اخبار داغ

حماسه جهادی انقلابیون در مقابله با کرونا که نباید از یاد برود

حماسه جهادی انقلابیون در مقابله با کرونا که نباید از یاد برود
این روزها که امواج کرونا را پشت سر گذاشته و از بحران کرونا عبور کرده‌ایم باید برای همیشه در تاریخ ثبت کنیم حماسه، ایثارگری و رشادت جهادگران، انقلابیون و بسیجیانی که در اوج کرونا که هر کسی به دنبال راهی برای خارج نشدن از خانه خود بود، وارد میدان شدن و چه با تهیه ماسک و گان و چه با حضور در بیمارستان‌ها و چه از راه‌های دیگر با این ویروس منحوس مقابله کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ 24 آذر ماه 1398 برای اولین بار خبر انتشار ویروسی در شهر ووهان چین که کرونا نامیده شد، در رسانه‌ها منتشر و حدود دو ماه بعد یعنی در 30 بهمن ماه خبر ورود این ویروس به ایران توسط وزارت بهداشت اعلام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

ورود کرونا به ایران همزمان شد با فروکش کردن ویروس در چین و پایان موج اول کرونا در این کشور و این گونه گمان می‌رفت که دوره اپیدمی این ویروس که کمتر از دو ماه بود، در حال تمام شدن است غافل از این که تنها یک آرامش موقتی است و موج‌های بزرگتر به زودی در کشور ما به راه خواهد افتاد.

,

نمایش رویدادهای مرتبط با کرونا در ووهان و ویدئوهای کادر درمان بیمارستان‌های چین با لباس‌های ضدویروس هالیوودی، ترس و وحشت خاصی از این ویروس ناشناخته را در دل مردم جهان انداخت.

,

اکنون که این مقطع دو سال و نیمه پاندومی کرونا رو به پایان می‌رود، شرحی از آن چه گذشت و از آنان که مردانه در این بحران، میدان را خالی نکردند، ایستادند و ایثارگرانه به مردم خدمت کردند، حماسه‌ای است که نباید فراموش شود. این گزارش روایتی است از رفتار انقلابی‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا در ایران در روزهایی که همه مردم تلاش می‌کردند از خانه‌های خود خارج نشوند.

,

قرنطینه، زدن ماسک، شستشوی دست‌ها، ضدعفونی کردن لوازم و وسایل با الکل و وایتکس، دست ندادن به بقیه و رعایت فاصله و از این قبیل اولین راهکارهای مقابله با ابتلا به کرونای ترسناک آن روزها بود که از ابتدا توسط مراکز بهداشتی و پزشکی و رسانه‌ها به مردم اعلام شد.

,

ورود کرونا چالش‌های متعددی را به وجود آورده بود. ترس و وحشت کادر درمان از رویارویی با کرونا و بیماران کرونایی، ترس از دفن فوتی‌های کرونایی، تنها گذاشتن سالمندان و نیازمندان به خاطر ترس از انتقال ویروس، تعطیل و بیکار شدن بسیاری از مشاغل و…

,

*حضور در مراکز بهداشتی و درمانی

, *حضور در مراکز بهداشتی و درمانی, *حضور در مراکز بهداشتی و درمانی,

با اعلام ورود کرونا به کشور در اواخر بهمن و اوایل اسفند، اولین مسأله کادر درمان بودند و مشکلاتی که داشتند. در این زمان در حالی که مردم تلاش می‌کردند از منزل خارج نشده و حتی با خانواده‌های خود نیز ارتباط نداشته باشند، عده‌ای که دارای روحیه جهادی و انقلابی بودند با معرفی خود به مراکز درمانی خواستار دیدن آموزش برای کمک به کادر درمان و ارائه خدمت در کنار پرستاران و بهیاران شدند.

,

این جهادگران که سال‌ها با خودسازی و اعمالی نظیر خدمت در مناطق محروم در قالب اردوهای جهادی و سازندگی به پرورش خود پرداخته بودند، در خطرناک‌ترین نقاط جهان در آن روزها دست کم از نظر افکار عمومی، وارد شدند و در بیمارستان‌ها که محل شیوع ویروس بود حضور پیدا کرده و در کنار کادر درمان به خدمت داوطلبانه پرداختند.

,

بسیاری از این جهادگران در همین راه جان خود را از دست داده و در کنار مدافعان سلامت به شهادت رسیدند.

,

 

,

, ,

*دفن اموات کرونایی

, *دفن اموات کرونایی, *دفن اموات کرونایی,

فضای به وجود آمده در اولین ماه‌های شیوع ویروس کرونا، فضای سهمگین و رعب و وحشت فراوان از این ویروس بود. این موضوع در کنار این مسأله که شناختی از کرونا و شیوه انتقال این ویروس و سرعت و نحوه انتقال آن وجود نداشت، ترس مردم از کووید19 را بسیار بیشتر می‌کرد.

,

به همین سبب یکی دیگر از چالش‌های جامعه دفن بیماران کرونایی بود. فیلم‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد اموات مبتلا به کرونا بدون رعایت آداب شرعی دفن میت مسلمان در چاله‌هایی به عمق پنج متر از بالا به پایین پرتاب می‌شوند.

,

ترسی که سبب شده بود تعداد تلفات کرونا افزایش پیدا کند اجازه نمی‌داد هیچ کسی به این اموات نزدیک شده و نسبت به غسل یا تدفین شرعی آن اقدام کند.

,

در همین زمان باز هم عده‌ای دیگر از نیروهای جهادی و انقلابیِ عمدتاً روحانی و طلبه وارد میدان شدند و داوطلبانی این وظیفه را برعهده گرفتند و از آن پس امواتی که حتی خانواده‌هایشان تمایلی به نزدیک شدن به ایشان نداشتند وسط این جهادگران با رعایت احترام و آداب شرعی دفن شدند.

,

*تهیه ماسک و گان

, *تهیه ماسک و گان, *تهیه ماسک و گان,

چالش دیگری که در دوران کرونا به وجود آمده بود کمبود ماسک به میزان کافی بود. هیچ کس پیش بینی چنین حجمی از نیازمندی به ماسک را نکرده بود لذا تنها درصد بسیار کمی از ماسک در سطح کشور موجود بود.

,

در همین زمان سازمان بسیج سازندگی دست به کار شد و با احصای استاندارد مورد نیاز برای تهیه ماسک، علاوه بر تقویت کارخانه‌هایی که امکان تولید ماسک را داشتند، با تهیه پارچه و ملزومات دوخت ماسک، این ملزومات را به صورت پکیج‌هایی در اختیار بسیجیان قرار داد تا نسبت به دوخت ماسک اقدام کنند.

,

صدها هزار ماسک در این زمان در یک برهه زمانی کوتاه توسط بسیجیان دوخته و بسته بندی شد و نیاز کشور به ماسک را برطرف کرد.

,

این در حالی بود که در کشورهای پیشرفته دنیا جنگ ماسک شروع شده بود؛ آمریکا در فرودگاه چین، ماسک‌های آلمان را می‌دزدید، کانتینرهای حاوی ماسک اسپانیا و ایتالیا در راه توسط فرانسه ربوده می‌شد و جمهوری چک ماسک‌های ارسال شده چین به ایتالیا را در مسیر انتقال مصادره می‌کرد و غیره.

,

علاوه بر ماسک این خیاطان بسیجی در کارگاه‌های کوچک خیاطی و یا در منازل شروع به دوخت گان که یکی از لباس‌های مورد نیاز کادر درمان بود نیز اقدام کرده و نیاز کشور در این زمینه را نیز برطرف کردند.

,

 

,

, ,

* ضدعفونی معابر

, * ضدعفونی معابر, * ضدعفونی معابر,

فداکاری نیروهای انقلابی و جهادی ما در دوران کرونا باید برای همیشه در تاریخ کشورمان ثبت شود. در روزهای سخت آن بیماری یکی از راهکارهای بیان شده توسط مراکز علمی برای مقابله با انتشار این ویروس، ضدعفونی کردن معابر و مراکز عمومی بود که بعدها با به روزرسانی اطلاعات پیرامون این ویروس منسوخ شد.

,

اما آن زمان باز هم نیروهای جهادی اعمّ از نیروهای مسلح و نیروهای مردمی وارد میدان شده و با ماشین آلات سم پاشی اقدام به پاشیدن محلول‌های وایتکس به معابر، نقاط مشترک عمومی همچون عابر بانک‌ها، دستگیره درب‌ها و غیره کردند.

,

اقدامی که سبب شد بسیاری از این نیروها به سبب استنشاق وایتکس و مواد ضدعفونی دچار مشکلات ریوی و تنفسی و یا گوارشی شوند.

,

* کمک‌های معیشتی

, * کمک‌های معیشتی, * کمک‌های معیشتی,

عدم حضور مردم در بازار، قرنطینه و تعطیلی‌های اجباری و تغییر الگوی مصرف مردم در دوران کرونا سبب وارد آمدن خسارت به بسیاری از اصناف از جمله اصناف حوزه گردشگری شد. به ویژه خرده فروشگاه‌ها در این راستا دچار ضرر و زیان و فشار اقتصادی فراوان شدند.

,

این مسأله برای اقشار ضعیف‌تر سخت‌تر و غیرقابل تحمل‌تر بود مانند کارگران ساختمانی که به خاطر شیوع کرونا و قرنطینه عمومی و یا پایین آمدن درامد مردم، بیکار شده بودند.

,

در کنار این گروه، اوضاع برای اقشار محروم و مستضعف و خانوارهای تحت پوشش ارگان‌های حمایتی نیز سخت‌تر شد.

,

لذا خیرین و نیکوکاران اعم از بسیجیان، مراکز نیکوکاری، خیریه‌ها، گروه‌های مردمی مستقل، سپاه، بنیاد برکت و غیره دست به کار شدند و همین‌ها که ایثار و فداکاری و رشادت را پای روضه و مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان آموخته بودند وارد میدان شدند و با جمع آوری کمک‌های معیشتی و بهداشتی و توزیع آن بین این افراد، تلاش کردند کمی از آلام و سختی ایشان بکاهند.

,

در این بین توصیه رهبر انقلاب و سخنرانان مذهبی برای رزمایش مواسات نیز نیروی محرکه بیشتری بر این حرکت بخشید و این کار در وسعت ملی و بیشتری انجام شد که ماحصل آن توزیع چندین میلیون بسته کمک معیشتی در چند مرحله بین نیازمندان و اقشار آسیب دیده از ویروس کرونا بود.

,

 

,

, ,

* غربال گری عمومی مردم با طرح شهید سلیمانی

, * غربال گری عمومی مردم با طرح شهید سلیمانی, * غربال گری عمومی مردم با طرح شهید سلیمانی,

یکی از طرح‌های ارائه شده در وزارت بهداشت برای کنترل کرونا، طرح غربالگری عمومی مردم از طریق سامانه سلامت بود که لازمه اجرای آن تعداد بسیار زیادی نیرو بود تا با حضور در مراکز بهداشتی و شبکه‌های بهداشت و درمان نقاط مختلف کشور و تماس با همه شهروندان، یکی یکی کلیه شهروندان را پایش کرده و در صورت داشتن علایم راهنمایی‌های لازم را به ایشان انجام دهند.

,

این طرح که با نام فاز یک طرح شهید سلیمانی شناخته شد، با به میدان آمدن بسیجیان عمدتاً خواهر، سبب شد در یک برهه زمانی کوتاه، بیماران کرونایی و مشکوک به کرونا شناخته شده و تدابیر لازم برای قرنطینه خانگی آن‌ها اتخاذ شود که این امر سبب شد جلو زنجیره انتقال ویروس کرونا گرفته شود و موج ویروس یکباره فروکش کند.

,

تعداد بسیار زیادی از بسییان به صورت جهادی با همکاری وزارت بهداشت در این طرح به کارگیری شده و موفق شدند بسیاری از مبتلایان به کرونا را شناسایی کنند.

,

*حضور بسیجیان در ایستگاه‌های بین جاده‌ای و خیابانی ایست و کنترل‌ها

, *حضور بسیجیان در ایستگاه‌های بین جاده‌ای و خیابانی ایست و کنترل‌ها, *حضور بسیجیان در ایستگاه‌های بین جاده‌ای و خیابانی ایست و کنترل‌ها,

ممنوعیت رفت و آمد بین شهرها یکی از راهکارهای ابتدایی آن زمان مسئولان برای جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس کرونا بود. در آن ایام بنا بر درخواست مردم، بسیاری از شهرها، به دستور مسئولان ورودی‌های خود را مسدود کردند تا مسافران احتمالا آلوده با سفر به این شهرها، ویروس را منتشر نکنند.

,

این کار مستلزم برپایی ایستگاه‌های قدرتمند 24 ساعته بود که از توان نیروهای نظامی خارج بود لذا نیروهای مردمی، بسیجیان و نیروهای هلال احمر در این برهه زمانی این ایستگاه‌ها را برپا کردند و با وجود همه دشواری‌ها در شرایط سخت آب و هوایی در بیابان‌های اطراف شهرها، جلو رفت و آمد مسافران را گرفتند.

,

همچنین بسیاری از این نیروهای جهادی در آن موقع در ورودی کلان شهرها با تب سنجی مردم، جلو ورود خودروهای با سرنشینان دارای تب و احتمالا آلوده به کرونا را گرفته و با حضور خود کنترل ورودی‌ها شهرها را برعهده داشتند.

,

 

,

, ,

*واکسیناسیون

, *واکسیناسیون, *واکسیناسیون,

پس از روی کار آمدن سیدابراهیم رئیسی بر مسند ریاست جمهوری و باز کردن گره واردات واکسن کرونا به کشور، مهمترین دغدغه مسئولان اجرای هر چه سریعتر و فراگیرتر واکسیناسیون در کشور بود تا در کوتاه ترین زمان ممکن جامعه نسبت به این ویروس منحوس ایمن شود.

,

حضور آیت الله رئیسی در صدر دولت و ستاد ملی کرونا و تفکر جهادی وی سبب شد بلافاصله بعد از آغاز به کار وی و تعامل برقرار کردن با کشورهای تولیدکننده واکسن در کنار حمایت از تولیدات داخلی، سیل واکسن به سمت کشور ما سرازیر شده و نیاز کشور به واکسن کرونا برطرف شود.

,

فرهنگ سازی و ترغیب مردم برای زدن واکسن، فراهم کردن مقدمات تزریق واکسن برای اقشار مردم و از این قبیل چالش‌های بود که کشور با آن روبرو بود.

,

لذا سپاه و بسیجیان با راه اندازی مراکز تجمیعی تزریق واکسن به ویژه برای جلوگیری از تجمع مردم برای دریافت واکسن و دسترسی سریعتر و راحت تر به اماکن تزریق واکسن این کار را تسهیل کردند.

,

این بسیجیان همچنین در کنار کادر بهداشت و درمان با حضور در نقاط دوردست همچون محل‌های سکونت عشایر در کوه‌ها و بیابان‌ها، اقدام  به تزریق واکسن برای ایشان کرده و در مدت کوتاهی بساط کرونا را جمع کردند.

,

این روزها خبری از کووید19 که روزی با آن وحشت پراکنی وارد کشور شد، نیست، اما نباید از یاد برد در ان روزهای ترسناک چه کسانی جان خود را کف دست گذاشته و وارد میدان شدند و در راه خدمت به جامعه و مردم از همه چیز خود ایثار کردند.

,

موارد ذکر شده فوق اقدامات شاخص نیروهای انقلابی در دوران کرونا و در مبارزه با اپیدمی این ویروس بود و اقدامات جهادگونه نیروهای انقلابی در مقابله با کرونا تنها ختم به این موارد نمی‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه