اخبار داغ

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد؛

کمبود جدی نیروی متخصص برای ترویج کشاورزی به روز در خراسان شمالی/ دعوت از ۱۵۰ مهندس کشاورزی بسیجی

کمبود جدی نیروی متخصص برای ترویج کشاورزی به روز در خراسان شمالی/ دعوت از ۱۵۰ مهندس کشاورزی بسیجی
اسماعیل محمودآبادی گفت: واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فقط پنج نفر نیروی کارشناس برای ارائه آموزش های به روز به کشاورزان استان را دارا است که این واحد به طور جدی با کمبود نیروی متخصص و کارشناس روبرو است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسماعیل محمودآبادی، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک، اظهار کرد: طی یک دهه اخیر کم بارشی ها، تداوم خشکسالی ها همچنین افزایش قیمت محصولات راهبردی کشاورزی تمایل کشاورزان را به جایگزین کردن کشت های جدید بیشتر کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک, ،,

محمود آبادی گفت: واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان نیز بر اساس وظایف آموزشی و ترویجی که بر عهده دارد، ترویج کشت گیاهان راهبردی و کم آب طلب همچنین ترویج مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی را در مزارع و سایت های الگویی به بهره برداران آموزش می دهد.

,

وی بیان کرد: در همین راستا، با توجه به اینکه خراسان شمالی مستعد انجام کشت های کم آب طلب دانه های روغنی است، آموزش و ترویج کشت های کلزا، کاملینا، کنجد، آفتابگردان و گلرنگ در مزارع الگویی به بهره برداران انجام شده و ادامه دارد.

,

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: آموزش و ترویج مصرف بهینه آب برای محصولات کشت بهاره پنبه و چغندر با بهره گیری از روش های آبیاری نوین به بهره برداران در مزارع الگویی استان در حال انجام هستند که هدف از این آموزش ها، افزایش بهره وری آب و افزایش بهره وری تولید در واحد سطح است.

,

وی همچنین به چالش تامین خوراک دام در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در مزارع الگویی استان کشت گیاهان علوفه ای کم آب طلب و مقاوم به خشکی از جمله سورگوم علوفه ای و دانه ای همچنین ذرت دانه ای، خُلر و ماشک به بهره برداران شروع شده است.

,

محمودآبادی افزود: آموزش و ترویج مدیریت به زراعی در محصول جو در مزارع الگویی استان نیز در حال انجام است.

,

افزون بر این، وی عنوان کرد: طی چند سال اخیر روش های استفاده از آب باران به منظور جلوگیری از روان آب ها و بهره گیری بهینه از آن و استفاده از سامانه های آبگیر در زمین های شیب دار نیز برای بهره برداران شروع شده و در حال انجام است.

,

با این وجود، این مسئول در بخش دیگری از سخن خود با اشاره به اینکه در خراسان شمالی 185 هزار بهره بردار در حوزه های مختلف کشاورزی فعالیت می کنند که هر ساله باید آموزش های به روز دریافت کنند، اظهار کرد: واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فقط پنج نفر نیروی کارشناس برای آموزش این قشر را دارا است که به طور جدی با کمبود نیروی متخصص و کارشناس روبرو است.

,

وی با تاکید بر ضرورت ارائه آموزش های به روز به تمامی بهره برداران، عنوان کرد: از سال گذشته برای گسترش اقدامات خود طی عقد تفاهم نامه ای با نهاد بسیج مهندسان کشاورزی استان 150 نفر نیروی فارغ التحصیل از رشته کشاورزی را به عنوان عاملان ترویج به پای کار دعوت کرده ایم تا از ارائه برنامه های آموزشی و ترویجی به بهره برداران عقب نمانیم.

,

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: افزون بر این، هر ساله از توان محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همچنین از توان محققان معین کشوری برای آموزش بهره برداران از روش ها و فنون جدید کشاورزی در سایت های الگویی بهره می گیریم.

,

با این وجود، محمودآبادی تاکید کرد: واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی برای انجام وظایف و تحقق اهداف برنامه ریزی شده به دریافت اعتبارات کافی و به موقع همچنین جذب نیروهای متخصص و خبره نیاز دارد و این در حالی است که در این زمینه ها با کمبود جدی مواجه هستیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه