اخبار داغ

اوقات فراغت یا بطالت؛

آسیب روحی و افسردگی جوانان دستاورد بی‌توجهی متولیان امر به اوقات فراغت است/ ایجاد مکان‌های تفریحی؛ اصلی‌ترین نیازِ شهر زاهدان

آسیب روحی و افسردگی جوانان دستاورد بی‌توجهی متولیان امر به اوقات فراغت است/ ایجاد مکان‌های تفریحی؛ اصلی‌ترین نیازِ شهر زاهدان
عدم امکانات تفریحی مناسب ویژه جوانان و نوجوانان در کلانشهر زاهدان باعث شده تا برخی از افراد اوقات فراغت خود را از راه های نامناسب تأمین کنند که دستاورد آن افزایش آسیب های اجتماعی و تهدید سلامت جسمی و روحی آنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، همه ساله با شروع فصل تابستان پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان برای خانواده ها به صورت یک معضل تبدیل می شود این موضوع در کلانشهری همچون زاهدان که با کمبود و بهتر است بگوییم نبود فضاهای تفریحی و فرهنگی مواجه هست بیش از پیش خانواده ها را نگران کرده است.

این خلا از یک سو و نبود شغل و موضوع بیکاری از سوی دیگر باعث شده تا اکثر اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی و یا پارک‌ها، کافی شاپ‌ها، قهو ه خانه‌ها، گیم نت‌ها و کافی نت‌ها صرف شود، که این امر به نوبه خود زمینه آسیب های اجتماعی و بروز رفتارهای پرخطر را به دنبال داشته و سلامت جسم و روح افراد را به خطر می اندازد.

کلان شهر زاهدان از داشتن مکان های تفریحی و پارک های مجهز و کمبود فضای سبز در مناطق مختلف شهر محروم است به طوری که شهروندان مجبور هستند برای تفریح دست به اقدامات پر خطر بزنند.

در روزهای تعطیل و آخر هفته، مردم زاهدان به دلیل کمبود اماکن تفریحی به اجبار در حاشیه خیابان ها و در مکان هایی که هیچ امکانات رفاهی و بهداشتی در آنها دیده نشده مراجعه کرده تا ساعاتی را در دورهمی شرکت کنند اما در همین محدود مکان ها هم انجام حرکات پرخطر نمایشی و ویراژ خودروها، خوشی را به کام مردم تلخ کرده، و صحنه های ناخوشایند و دلهره آوری را برای آنان رقم می زند.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
غرق شدن در شبکه های اجتماعی مجازی دستاورد بی توجهی متولیان امر به اوقات فراغت

احمد محمدی یکی از کارشناسان اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: غرق شدن در شبکه های اجتماعی مجازی و خیابان گردی، نتیجه فراهم نکردن فضای تفریحی سالم برای جوانان است که اگر بر همین مدار پیش برویم معلوم نخواهد بود جوانان در آینده چه وضعیتی خواهند داشت.
 
, غرق شدن در شبکه های اجتماعی مجازی دستاورد بی توجهی متولیان امر به اوقات فراغت, غرق شدن در شبکه های اجتماعی مجازی دستاورد بی توجهی متولیان امر به اوقات فراغت,
,
,
,

 

,

,

,

, ,
,

 

,
وی افزود: تفریح و تخلیه هیجان تنها خواسته جوانان در این سن پرانرژی است، اکثر جوانان می خواهند جایی باشند که در آن بتوانند تفریح و شادی کرده و هیجانات خود را تخلیه کنند.

وی یکی از اصلی‌ترین نیازهای شهر زاهدان را ایجاد مکان‌های تفریحی و سرگرمی برای جوانان دانست و اظهار کرد: خانواده ها برای پر کردن اوقات فراغت و تفریح فرزندان خود از دسترسی به حداقل ترین امکانات و فضای مناسب فرهنگی محروم هستند.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه ساخت جایگاه و مکان های ورزشی و تفریحی اهمیت بالایی برای نسل جوان دارد، تصریح کرد: متاسفانه در شهر زاهدان به عنوان کلان شهر و نیروی نوجوان و جوان نسبت به جمعیت کشور، امکانات و تفریحات سالم و متناسب با جمعیت وجود ندارد.

پارک ملت تفها تفرجگاه کلانشهر زاهدان!

به گفته وی، یکی از دلایل شلوغی پیست های ماشین غیراستاندارد و یا جاده های منتهی به خارج از شهر که جوانان در آنها رفتارهای پرخطری از خود بروز می دهند از عدم وجود تفریحات در این شهر است.

 وی ادامه داد: متولیان امر با همکاری نهادهای فرهنگی باید بسترهایی برای ایجاد پر کردن اوقات فراغت شهروندان در نظر گیرند و محل هایی برای تفریحات نوجوانان و جوانان و مردم ایجاد کنند که اوقات فراغت، انرژی و هیجان خود را تخلیه کنند؛ در حال حاضر تنها جایی که برای تخلیه انرژِی نوجوانان و جوانان وجود دارد مسیر پارک ملت است که شاهد اتفاقات پرخطری در آن هستیم.
 
,
,
,
,
,
,
, پارک ملت تفها تفرجگاه کلانشهر زاهدان!, پارک ملت تفها تفرجگاه کلانشهر زاهدان!,
,
,
,
,
,

 

,

,

,

, ,
,

 

,
محمدی افزود: وظیفه جامعه غنی کردن اوقات فراغت جوانان است، وقتی جامعه نمی تواند اوقات فراغت جوانان را غنی سازی کند باید منتظر انواع آسیب های اجتماعی باشیم.

وی با بیان اینکه قشر جوان به فضاهای تفریحی بیشتری نیاز دارد، اذعان کرد: جوانان در جامعه ای که تفریح و اوقات فراغت سالمی نداشته باشند به سمت تفریحات ناسالم و رفتارهای پرخطر می روند، به دلیل عدم وجود چنین فضاهایی، جوانان در برخی از تفرجگاه های ناسالمی مانند قلیان سراها وقت می گذرانند که باید متولیان امر توجه بیشتری نشان دهند.
 
انتهای پیام/
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه