اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

کریدور شمال-جنوب رشد اقتصادی را سرعت می‌بخشد

کریدور شمال-جنوب رشد اقتصادی را سرعت می‌بخشد
کارشناس اقتصادی گفت: احداث کریدور شمال-جنوب امنیت منطقه را افزایش و رشد اقتصادی را سرعت می‌بخشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد گلاب دره‌ای، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، درباره مزایای احیای کریدور «شمال - جنوب» گفت: از زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمده، سیاست خارجی و تعاملات خود را به جای غرب بر روی کشورهای منطقه متمرکز کرده و همین موضوع باعث امضای توافقنامه‌های متعدد اقتصادی شده است که یکی از این توافق‌نامه‌ها احیای کریدور شمال–جنوب بود است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
وی افزود: این کریدور نقش مهمی در انتقال بار از روسیه و کشورهای آسیای میانه، از سمت ایران به اروپا و هند دارد. انتقال کالاهای روسی با توجه به جنگ اخیر روسیه و اوکراین و تحریم‌های بیشماری که علیه روسیه اعمال شده، اهمیت این کریدور را برای روسیه دوچندان کرده است. براین اساس در روزهای اخیر اولین محموله روسیه به هند به صورت آزمایشی از خاک ایران عبور کرده است. این محموله از سن‌پترزبورگ به بندر آستاراخان و از آنجا از طریق دریای خزر وارد ایران می‌شود سپس از طریق جاده و ریل به بندرعباس و از آنجا توسط کشتی‌های کانتینربر به بندر ناواشیوای هند منتقل می‌شود.
,
 
,
کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این کریدور می‌تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ایران داشته باشد، چراکه کشور هند امروزه یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد جهان را داراست. همچنین این کشور یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های انرژی بعد از چین، آمریکا و روسیه است. در مقابل ایران با وجود منابع انرژی فراوان و به دلیل نزدیک بودنش به کشور هند می‌تواند تأمین‌کننده نیازهای این کشور باشد و بازار تجاری خوبی را در این کشور برای خود ایجاد کند.
,
 
,
گلاب‌دره‌ای اظهار داشت: ایران می‌تواند هند را به‌ بازار بزرگ محصولات ایرانی تبدیل کند، علاوه بر این موضوع کریدور شمال-جنوب مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی که پیش از این وجود داشته، از نظر مسافت کوتاه‌تر و از نظر هزینه بسیار ارزان‌تر است و این موضوع می‌تواند علاقه کشورها برای استفاده از این کریدور را دوچندان کند و از این طریق منافع اقتصادی بیشماری نصیب کشورمان می‌شود.
,
 
,
وی در پایان گفت: احداث کریدور شمال-جنوب سبب افزایش فضای اوراسیا، اطمینان از رشد سریع اقتصادی این منطقه، امنیت و ثبات در این دو قاره، افزایش حجم مبادلات کالایی، فعال‌سازی بنادر ایرانی در ارتباط با بنادر کشورهای مرتبط با این کریدور، کاهش وابستگی تجارت و ترانزیت کشورهای جنوبی آسیا به کانال سوئز و درنهایت ایجاد قطب جدید تولیدی، اقتصادی و تجاری می‌شود.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه