اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

«ورودممنوع» تأکید دوباره کاربران فضای مجازی در سالروز تحقیر آمریکا در خلیج فارس/ سرنگونی گلوبال هاوک رفتار پرنده‌های ایالات‌متحده را تغییر داد

«ورودممنوع» تأکید دوباره کاربران فضای مجازی در سالروز تحقیر آمریکا در خلیج فارس/ سرنگونی گلوبال هاوک رفتار پرنده‌های ایالات‌متحده را تغییر داد
امروز و همزمان با سالروز دفاع مشروع ایران از منطقه سرزمینی خود، کاربران فضای مجازی ذیل کلیدواژه #ورود_ممنوع به بازخوانی ماجرای سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا پرداخته و نسبت به تحرکات کشورهای متخاصم چون آمریکا هشدار دادند. کاربران فضای مجازی این مسئله را تأکید می‌کنند که در روزهای پررفت‌وآمد دیپلماسی، این نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که امنیت کشور را تأمین و فضا را برای رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر فراهم می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزهای پایانی خردادماه سال 98 بود که روابط عمومی کل سپاه طی اطلاعیه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک متعلق به نیروی دریایی آمریکا بعد از تجاوز به حریم هوایی ایران توسط آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه خبر داد.

در آن زمان مجید تخت روانچی، سفیر وقت و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در بیان جزئیات این دفاع پدافندی توضیح داد که «ایران پیش از هدف قراردادن پهپاد آمریکایی اخطارهای رادیویی به آن داده که با بی‌توجهی همراه شده‌است.»

 در همان زمان قادر رحیم‌زاده، جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا از اقدام ایران به منظور تغییر رفتار آمریکا خبر داد؛ او گفت که «هواپیماهای آمریکایی در منطقه بارها وارد حریم هوایی ایران شده‌اند و هرگز به اخطارها تمکین نکرده‌اند که عدم تمکین آمریکایی‌ها به قوانین بین‌المللی باعث شد بعد از بارها اخطار، هواپیمای آن‌ها مورد اصابت قرار گیرد و سرنگون شود.»

اما ایالات متحده که آبروی نظامی و تجهیزاتی خود را در خطر می دید، ادعای ورود پهپاد به حریم هوایی ایران را رد کرده و مدعی شد که این پهپاد در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده‌است اما نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقامات ارشد کاخ سفید گزارش کرد که در میان مقامات آمریکایی دربارهٔ اینکه آیا واقعاً این پهپاد در تمام مسیر خود خارج از حریم هوایی ایران بوده تردیدهایی وجود داشته‌است. با این وجود اما روس‌ها نظر دیگری داشتند؛ نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد که بنا بر اطلاعات به دست آمده توسط ارتش روسیه، این پهپاد در حریم هوایی ایران منهدم شده‌است.

جزئیات دقیق و نهایی توسط سردار حاجی زاده رسانه ای شد. سردار حاجی زاده که از اخطار جدی به نیروهای تروریست آمریکا می‌گفت در همان حال نیز  پرده از حضور هواپیمای بوئینگ متعلق به نیروی دریایی آمریکا برداشت که مورد بخشش نیروهای پدافندی ایران قرار گرفته بود. او در حاشیه رونمایی از قطعات لاشه پهپاد ساقط شده آمریکایی گفت: پنجشنبه ۳۰ خرداد پهپاد آمریکایی که ساعت ۱۴ دقیقه بامداد از پایگاه هوایی الظفره در نزدیکی شهر ابوظبی کشور امارات به پرواز درآمده بود و بعد از طی مسافتی طولانی، حدود ساعت ۴ بامداد وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شده بود این هواپیما دارای سیستم‌هایی است که به هنگام ارتباط با آن، اطلاعات را به ایستگاه‌های مرکزی خود مخابره می‌کند؛ نیروهای ایرانی در دو مرحله و چهار نوبت (دو بار در ساعت ۲:۰۵ و دو بار در ساعت ۳:۵۵ بامداد) به این هواپیما اخطار داده‌اند که آخرین اخطار توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در ساعت ۳:۵۵ صورت گرفته بود اما پاسخی به اخطارها داده نشد و به دلیل اینکه پهپاد از آب‌های سرزمینی ایران دور نشد، ساعت ۴:۰۵ مورد هدف و سرنگونی قرار گرفت. همراه با پهپاد آمریکایی سرنگون شده، یک هواپیمای بوئینگ پی-۸ پوسایدون متعلق به نیروی دریایی این کشور با ۳۵ سرنشین نیز حضور داشت که به مرزهای ایران تعرض کرده بود و نیروهای ایران می‌توانستند آن را مورد هدف قرار دهند اما این کار را نکردند. علت هدف قرارندادن هواپیمایP-8 و سرنگونی پهپاد آمریکایی را «اخطار به نیروهای تروریست آمریکایی» عنوان کرد. در روز بعد، پنتاگون حضور این هواپیما را هم با ۳۸ سرنشین به همراه پهپاد تأیید کرد.

اما امروز سالروز سرنگونی پرنده جاسوسی آمریکایی است که به «گلوبال هاوک» معروف شده است. در همان زمان موجی از واکنش ها در فضای مجازی شکل گرفت و کاربران شبکه های اجتماعی این سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته آمریکا را نشان از قدرت دفاعی ایران دانستند. البته رفتار کاربران با نیروهای تروریست آمریکایی و ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا متفاوت بود و آن ها مورد تمسخر قرار گرفتند.

در همان ایام روزنامهٔ آلمانی تاگِس سایتونگ در واکنش جالب توجه به فضاسازی های رسانه ای آمریکا نوشت: اگر یک پهپاد ایرانی در نزدیکی سواحل آمریکا سرنگون شود راجع به مکان دقیق سرنگونی پهپاد صحبت نمی‌شود، بلکه همه می‌پرسند این پهپاد آنجا چه می‌کرده‌است. اما هنگامی که ایران یک پهپاد آمریکایی را در نزدیکی یا داخل مرز ایران سرنگون کرد، کمتر رسانه‌ای مشروعیت حضور آمریکا در خلیج فارس را زیر سؤال برد.

امروز و همزمان با سالروز دفاع مشروع ایران از منطقه سرزمینی خود، کاربران فضای مجازی ذیل کلیدواژه #ورود_ممنوع به بازخوانی این ماجرا پرداخته و نسبت به تحرکات کشورهای متخاصم چون آمریکا هشدار داده اند. کاربران فضای مجازی این مسئله را تاکید می کنند که در روزهای پر رفت و آمد دیپلماسی ایران، این نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که امنیت کشور را تامین و فضا را برای رشد اقتصادی و سرمایه گذاری های بیشتر فراهم می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه