اخبار داغ

سهم‌خواهی اقتصادی از رویا تا واقعیت؛

چرخ صنایع جنوب کام مردم را شیرین نکرد!/ ماجرای پرداخت مالیات صنایع بزرگ جنوب در استان‌های دیگر چیست؟

چرخ صنایع جنوب کام مردم را شیرین نکرد!/ ماجرای پرداخت مالیات صنایع بزرگ جنوب در استان‌های دیگر چیست؟
جنوبی‌ترین استان کشور، در مرکزیت خلیج فارس، از مزیت‌های منحصر به فردی برخوردار است که برای توسعه درخور نامش، نیازمند نگاه مسئولان در سطوح مختلف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ استان هرمزگان را می توانیم در لیست استان‌های صنعتی رو به پیشرفت کشور قرار دهیم، چرا که با وجود موقعیت استراتژیک خود توانسته است نگاه مسئولان کشور را برای بهره وری بالا به خود جذب کند.

این استان ساحلی کشور که از لحاظ وسعت نوار ساحلی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، تا کنون توانسته از صنعت های بزرگی همچون فولاد سازی، آلومینیوم سازی، تولید بریکت و حتی در حوزه نفتی و بنزینی کشور حرفی را برای گفتن داشته باشد.

این اقدامات در استان هرمزگان به خصوص در شهر ساحلی بندرعباس به گونه ای مورد پیشرفت قرار گرفته است که حتی آوازه صنایع آن در سطح منطقه و حتی جهان شنیده می‌شود.

بیشترین تولید تختال‌ها و همچنین تامین ۶۰ درصدی انرژی سوخت بنزینی کشور در ابر پالایشگاه نفتی با نام شرکت نفت ستاره خلیج فارس بر اهمیت این استان افزوده است.

حال با توجه به آمارهای ارائه شده توسط دستگاه های مربوطه آماری، که مهم ترین آن مرکز آمار ایران می‌باشد، این استان از حیث اشتغال ویژه مردمان خود، در صف آخر استان های کشور قرار گرفته است که به نوعی درصد فقر و فلاکت استان در رتبه یک کشور ایران است.

رشد فزاینده آماری در جنوب کشور

این رشد فزاینده منفی آماری، آن هم برای استانی که هم از نعمت دریا، هم از نعمت صنعت و هم از اشتغال های خارج از فصل برخودار می‌باشد و با واژگان پایتخت اقتصادی ایران شناخته می شود تمام انسان‌ها را متعجب می سازد.

از سویی دیگر مسئولیت های اجتماعی که می تواند توسط همین صنایع بزرگی که در متن فوق نام برده شده است اجرایی شود و آمار توسعه منطقه ای این استان نیز به شاخص های مطلوبی دست یابد اما در پی سیاست گذاری های نامطلوب تا کنون بهره مناسبی از این حیث برده نشده است.

یکی از اقدامات موثری که می تواند در توسعه شهری برای مرکز نشینان جنوب مثمر ثمر باشد، پرداخت مالیات شرکت‌های بزرگ در استان محل فعالیت می باشد که متاسفاته علاوه بر وجود چنین قانونی اما برخی از صنعت های موجود در این استان جنوبی از این اقدام قانونی سر باز زده و در استانی دیگر مالیات سالانه خود را پرداخت می کنند که این موضوع منجر به تهی ماندن دست مسئولان استان در امور زیربنایی و زیست شهری می‌شود.

سهم نیروهای هرمزگانی از صنایع مستقر، کارگری است

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, رشد فزاینده آماری در جنوب کشور, رشد فزاینده آماری در جنوب کشور,
,
,
,
,
,
,
,
, سهم نیروهای هرمزگانی از صنایع مستقر، کارگری است, سهم نیروهای هرمزگانی از صنایع مستقر، کارگری است,

, , , ,


محمدجواد صادقی یکی از جوانان بومی استان هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: استان هرمزگان به خصوص شهرستان بندرعباس صنایع بزرگی را در دل خود جای داده است که در این راستا از نیروهای بومی و غیر بومی زیادی نیز استفاده کرده اند.

صادقی با بیان اینکه با یک ارزیابی ساده متوجه خواهید شد که سهم جوانان هرمزگان در برابر نیروهای غیر بومی کم تر بوده و حتی در جذب پست های مسئولیتی اندک سهمی به جوانان خطه جنوب می رسد و بیشتر نیروهای جذب شده بومی در بخش های کارگری فعالیت می کنند.

این فرد هرمزگانی با اشاره به اینکه بسیاری از همشهریان ما برای جذب در آزمون صنایع اقدام به شرکت در آزمون مکتوب کرده اند، خاطرنشان کرد: اما درصد پذیرش نیروهای بومی ناچیز بوده است.

دود صنایع در ریه مردمان جنوب

,
,
,
,
,
,
,
, دود صنایع در ریه مردمان جنوب, دود صنایع در ریه مردمان جنوب,

, , , ,


حسین عالی زاده یکی دیگر از شهروندان هرمزگانی که در روستای خونسرخ بندرعباس سکونت گزیده است در گفت وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: محل زندگی‌مان در مجاورت صنایع بزرگ بندرعباس واقع شده است و مردم این روستا در آلایندگی قابل توجهی از فعالیت این صنایع قرار گرفته اند.

به گفته عالی زاده، این روستا و حتی سه روستای مجاور این صنایع، با مشکلات زیست محیطی مواجه شده اند، تا کنون برای خدمت رسانی به مردم روستایی هیچ گونه اقدامی از سوی صنایع در راستای مسئولیت های اجتماعی صورت نگرفته است.

وی ایجاد مشکلات تنفسی در گذر زمان را یک هدیه از سوی صنایع بزرگ غرب بندرعباس دانست و گفت: می طلبد مسئولان و نمایندگان مجلس برای کاهش دادن آلام مردم فکری اساسی به حال ساکنین نمایند.

کلانشهر جنوب فاقد شهربازی

,
,
,
,
,
,
,
, کلانشهر جنوب فاقد شهربازی, کلانشهر جنوب فاقد شهربازی,

, , , ,


موسی پاک روان یکی از شهروندان بندرعباسی در گفت وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: استقرار هر صنعتی در مناطق کشور باید بتواند علاوه بر ارزآوری برای کشور، برای مردمان همان منطقه نیز مفید فایده واقع شود.

وی با بیان اینکه شهرستان بندرعباس حتی از یک شهربازی برخوردار نمی باشد گفت: سهم هیجانی کودکان بندرعباسی به گونه ای به کما رفته است که این دغدغه باید در سفرهای شهرستانی خارج از استان و در شهربازی های استان های همجوار تخلیه شود.

این شهروند بندرعباسی با اشاره به اینکه صنایع بزرگ این شهرستان می‌توانند در رفع این کمبود شهری نقش آفرینی داشته باشند، گفت: قطعا یکی از راهکارهای رفع این مشکل پرداخت مالیات همین صنایع بزرگ در سطح استان می باشد که در کنار آن دستگاه هایی همچون شهرداری بندرعباس با عدم کسری بودجه بتوانند برنامه ریزی مناسبی برای تحقق خواسته های مناسب مردم داشته باشند.

۹۲ شرکت بزرگ مالیات‌شان را خارج از استان پرداخت می‌کردند

,
,
,
,
,
,
,
, ۹۲ شرکت بزرگ مالیات‌شان را خارج از استان پرداخت می‌کردند, ۹۲ شرکت بزرگ مالیات‌شان را خارج از استان پرداخت می‌کردند,

, , , ,


مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه یکی از کارهای بزرگی که در راستای احقاق حقوق عامه مردم استان هرمزگان انجام شد در بحث انتقال پرونده مالیاتی شرکت‌های بزرگ و بنگاه‌های اقتصادی بود اظهار کرد: طی این فرایند ۹۲ شرکت فعال در استان هرمزگان شناسایی شد که محل کار، فعالیت‌شان و کسب درآمدهایشان در هرمزگان بود، اما مالیات آن را در استان دیگری پرداخت می‌کردند.

قهرمانی افزود: بعد از احصاء آمار،  ورود جدی به مسئله کردیم و به  استان هایی که در این موضوع مالیات دریافت می‌کردند نامه زدیم که بررسی کنند که  مشخص کنند چرا و به چه مجوزی از شرکتی که در استان هرمزگان فعالیت می‌کنند آنجا مالیات اخذ می‌کنند.

وی تصریح کرد: این پیگیری ها باعث شد که ۲۴ شرکت بزرگ تا امروز پرونده مالیاتی شان به استان بازگشت داده شده است که شرکت نفت ستاره خلیج فارس یکی از این شرکت ها است و آترا کران انرژی، پترو صنعت گامبرون و … نیز در این لیست قرار دارند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: از طرفی نیز این موضوع در حال پیگیری است تا استان‌هایی که مالیات شرکت‌های مستقر در هرمزگان را دریافت کردند اگر مالیات را هم نتوان عودت داد، حداقل حق و درصدهایی از مالیات که جزو حقوق استان بوده است را به نوعی به استان بازگردانند.

قهرمانی با بیان اینکه ۱۴ پرونده مالیاتی  ناقص انتقال پیدا کرده است که روند انتقال کامل آن در حال انجام است بیان‌کرد: با انتقال پرونده مالیاتی ۵۰ شرکت مستقر در استان هرمزگان به داخل استان مخالفت شده است که این امر هم از آقای دادستان خواهش می‌کنیم پیگیری کنند چرا که شاید این مخالفت توجیه قانونی نداشته باشد و برای بنگاه‌هایی که پرونده مالیاتی آن ها در اداره مودیان مالیاتی بزرگ است نیز نیاز است که دادستان استدلال کنند که این شرکت‌های بزرگ، بزرگتر از نفت ستاره خلیج فارس نیستند، پس توجیهی ندارد که پرونده مالیاتی آن‌ها انتقال پیدا نکند یا دست کم حداقل درصدهایی که حق استان هرمزگان در مالیات است را به استان اختصاص دهند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با بیان اینکه ۲ شرکت از شرکت‌هایی که با انتقال پرونده مالیاتی آن‌ها مخالفت شده در حوزه شیرین‌سازی آب دریا فعالیت دارند گفت: از مجموع ۹۲ شرکت بزرگ مجوز فعالیت ۴ شرکت نیز به طور کامل لغو شده است که عملا فعالیت و مالیاتی ندارند.

قهرمانی با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی هرمزگان به منظور تشویق شرکت‌ها و صنایع بزرگ استان برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود، خاطرنشان کرد: در حوزه الزام صنایع به عمل به مسئولیت های اجتماعی، کارنامه دستگاه قضایی استان هرمزگان ممتاز است.

انتهای پیام/

 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه