند آرد از صنف و صنعت خریداری کنند، جمعه‌ها را تعطیل نمی‌کردند و پخت نان داشتند و اکنون بعد از شروع اجرای طرح جدید عرضه نان و افزایش قیمت آرد صنف و صنعت که اقدام به تعطیلی روز جمعه می‌کنند، شهروندان فکر می‌کنند که عمداً جمعه را تعطیل کرده‌اند در حالی که اینطور نیست.

,

بیات در پاسخ به اینکه مگر می‌شود تعطیلی چند واحد نانوایی در یک محل به‌صورت مشترک در روز خاصی باشد، خاطرنشان کرد: 90 درصد لواشی‌ها در روزهای جمعه، مشتری ندارند و به همین دلیل موقعیتی پیش آمده بود که جمعه‌ها اقدام به پخت نان می‌کردند و نان از این طریق از زنجان خارج می‌شد.

,

وی افزود: به این دلیل، برنامه‌ریزی کرده بودیم که اکثراً روزهای جمعه را تعطیل کنیم تا نان از استان خارج نشود البته این بحث مربوط به خیلی وقت پیش بوده و ربطی به اجرای طرح جدید عرضه نان ندارد.

,

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با اشاره به افزایش مصرف نان در بین شهروندان گفت: میزان مصرف نان به‌طور معمول همیشه در فصول بهار و تابستان بالا می‌رود و امروز 2 علت دیگر سبب افزایش بیش از پیش مصرف نان شده که یکی، گرانی سایر کالاها است که سبب شده تا فشار مصرف به نان بیاید و دیگری هم این است که نان‌های فانتزی تا قبل از اجرای طرح جدید، ارزان بود و برخی شهروندان از انجا خریداری می‌کردند که مشتریان آن‌ها نیز به سمت نانوایی‌های سنتی آمده‌اند.

,

وی افزود: دلیل افزایش قیمت نان‌های فانتزی این است که آرد نوع 6 (قیمت آزاد) به آن‌ها فروخته می‌شود و همین سبب افزایش قیمت تمام‌شده نان آن‌ها شده است.

,

*‌ ازدحام جمعیت در نانوایی‌ها با اجرای روش جدید عرضه نان حل می‌شود

, *‌ ازدحام جمعیت در نانوایی‌ها با اجرای روش جدید عرضه نان حل می‌شود, *‌ ازدحام جمعیت در نانوایی‌ها با اجرای روش جدید عرضه نان حل می‌شود,

بیات اظهار داشت: با توجه به اینکه عرضه نان به روش جدید طی روزهای آتی اجرا خواهد شد لذا نسبت به روزهای تعطیلی نانوایی‌ها وارد نمی‌شویم چون عرضه نان بعد از اجرای عنقریب طرح به‌صورت رقابتی خواهد بود.

,

وی تصریح کرد: در این صورت تمام نانوایی‌ها به دلیل رقابتی بودن در تمام روزها و حتی شب‌ها نیز اقدام به پخت نان می‌کنند و به همین دلیل، مشکل فعلی (ازدحام جمعیت در روزهای جمعه) حل می‌شود.

,

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان خاطرنشان کرد: 73 واحد نانوایی با دستور فرمانداری به‌صورت دوشیفته کار می‌کنند تا شهروندان مشکلی در تامین نان مورد نیاز خود نداشته باشند و به همین دلیل آرامش طی روزهای اخیر به نانوایی‌ها بازگشته است.

,

وی تاکید کرد: قطعاً با اجرای روش جدید عرضه نان که طی روزهای آینده اتفاق خواهد افتاد، مشکل ازدحام جمعیت در نانوایی‌ها به دلیل تعطیلی در روزهای غیررسمی نیز حل می‌شود.

,

آنچه که از مطالب بالا برمی‌آید اینکه برخی نانوایان از تدبیری که مسئولان و دولتمردان با روش جدید عرضه نان برای جلوگیری از قاچاق و فساد آرد و سوءاستفاده از یارانه آرد اندیشیده‌اند، خوشحال نیستند و به همین دلیل یا کم‌کاری می‌کنند و یا روزهای جمعه که تعطیلی رسمی آن‌ها نیست اقدام به پخت نان نمی‌کنند و همین امر سبب ازدحام جمعیت و تشکیل صف طولانی در سایر نانوایی‌ها می‌شود و شهروندان در تامین نان به مشکل برمی‌خورند اما مسئولان باید هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای طرح (فروش آرد به نرخ آزاد به نانویان) اقدام کرده و جلوی هرگونه سوءاستفاده از سوی هر کسی را بگیرند تا مردم که این روزها درگیر مشکلات معیشتی بوده و با اصلاح اقتصادی و گران شدن کالاها مواجه بوده و فشار مصرف به نان آمده، حداقل مشکلی در تامین این کالای استراتژیک نداشته باشند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه