اخبار داغ

در گفت‌‌وگویی عنوان شد؛

شهید چمران؛ غرب رفته‌ای که غرب پرست نشد

شهید چمران؛ غرب رفته‌ای که غرب پرست نشد
سی و یکم خرداد ماه و آخرین روز بهار، سال‌روز شهادتِ مردی است مجاهد، مجاهدی است عارف و عارفی است مدیر که حضرت امام خمینی(ره) در موضع نصیحتی ماندگار، به مخاطبین فرمودند: مثل چمران بمیرید!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در سی و یکم خرداد ماه ۱۳۶۰ در اوج دوران جنگ تحمیلی در منطقه دهلاویه سرو قامتی از رزمندگان اسلام به فیض عظیم شهادت نائل آمد که بارفتن به دیار عشق همه دوستداران را در غم غریب و محزون جانکاهی فرو برد.

شهید دکتر مصطفی چمران عاشقانه و خالصانه در اوج موفقیت در مسیر اهدافش از آمریکا برای کمک به مردم مظلوم و دفاع از اسلام به لبنان هجرتی عارفانه کرد و سپس از آنجا به سرزمین خونین خوزستان عزیمت کرد. با وجودی که می توانست وزیردفاع بماند و در تهران به زندگی آرام خود ادامه اسلحه برداشت و همراه با سایر رزمندگان با کمترین امکانات نظامی به نبردی جانانه و مردانه بادشمن اسلام پرداخت.

زندگی حماسه آفرین و پر فراز و نشیب دکتر مصطفی چمران قابل دقت و اندیشه است. زمانی در دوران مبارزات ملی شدن صنعت نفت و پس از دوران اختناق بعد از کودتای ۲۸ مرداد، سالهای در آمریکا و مصر، لبنان و ایران همه مملو از درس برای نسل جوان است که باید بازگو شود. آنچه مهم و قابل اندیشیدن است این است که شهید چمران در همه این زمانها و عمر با برکت خویش خط فکری خود را هیچگاه تغییر نداد و با اعتقاد راسخ در مسیر اسلام حرکت کرد.

شهید چمران خود را وقف خدمت به خلق و جهاد در راه خدا کرد و اگر دقیقه ای همراه این شهید می شدی مملو از عشق خالصانه به خدا بود. به جز خدا از کسی ترس و واهمه ای نداشت و رسیدن به معبود یکتا اوج خواسته های این شهید بود.

پیام حضرت امام خمینی(ره) که به مناسبت شهادت شهید چمران در یکم تیر ۱۳۶۰ صادر شد، نشان از عمق ناراحتی و غصه ایشان نسبت به از دست دادن چمران بود: «بسم الله الرحمن الرحیم‏ إنا لله و إنا إلیه راجعون‏ شهادت انسان‌‏ساز سردار پرافتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالى و پیوستن به ملأ اعلى‏، دکتر مصطفى چمران را به پیشگاه ولى‌عصر ارواحنا فداه تسلیت و تبریک عرض مى‌‏کنم. تسلیت از آن رو که ملت شهیدپرور ما سربازى را از دست داد که در جبهه‌هاى نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ایران حماسه مى‌‏آفرید و سرلوحه مرام او اسلام عزیز و پیروزى حق بر باطل بود. او جنگ‌جویى پرهیزکار و معلمى متعهد بود که کشور اسلامى ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت. و تبریک از آن رو که اسلام بزرگ چنین فرزندانى تقدیم ملت‌ها و توده‌‏هاى مستضعف مى‌کند و سردارانى همچون او در دامن تربیت خود پرورش مى‌دهد. مگر چنین نیست که زندگى عقیده و جهاد در راه آن است؟ چمران عزیز با عقیده پاک خالص غیروابسته به دستجات و گرو‌ه‌هاى سیاسى و عقیده به هدف بزرگ الهى، جهاد را در راه آن از آغاز زندگى شروع و با آن ختم کرد. او در حیات با نور معرفت و پیوستگى به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازى‌ زیست و با سرافرازى شهید شد و به حق رسید.  هنر آن است که بى‌‏هیاهوهاى سیاسى و خودنمایی‌هاى شیطانى براى خدا به جهاد برخیزد و خود را فداى هدف کند نه هوى‏، و این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خداى بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش بخیر…».

۳۱ خرداد ماه سالروز شهادت شهید چمران به نام روز بسیج اساتید نامگذاری شده است اقدامی ارزشمند که رسالتی سنگین را بر دوش جامعه‌ علمی کشور در پیمودن مسیر تخصص علمی و تکلیف گرایی گذاشت.

رهبر معظم انقلاب در تیرماه ۸۹ در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاه‌ها در خصوص شهید چمران اظهار داشتند: شهید چمران حقاً یک نمونه و مظهری بود از آن چیزی که انسان دوست می‌دارد تربیت جوانان ما و دانشگاهیان ما به آن سمت حرکت بکند.

به مناسبت سالروز شهادت این سرباز پرافتخار اسلام با «محمد مهدی ایزدخواه» معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی و معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی بیرجند به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید:

نگاهی به ویژگی های شخصیتی شهید چمران

ایزدخواه با گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، اظهار کرد: به تعبیر امام خمینی(ره) شهادت انسان‌ساز سردار پرافتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی برای همه ما مورد تکریم و احترام است.

وی با بیان اینکه شهید دکتر چمران به دلیل ویژگی های اخلاقی و رفتاری که داشت برجسته شد، می گوید: این شهید را می توان به عنوان مصداق بازر سیر هجرت، جهاد و شهادت معرفی کرد چون وقتی تحصیلاتش در امریکا به پایان می رسد عازم مصر می شود و پس از فراگیری آموزش های چریکی و نظامی، راه جهادت، مقاومت و ایستادگی را در پیش می گیرد. سپس به دعوت امام موسی صدر به لبنان رفت و کارهای فرهنگی و نظامی خود را شروع کرد. شهید دکتر چمران با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به وطن باز می‌گردد و همه تجربیات انقلابی و علمی خود را در خدمت انقلاب می‌گذارد.

معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید خراسان جنوبی ادامه می دهد: شهید چمران در مسئولیت های وزارت دفاع، نمایندگی مردم تهران در مجلس، نمایندگی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در شورای عالی دفاع و در بحران های مختلفی از جمله در ختم غائله کردستان و آزاد سازی حصر پاوه، دوران دفاع مقدس و آزادسازی سوسنگرد نقش آفرینی می کند.

این استاد دانشگاه بیان می کند: شهید چمران  تا زمان شهادتش نقش موثری در مقابله با دشمن ایفا می‌کرد و سر انجام در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه به سوسنگرد در حالیکه از مناطق عملیاتی بازدید می کرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

وی در ادامه تعمیق نظام معرفتی و ارزشی انسان را از ویژگی های بازر اخلاقی و رفتاری شهید چمران معرفی می کند و می افزاید: این شهید همچنان که به عنوان یک نخبه علمی شناخته می شود یک فیلسوف و عالم علوم انسانی هم بود و دارای یک نظام معرفتی عمیق و بدون هیچ تزلزلی در خودش ایجاد می کند و رابطه بسیار عاشقانه ای با خداوند دارد که در راز و نیازهایش مشخص است. او ارادت بسیار  ویژه ای به انقلاب اسلامی دارد و در نگاشته های خودش اشاره می کند که وقتی انسانیت سقوط کرده بود و نظام سرمایه داری در حال تغییر معادلات جهانی بود، انقلاب شکوهمند اسلامی این معادلات را بهم ریخت.

ایزدخواه به ویژگی حساسیت و بی تفاوت نبودن شهید چمران نسبت به حوادث اطرافش اشاره دارد و می گوید: این شهید با تزریق اتحاد و یکپارچگی،  نقطه اتصال جریان های مختلف فکری، سیاسی و اجتماعی  بود و اختلافات جزئی سپاه و ارتش را در غائله پاوه مدیریت می کند.

وی با تأکید بر اینکه اعتقاد و ایمان به وحدت و یکپارچگی مبنای حرکت شهید دکتر چمران است، ادامه می دهد: ویژگی دیگر این شهید انگیزه الهی در حرکت است چرا که اگر این مهم نباشد بشریت و علم آن به انحراف کشیده می شود و خود شهید چمران در یکی از صحبت هایش اشاره می کند که اسلحه و ابزار جنگی موجودی خنثی است که اگر به دست جنایتکار و انسان فاسد بیفتد منجر به فساد و کشتار خواهد شد و اگر به دست مسلمان بیفتد موجب مبارزه با دشمنان اسلام و اعتلای آن خواهد شد.

دانشگاه باید چمران‌ها را نه به استثنا که به قاعده تحویل جامعه دهد

معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در دانشگاه پرورش انسان در تراز شهید چمران لازم است، بیان می کند: مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند دانشگاه ها باید بتواند چمران‌ها را نه به استثنا که به قاعده تحویل جامعه دهد.

وی معتقد است باید تربیت شده مکتب اسلامی مانند شهید چمران مجاهدت، تلاش، هویت آفرینی، امیدآفرینی و همه عناصری که یک جامعه را به حرکت وامی‌دارد، داشته باشد، می گوید: شهید چمران با اینکه متهم به موضوعات مختلف بعد از انقلاب می شد اما هیچ کدام از این اتهام ها و سوء برداشت ها از حرکتش، موجب توقف او نشد چرا که به مبانی معرفتی خودش  اعتقاد داشت و حرکتش را ادامه می داد.

ایزدخواه با اشاره به اینکه شهید چمران به عنوان استادی که تحصیلاتش را در امریکا به پایان می رساند و بازمی گردد به کشور نماد وطن پرستی است، تصریح می کند: اگر امروز کسی ادعای وطن پرستی دارد، باید ببینیم که نسبت به وطن و سرزمینش چه خدماتی انجام می دهد.

شهید چمران غرب رفته‌ای که غرب پرست نشد

معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید خراسان جنوبی تأکید می کند: وطن پرستی نقطه مقابل غرب پرستی است و برخی اساتید و افرادی که دانشجویان ما را ترغیب به مهاجرت از کشور می کنند نسبت به وطن خیانت می کنند و جوانان کشورمان وظیفه دارند که حساس باشند، احساس مسئولیت کنند و متعهد به وطن خود باشند.

به گفته وی کشور ما میراث دار یک فرهنگ، دانش و اندیشه پرافتخار است و ما باید از این میراث همچون گذشتگان صیانت کنیم و این میراث را با درستی و افزودن بر آن و تحقیقات و پیشرفت، تحویل آیندگان دهیم بنابراین جوانان و دانشجویان باید با احساس هویت ملی و اعتماد به نفس در کشور بمانند و مشکلات آن را به دست خودمان با موفقیت حل کنیم و به قله های پرافتخار علم و فناوری و سرافرازی دست پیدا کنیم.

کلام آخر

شهید مصطفی چمران نیز همچون حاج‌قاسم آواره جهاد و شهادت بود. او نیز چون سلیمانی، مرگ خویش را سایه به سایه تعقیب می‌نمود. اگر امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانی‌‌های بعد از شهادت دکتر مصطفی چمران، آنطور آتش به دل شنوندگان نمی‌زد و نمی‌گفت: «مثل چمران بمیرید»، این عالم یک حرف مهم کم داشت و آن همین جمله بود: «مثل چمران بمیرید». امام عزیز ما استاد ادا کردن حق مطلب بود، اما چرا مثل چمران؟ پس و پیش این گزاره از امام شنیدنی‌‌‌‌‌‌تر است: «شماها چند سال دیگر نیستید در این عالم، چمران هم نیست؛ چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا شرف را بیمه کرد و در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد؛ ما و شما هم خواهیم رفت. مثل چمران بمیرید. مثل این سربازهایی که در مرزها کشته می‌شوند بمیرید. این وصیتنامه‌هایی که این عزیزان می‌نویسند مطالعه کنید. ۵۰ سال عبادت کردید، و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامه‌ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید».

و تو خود، حدیث مفصل بخوان از این مجمل که چمران که بود، چگونه زیست و چه سان، دنیای فانی را ترک کرد که مرگ (شهادت) وی به تعبیر پیشوای فرزانه مسلمانان، مظهر خوب مردن شد…

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نگاهی به ویژگی های شخصیتی شهید چمران, نگاهی به ویژگی های شخصیتی شهید چمران,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دانشگاه باید چمران‌ها را نه به استثنا که به قاعده تحویل جامعه دهد, دانشگاه باید چمران‌ها را نه به استثنا که به قاعده تحویل جامعه دهد,
,
,
,
,
,
,
,
, شهید چمران غرب رفته‌ای که غرب پرست نشد, شهید چمران غرب رفته‌ای که غرب پرست نشد,
,
,
,
,
,
, کلام آخر, کلام آخر,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه